GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek

Doe kennis op rondom vroege detectie van persoonlijkheidsstoornissen (bij adolescenten) en krijg handvatten voor de behandeling binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze
persoonlijkheidsproblematiekcomplexe persoonlijkheidsproblematiekadolescentenpersoonlijkheidsstoornissenjongerensuïcidaliteit

Tijdens deze twee cursusdagen wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden en werkzame factoren binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze getraind: Hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe herstel je behandelbreuken? Op welke wijze hanteer je suïcidaliteit en crisis? Hoe kan je werken in de context van een jongere? En hoe kun je als team binnen de dynamiek van persoonlijkheidsproblematiek samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.

14 mrt. 2025
09:30 - 16:45
480
12 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 480

Datum en locatie

14 mrt. 2025
09:30
28 mrt. 2025
16:45
Hoogoorddreef 5, 1101BA, Amsterdam
19 nov. 2025
09:30
26 nov. 2025
16:45
Hoogoorddreef 5, 1101BA, Amsterdam
2

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
12 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
12 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
12 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
12 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
12 Punten
FGzPt

Sprekers

Jacquelijne Schraven

Docent
Jacquelijne Schraven is klinisch psycholoog, psychotherapeut en cognitief gedragstherapeut bij Altrecht kinder en jeugd. Ze is gespecialiseerd in het behandelen van jongeren met persoonlijkheidsproblematiek, emotieregulatieproblemen, stemmingsstoornissen en chronische suicidaliteit. Daarnaast is ze docent bij post-academisch onderwijs, prakijkopleider en als supervisor aangesloten bij VGCT, NVP en VKJP. Ze is projectleider van het Suicide Expertise Team - jeugd en is betrokken bij onderzoek naar ACT your way bij adolescenten.

Sarah Laschen

Docent
Sarah Laschen is GZ-Psycholoog in opleiding tot Klinisch Psycholoog/Psychotherapeut, EMDR practitioner en Vaktherapeut Beeldend. Werkzaam bij IHUB, De Opvoedpoli/Care-Express Amsterdam. Ervaring heeft zij in het werken binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, bemoeizorg bij jongeren, specialistisch buurtgericht werken en medische psychologie. Gespecialiseerd in vroegkinderlijk trauma en adolescenten met persoonlijkheidsproblematiek en emotieregulatieproblemen. Specifieke affiniteit heeft zij met vraagstukken waarin ontwikkelingsproblemen, ouderschap en context samenkomen en waarbij persoonsgericht en relationeel werken centraal staat. Daarnaast is zij docent bij post-academisch onderwijs, praktijkopleider en supervisor. Zij is betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van GIT-PD Jeugd en het daaraan verbonden multicenter onderzoek.

Doelen

Kennen deelnemers recente ontwikkelingen rondom vroegsignalering ontwikkelende persoonlijkheidsstoornissen en is er meer zicht op de relevantie en achtergrond.
Kunnen deelnemers een indicatie voor behandelings-intensiteit/-dosis stellen op basis van een model van stadiëring.
Kunnen deelnemers de diagnose in contact met een gezin bespreken en beginnende psycho- educatie bieden over persoonlijkheidspathologie
Kunnen deelnemers een persoonlijk behandelplan opstellen waarin de specifieke persoonlijkheidskenmerken de focus vormen.
Kunnen deelnemers een gesprek voeren met jongeren en ouders vanuit een adequate basishouding.
Kunnen deelnemers werken vanuit de therapeutische relatie.
Hebben deelnemers handvatten voor het werken met uiteenlopende emoties, suïcidaliteit en crisis.
Hebben deelnemers een kader voor de samenwerking in het netwerk van de jongeren en als (behandel)team rondom casuïstiek.
Omschrijving

Persoonlijkheidsstoornissen komen vaak voor en hebben een grote impact op de psychische en lichamelijke gezondheid en het psychosociale functioneren. Ze beginnen zich typisch te manifesteren vanaf het begin van de puberteit. Aarzelingen bestaan in het veld om vroegtijdig de diagnose persoonlijkheidsstoornis te stellen en behandeling te richten op persoonlijkheidsproblematiek zelf. Toch zijn er toenemend aanwijzingen dat een vroege herkenning en behandeling cruciaal zijn voor de verdere prognose. 

Tijdens deze twee cursusdagen wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden en werkzame factoren binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze getraind: Hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe herstel je behandelbreuken? Op welke wijze hanteer je suïcidaliteit en crisis? Hoe kan je werken in de context van een jongere? En hoe kun je als team binnen de dynamiek van persoonlijkheidsproblematiek samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE