Basiscursus systeemtherapie

systeemtherapiejeugdzorgtherapeutisch proces
Deze basiscursus Systeemtherapie bestaat uit 10 lesdagen waarin de cursist theorie, vaardigheden leert, ervaring opdoet en daarop reflecteren kan. De cursus kan onderdeel zijn van het volledige traject tot systeemtherapeut, maar kan ook los gegeven worden voor nascholing psychologen, orthopedagogen, hbo-ers met master. Gedurende de basiscursus leert de deelnemer over systeemtheorie en toepassingen ervan in het werken met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties en individuen. We gaan uit van een systeem, als eenheid van verschillen, dat zinvol overleven wil in omringende systemen.
09:30 - 16:30
1850
61 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1850

Datum en locatie

13 jan. 2025
09:30
16 jun. 2025
16:30
Grebbeberglaan 15, 3527VX, Utrecht

Beroepen

Jeugdzorgwerker
61 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
61 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
61 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
61 Punten
NIPK&J/NVO

Sprekers

Robert van Hennik

Hoofddocent Systeemtherapie Jeugdzorgacademie

Doelen

Deelnemers kunnen reflecteren op normale gezinsprocessen
Deelnemers kunnen reflecteren op de rol van gender, cultuur en sociale klasse. Zij zijn bewust van hun eigen (voor) oordelen
Deelnemers beheersen de basisideeën uit de systeemtherapie: van individu naar systeem, van lineair naar circulair, van eenheid naar diversiteit, van causaliteit naar perspectiefdenken
Deelnemers zijn in staat de verschillende perspectieven in de systeemtherapie te onderscheiden en juist toe te passen op casuïstiek
Deelnemers beheersen non-specifieke therapeutische vaardigheden zoals contact maken, de samenwerking aangaan, nieuwsgierigheid, reflexiviteit, communiceren (verbaal/non-verbaal)
Deelnemers beheersen de nodige vaardigheden om systeemgericht te werken, zoals circulaire hypothesen formuleren en toetsen, circulair vragen stellen, gezinstaxatie, onderscheid inhoud- betrekking
Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het communicatief perspectief
Deelnemers hebben kennis over en beheersen vaardigheden passend bij het structureel perspectief
Deelnemers hebben kennis het contextuele denken, het gezinsfasenmodel, de levenscyclus van een gezin en beheersen de vaardigheden om met gezinnen vanuit dit perspectief te werken
De deelnemers hebben kennis en vaardigheden voor het toepassen van het ervaringsgericht perspectief. Zoals het gebruik van de taal van beelden, symbolen en metaforen, mythen, non- verbale interventies
Omschrijving

Deze basiscursus Systeemtherapie bestaat uit 10 lesdagen waarin de cursist theorie, vaardigheden leert, ervaring opdoet en daarop reflecteren kan. De cursus kan onderdeel zijn van het volledige traject tot systeemtherapeut, maar kan ook los gegeven worden voor nascholing psychologen, orthopedagogen, hbo-ers met master. Gedurende de basiscursus leert de deelnemer over systeemtheorie en toepassingen ervan in het werken met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties en individuen. We gaan uit van een systeem, als eenheid van verschillen, dat zinvol overleven wil in omringende systemen.

Het streven is dat de cursist na het volgen van de basiscursus:

  • Kennis heeft van belangrijke systemische concepten en begrippen
  • Kennis heeft van belangrijke perspectieven in de systemische gezins- en relatietherapie
  • Geoefend heeft met systemische gespreksvaardigheden
  • In staat is gezinsonderzoek te doen en overeenstemming te vinden m.b.t. hypothesen of een gezamenlijk verhaal.
  • In staat is enkele systemische interventies/werkwijzen toe te passen in gesprek met netwerken, families, gezinnen, partnerrelaties
  • Besef heeft over hoe ‘de persoon van de therapeut’ onderdeel is van het therapeutisch proces
  • Kan reflecteren op eigen handelen op basis van verkregen feedback over de samenwerking en ontwikkelingen in therapie.

Het programma bestaat uit de volgende 10 lesdagen/ thema’s:

  • Systeemtheorie: Gehelen van verschillende interacterende delen, ontwikkelingsprocessen van zelforganisatie en co-evolutie
  • Het eerste gesprek, invoegen, meervoudige partijdigheid en meerstemmigheid
  • Verticale patronen; cultuur, maatschappij en familiegeschiedenis
  • Horizontale patronen; gezinsontwikkeling, communicatie en naarmate-cirkels
  • De structurele benadering. Invoegen, enactments en herstructureren
  • Affectieve klimaat; hechting, verbondenheid versus differentiatie
  • Verhaal en betekenisgeving; maatschappelijke, culturele, sociale discoursen, dunne en rijke verhalen
  • Systeemonderzoek: Gezinsonderzoek, netwerkanalyse en rapportage
  • Systemische interventies/ vragen: Inhoud, Proces, Generatief, Meta-communicatie
  • De persoon van de therapeut


DE JEUGDZORGACADEMIE

info@dejeugdzorgacademie.nl
0619340492
15, Grebbeberglaan, Utrecht, 3527VX

Gerelateerde cursussen

19 Jun
Jun
09:30

DE JEUGDZORGACADEMIE

Classroom
De Pionier
14
Met gevoel voor jeugdzorg
Deze cursus geeft handvaten om concreet aan de slag te gaan met de diagnostiek van gezinnen en systemen, waarbij er ook aandacht is voor de theoretische achtergrond. We volgende de HGD stappen in het proces en maken gebruik van verschillende perspectieven die vanuit de systeemtherapie ontwikkeld zijn.
€ 375
11 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Culemborg
72
Als u deze cursus volgt als onderdeel van de opleiding tot systeemtherapeut in het kader van de NVRG, dan is het aan te raden om bij de NVRG na te gaan of uw vooropleiding past binnen de toelatingscriteria van de NVRG. U dient bijvoorbeeld óf de Inleiding Systeemtherapie van 60 uur te hebben gevolgd.
€ 2250
02 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Culemborg, people@places
24-109
Ervaringsgericht werken aan veerkracht IN relaties (40 uur NVRG erkend)
ACT vaardigheden opdoen èn het ontwikkelen van een therapeutische houding om nog meer mogelijkheden te hebben in je systeemtherapie!
€ 1310
12 Sep
Sep
09:00

King Nascholing

Physical course - series
Utrecht
60
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
€ 1950
06 Oct
Oct
09:30

RINO Zuid

Classroom
Eindhoven
6-10.5
Lastige partners, wie ontmoet ze niet? Het kan gaan om partners binnen een relatietherapie, maar ook om partners die meekomen met de persoon die bij jou in behandeling is. En dan ontdek je allerlei zaken die een mogelijk adequate behandeling in de weg staan. Denk hierbij aan overmatige kritiek, extreme bescherming, eigen problematiek of misschien zelfs verontrustende signalen. Kortom, deze situaties zijn ingewikkeld genoeg om er eens een dag bij stil te staan. Tijdens deze module krijg je handvatten hoe te handelen in zulke complexe situaties. Daarnaast krijg je inzicht en je leert werken met dergelijke triades.
€ 375

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

Incompany
4
Met deze incompany-nascholing herhalen en verdiepen zorgmedewerkers in de langdurige zorg hun kennis op het gebied van medicatie, medicijngroepen en medicatieproces. Cursisten geven deze nascholing een 9. Er is een variant voor de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg, de jeugdzorg en de GGZ.
€ 1795

AccreDidact BV

E-learning
3
Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
€ 54.5

PAO Psychologie

E-learning
2
Diagnostiek is noodzakelijk voor passende begeleiding of behandeling. Mits diagnostiek functioneel is en bijdraagt aan een behandelplan! Handelingsgerichte diagnostiek in onderwijs en jeugdzorg zorgt daarbij voor passende begeleiding en behandeling van leer- en gedragsproblemen bij kinderen. Als orthopedagoog of schoolpsycholoog krijg je vaak aanmeldingen van kinderen met een combinatie van leer-en gedragsproblemen, waarvan we weten dat deze aanzienlijk met elkaar samenhangen. Ouders en school zien de problemen, maar weten vaak niet wat de oorzaak ervan is, welk probleem er eerst was en wat daarop volgde. In dit webinar maak je kennis met de uitgangspunten van handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en de toepassing ervan in onderwijs en jeugdzorg bij deze problemen.
€ 95
27 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
12
Leer in de cursus 'Hoogbegaafd in het onderwijs, Jeugdzorg en GGZ' over nieuwe inzichten in hoogbegaafdheid en verbeter jouw kennis over het diagnostisch proces, behandeling en begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren in het onderwijs, Jeugdzorg en GGZ.
€ 440
10 Jun
Jun
19:00

Accare Opleidingen

Live Webinar
Online
0-2
Voor de jeugdhulp- en onderwijsprofessionals in brede zin
Zeven keer per jaar organiseert het Accare Child Study Center samen met andere organisaties geaccrediteerde refereerbijeenkomsten voor jeugdhulp- en onderwijsprofessionals. Ons doel: een bijdrage leveren aan de bijscholing van professionals en de verdere professionalisering van de zorg aan jeugd.
Gratis