Training Omgaan met suïcidaal gedrag
De training Omgaan met suïcidaal gedrag biedt hulpverleners handreikingen in hun werk met cliënten die een kwetsbaarheid hebben voor suïcidaal gedrag. Het is een interactieve vorm van onderwijs met theoretische aspecten, video's en diverse oefeningen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Competenties
Sprekers
Jetty Noltes
Kinder- en jeugdpsychiater bij Accare
Jetty Noltes werkt sinds 1997 bij Accare, vanaf 2000 als Kinder- en Jeugdpsychiater. Tijdens een onderbreking van 5 jaar was ze Kinder- en Jeugdpsychiater en teamleider bij het ATN in Groningen van Lentis. Jetty heeft veel ervaring met het diagnosticeren en behandelen van kinderen en jongeren met diverse psychiatrische problematiek. Ook heeft ze ervaring met de behandeling van volwassenen. Naast behandelaar is Jetty sinds 2017 plaatsvervangend opleider voor de opleiding tot Kinder- en Jeugdpsychiater. Onderdeel van deze functie is het onderwijs verzorgen aan artsen in opleiding tot (Kinder- en Jeugd)psychiater en aan bachelor geneeskunde studenten. Ook begeleiden van co-assistenten hoort daarbij. Voor de training preventie van suicidaal gedrag bij jongeren is Jetty sinds 2017 actief als docent, wat mooi aansluit bij haar enthousiasme voor het onderwijs.
Mariska Weerd
Docent, Praktijkopleider
Mariska Weerd werkt vanaf 2017 bij Accare op de polikliniek in Emmen als GZ-psycholoog. Sinds 2022 werkt ze eveneens als praktijkopleider voor de GZ-opleiding (regio Groningen) en als adviseur kwaliteit en zorgontwikkeling in Assen. In haar werk is de link met onderwijs al lang aanwezig. Naast 10 jaar in het onderwijs te hebben gewerkt (in diverse vormen van onderwijs, waarvan 7 jaar in het speciaal onderwijs als gedragsdeskundige maar ook als docent in het hoger onderwijs geruime tijd) is ook in het werk bij Accare de actieve link met onderwijs een belangrijke voor haar. Zowel in de zorg voor kinderen en jongeren als in het lesgeven aan (nieuwe) professionals in het werkveld of collega's. Deelname in het 'Weer Naar School team' bij Accare, supervisie geven of trainingen verzorgen, wat haar betreft is de combinatie waarin onderwijs en zorg bij elkaar komen het leukste. Mariska is opgeleid als psycholoog en heeft zich daarna verder ontwikkeld door het volgen van de opleiding tot GZ-psycholoog kind en jeugd. Daarnaast heeft ze de opleiding tot cognitief gedragstherapeut gevolgd en is geregistreerd als dusdanig. Ook EMDR en schematherapie (basis) zijn onderdeel van haar pakket. Op het moment is ze bezig met de opleiding KID-NET. Zowel in het (speciaal) onderwijs als in het huidige werk bij Accare treft Mariska veel jongeren met hechtings- en traumaproblematiek. Het gedrag waar je dan tegen aan kan lopen kan enorm divers en uitdagend zijn. Wat dit met je doet en hoe je hier mee om kan gaan is een interessante puzzel om samen te leggen. Vanuit daar het kind/de jongere geven wat het nodig heeft en positieve ontwikkeling te stimuleren. Dat is wat Mariska drijft.
Ilona Feikema
Docent
Ilona Feikema is vanaf 2020 voor een groot deel van haar contracturen werkzaam als gezinsbehandelaar en cognitief gedragstherapeutisch werker binnen het IHT team van Groningen. Daarnaast vervult zij de functie van projectleider voor de pilot intensief ambulant die in september 2022 van start is gegaan. Vanaf 2023 is Ilona ook trainer van de training omgang met suïcidaal gedrag, wat haar een passende rol leek vanuit haar ervaringen binnen IHT. Binnen de poli Groningen draait Ilona 1 á 2 keer per jaar de intensieve angstweek. Hiervoor heeft ze op de kliniek in Smilde gewerkt op de adolescenten afdeling en daarvoor nog op de kliniek in Groningen voor de adolescenten, specifiek voor eetstoornissen en trauma.
De training Omgaan met suïcidaal gedrag biedt hulpverleners handreikingen in hun werk met cliënten die een kwetsbaarheid hebben voor suïcidaal gedrag. Het is een interactieve vorm van onderwijs met theoretische aspecten, video's en diverse oefeningen.
De deelnemers trainen basisvaardigheden met betrekking tot het herkennen van suïcidaal gedrag en het uitvoeren van systematisch onderzoek. Zij leren suïcidale gedachten bespreekbaar te maken met de jongere en betrokkenen uit diens omgeving, zoals ouders en leerkrachten. Ook maken deelnemers kennis met eerste interventies die van belang kunnen zijn tijdens een suïcidale crisis van een cliënt.
In het theoretische gedeelte, mede gebaseerd op de multidisciplinaire richtlijn, komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
- Terminologie en enkele feiten en cijfers
- Herkennen van suïcidaliteit
- Sleutelwoorden contact, veiligheid, betrekken netwerk en continuïteit van zorg
- Juridische aspecten bij betrekken van ouders
- Systematisch onderzoek van suïcidaal gedrag
- Kwetsbaarheid-stressmodel (risicofactoren en beschermende factoren)
- Inschatten ernst van suïcidaliteit
- Probleemsamenhang en behandelplan
- Crisisplan/veiligheidsplan
- Eerste interventies
- Samenwerking in de keten
In het praktische gedeelte wordt aan de hand van een uitgewerkte casus in groepjes geoefend.
Naast de geplande trainingsdata besteed je ongeveer 3,5 uur aan verplichte zelfstudie en bieden we aanbevolen zelfstudie aan van eveneens ongeveer 3,5 uur.