Functioneel geletterd met TOS – lezen

Functioneel geletterd met TOS betekent er zowel aandacht naar taal als naar lezen moet gaan.
toslezenleren lezen

In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.De theorie wordt op de dag zelf verbonden aan de praktijk door middel van een casus van de cursusleider. Door deze voorbeelden kunt u ook direct de vertaalslag maken naar uw eigen leerling(en).

28 mrt. 2025
462.5
In aanvraag
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 462.5

Datum en locatie

28 mrt. 2025
08:45
17:15
Rijksweg 2, 3755MV, eemnes
04 apr. 2025
08:45
17:15
Dr. Bloemenlaan 8, 5022KW, Tilburg
05 sep. 2025
08:45
17:15
Terworm 10, 6411RV, Heerlen
14 nov. 2025
08:45
17:15
Parallelweg - Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk-Rotterdam
28 nov. 2025
08:45
17:15
Toekanweg 2, 2035LC, Haarlem

Beroepen

Logopedist
NVLF
Omschrijving

Leerdoelen:

  • Inzicht in de complexiteit van TOS en (leren) lezen
  • Begrijpen en verwerken van de invloed van fonologie op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde fonologische ontwikkeling van een leerling met TOS.
  • Begrijpen en verwerken van de invloed van morfo-syntaxis op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde morfo-syntactische ontwikkeling van een leerling met TOS.
  • Begrijpen en verwerken van de invloed van woordenschat op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde woordenschat ontwikkeling van een leerling met TOS.
  • Herkennen, toepassen, overleggen en onderling uitwisselen van de kennis op gebied fonologie/morfo-syntaxis/semantiek. Hoe geven we samenwerking vorm? [Koppeling naar de eigen werksituatie].
  • Aanbrengen/activeren kennis pragmatiek en geletterdheid, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
  • Aanbrengen/activeren kennis executieve functies en geletterdheid, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
  • Aanbrengen/activeren kennis over werkgeheugen en cognitieve belasting in relatie tot functioneel geletterd worden bij TOS, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
  • Analyseren van de problematiek en prioriteiten stellen in je samenwerking. Uitwisselen van de geleerde tips en tools die toegepast kunnen worden in de eigen werksituatie.
  • Selecteren welke verworven kennis de deelnemers ‘morgen’ toe gaan en willen passen in de eigen werksituatie. Inventariseren wat daar nog voor nodig is. Resultaten delen, zodat iedereen van en met elkaar kan leren.


KWeC

info@kwec.nl
0517452389
14, Hoofdweg, Hitzum, 8805TG