Inleiding in de metacognitieve therapie met aandacht voor kind en jeugd

kinderenjeugdigenmetacognitieve therapiegegeneraliseerde angststoornisGAS
Ontdek de kracht van metacognitieve therapie in de behandeling van kinderen en jeugdigen met angststoornissen. Leer de principes en technieken van deze effectieve benadering en ontwikkel metacognitieve modellen voor verschillende classificaties. Een inleidende cursus met praktische toepassingen voor therapeuten die werken met kinderen en jeugdigen.
09:30 - 16:45
415
12 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 415

Datum en locatie

23 apr. 2025
09:30
14 mei 2025
16:45
Catharijnesingel 48, 3511GC, Utrecht
29 okt. 2025
09:30
12 nov. 2025
16:45
Catharijnesingel 48, 3511GC, Utrecht

Beroepen

Cognitief gedragstherapeut
12 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
12 Punten
VGCt
Jeugdzorgwerker
12 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
12 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
12 Punten
SKJ

Sprekers

Tamara Luijer

Docent
Tamara Luijer werkt als orthopedagoog-generalist, cognitief gedragstherapeut (i.o.) en metacognitief therapeut (i.o.) in de S-GGZ, waar zij veel kinderen/ jongeren met internaliserende problematiek behandelt. Tamara is auteur van de protocollen ‘Cognitieve gedragstherapie bij emetofobie’ (2022), ‘Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis’ (2023) en ‘Kortdurende exposuretherapie voor jongeren met een specifieke angst’ (nog in ontwikkeling).

Doelen

Je maakt kennis met de metacognitieve therapie en het metacognitief denken
Je krijgt inzicht in de verschillende metacognitieve modellen van GAS, OCS en depressie
Je leert om zelf een goede casusconceptualisatie op te stellen
Je weet hoe je vanuit een casusconceptualisatie kunt toewerken naar een behandelplan
Je hebt kennis van het toepassen van metacognitieve interventies bij cliënten met GAS, OCD of depressie
Omschrijving

In de behandeling van de gegeneraliseerde angststoornis (GAS) wordt cognitieve gedragstherapie (CGT) vaak nog als belangrijkste evidence-based behandeling gezien, ondanks dat er een groep is die hier onvoldoende van profiteert en de kans op terugval redelijk groot is. Diverse recente onderzoeken tonen aan dat metacognitieve therapie (MCT) effectiever lijkt te zijn dan CGT wanneer sprake is van een GAS, zowel bij volwassenen als kinderen, en dat de kans op terugval kleiner lijkt.

Nadat duidelijk werd hoe positief de effecten van MCT zijn bij de behandeling van een GAS, zijn er ook metacognitieve modellen ontwikkeld voor andere classificaties, waaronder sociale angst, PTSS, OCD, depressie, borderline en psychose. Met name MCT bij OCD en depressie wordt steeds meer onderzocht, waarbij de onderzoeken positieve behandelresultaten laten zien (soms positiever dan CGT) en de kans op terugval kleiner lijkt.

In deze inleidende cursus leert de cursist over metacognitieve therapie en het verschil met CGT en wordt geoefend met verschillende MCT-technieken. Na afloop weet de cursist hoe hij een goede casusconceptualisatie kan opstellen bij cliënten waarbij sprake is van een GAS, OCD of depressie en hoe hij deze cliënten middels MCT zou kunnen behandelen.

De cursus bestaat in totaal uit twee dagen. De eerste dag wordt gestart met een theoretisch deel waarin de cursisten leren wat metacognitieve therapie inhoudt, wat de behandeleffecten zijn en wat het verschil is met cognitieve gedragstherapie. In de middag wordt meer uitleg gegeven over MCT bij GAS, waarbij de cursist leert een goede casusconceptualisatie op te stellen en waarbij geoefend wordt met verschillende MCT-technieken. De tweede dag zal gericht zijn op de behandeling van OCD en depressie middels MCT middels het leren opstellen van een casusconceptualisatie en het oefenen met verschillende technieken.

King Nascholing

Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE

Gerelateerde cursussen

Euregionaal Congresburo / Centrum voor Educatie en Supervisie

Incompany
Tijdens deze ééndaagse training staat kennis en vaardigheid over de behandeling en begeleiding van kinderen met ADHD, Oppositional Defiant Disorder (ODD) en/of Conduct Disorder (CD) centraal. Op een interactieve wijze wordt uitleg gegeven over de oorzaak, kenmerken en aanpak van kinderen en jeugdigen met AD(H)D / AD(H)D kenmerken. Er gaat aandacht uit naar de normale breinontwikkeling en specifiek de executieve functies in relatie tot “brein en gedrag”. Daarna wordt de brug geslagen naar effectief bewezen benaderingen en hoe deze uitgevoerd kunnen worden zowel in het onderwijs als in de hulpverlening. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan veel voorkomende comorbide problemen, zoals oppositioneel gedrag / gedragsstoornissen en angst en somberheid. Ook hier staat herkenning, oorzaak maar vooral aanpak in de dagelijkse praktijk centraal. Hierbij kunnen uiteraard linken gelegd worden naar andere problematieken, zoals autisme spectrum problemen of hechtingsproblemen waarbij ADHD kenmerken veelvuldig voorkomen maar een gedifferentieerde aanpak nodig is.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Depressie bij jeugdigen uit zich anders dan bij volwassenen en vraagt om een gerichte aanpak. In deze cursus leert u hoe u stemmingsproblemen in verschillende levensfasen kunt herkennen en hoe u effectief kunt handelen binnen de huisartsenpraktijk. U krijgt praktische handvatten om een depressie systematisch in kaart te brengen, ouders en jongeren te ondersteunen en passende interventies in te zetten in de eerste lijn. Speciale aandacht gaat onder andere uit naar suïcidaliteit, risico- en beschermende factoren en de impact van sociale media. De cursus combineert de richtlijnen en actuele wetenschappelijke inzichten met toepasbare casuïstiek, zodat u direct aan de slag kunt. Versterk uw expertise en maak het verschil voor deze kwetsbare groep.
Op aanvraag
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

AccreDidact BV

E-learning
3
Gelukkig wordt ook binnen de huisartsenzorg meer aandacht besteed aan het werken met kinderen en jeugdigen door de POH-GGZ. Het kan verwarrend zijn als er vanuit zowel de huisartsenpraktijk als de Jeugdwet verwachtingen zijn van jou als POH-GGZ, omdat je kinderen of jeugdigen op je spreekuur ziet. Wat is leidend? De financiering van zorg? Je opleidingsachtergrond en werkervaring? Of valt een en ander te combineren? En kun je op deze wijze als POH-GGZ alle leeftijdsgroepen bedienen binnen de grenzen van je werk in de huisartsenpraktijk?
€ 54.5
06 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
Utrecht
61.5
In deze cursus ligt het accent op het oplossen van gedrags- en leervraagstukken bij kinderen en jongeren van 4 /m 18 jaar.
€ 2220
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Classroom
Aristo meeting center Amsterdam
6.5
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
€ 220
05 Jun
Jun
09:30

King Nascholing

Physical course - series
Aristo meeting center Amsterdam
13-36
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijze en de vaststelling van ADHD, de overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD goed kan worden vormgegeven.
€ 420

Euregionaal Congresburo

E-learning
5-6
Deze e-Learning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met ADD of ADHD in de klas.
€ 69
11 Sep
Sep
09:30
€ 2518

NSPOH

Physical course - series
NSPOH
33
Wil je als jeugdverpleegkundige nóg beter beslagen ten ijs komen? Wil je meer weten over de inhoud van je vak? Doe dan deze vijfdaagse module.
€ 2518
20
Apr
2023
19
Apr
2025

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145