Deze cursus is verlopen
Motiverende gespreksvoering
Meestal gaat het prima met de samenwerking tussen u en uw patiënten. Maar wat doet u wanneer het minder goed gaat? Wanneer u geconfronteerd wordt met ‘moeilijke’ patiënten? Patiënten die niet lijken te luisteren naar uw adviezen en voorlichting. Soms raken we als professionals geïrriteerd door het feit dat patiënten wel ‘ja’ zeggen maar ‘nee’ doen. Met vermoeidheid en frustratie als gevolg; “Hoe vaak moet ik het nog vertellen?”.
645
12.5 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 645
Beroepen
Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
12.5 Punten
KRM
Tandarts
12.5 Punten
KRT
Competenties
Communicatie 100 %
Sprekers
Ellen Zwart
Docent
Sinds 2001 is Ellen actief als communicatietrainer in het onderwijs en de gezondheidszorg. Daarvoor heeft ze 25 jaar als mondhygiëniste gewerkt, dus ze kent het klappen van de zweep. Door haar ervaring met allerlei patiënten kan ze eenvoudig een vertaling maken naar de werkvloer. Haar opleiding tot communicatietrainer heeft ze behaald aan het NTI-NLP instituut te Limmen in 1999. Sinds 2010 is ze ook lid van het NTI-NLP gilde voor trainers. Enthousiasme en betrokkenheid zijn naast gerichte deskundigheid de pijlers waarmee ze de deelnemers tegemoet treedt. Voor haar is het belangrijk dat de deelnemers met een goed gevoel de workshop of training afsluiten en zin hebben om de vaardigheden in de praktijk toe te passen.
Omschrijving
Meestal gaat het prima met de samenwerking tussen u en uw patiënten. Maar wat doet u wanneer het minder goed gaat? Wanneer u geconfronteerd wordt met ‘moeilijke’ patiënten? Patiënten die niet lijken te luisteren naar uw adviezen en voorlichting. Soms raken we als professionals geïrriteerd door het feit dat patiënten wel ‘ja’ zeggen maar ‘nee’ doen. Met vermoeidheid en frustratie als gevolg; “Hoe vaak moet ik het nog vertellen?”.
Motiverende gespreksvoering (MG) is gericht op een samenwerking waarbij de patiënt expert is over zijn eigen leven met zijn wensen en mogelijkheden en de professional de tandheelkundige expert is. Met deze rolverdeling blijkt de samenwerking in de praktijk, juist met ‘moeilijke’ patiënten beter te verlopen. Bij het toepassen van MG in de praktijk kan de verantwoordelijkheid voor een gezond gebit niet meer als vanzelfsprekend door de patiënt op uw schouders worden gelegd. Hierdoor wordt uw werkplezier vergroot!
Deze cursus bestaat uit twee e-learningmodules en twee praktische dagdelen. De e-learningmodules worden voorafgaand aan de praktische dagdelen online afgerond, op een door u zelfgekozen tijdstip. Hierdoor kan de vertaalslag van theorie naar praktijk makkelijk plaatsvinden tijdens de twee praktische dagdelen. In het eerste praktische dagdeel gaan we aan de slag met alle vragen en uitdagingen die de theorie u heeft gegeven om in de praktijk toe te passen. “Wat gaat al gemakkelijk en wat lukt nog niet?”. Na een interval van enkele weken, waarin u MG toepast in de eigen praktijk, zal in het tweede dagdeel verdiepende feedback, handreikingen en tips gegeven worden om de implementatie van MG vorm kunt geven in uw eigen praktijk.
ACTA Dental Education B.V.
ACTA Dental Education is hét adres voor bij- en nascholing binnen de tandheelkunde. Van PAOT-cursussen tot symposia, van Quality Practice themadagen en het QP-vaktijdschrift tot de mogelijkheid van InCompany cursussen, u vindt het bij ACTA Dental Education.