Fonologie: onderzoek en behandeling
Tijd voor het opfrissen en verdiepen van uw kennis omtrent kinderen die slecht verstaanbaar spreken als gevolg van fonologische stoornissen? De cursus ‘Fonologie, onderzoek en behandeling’ is dan zeker een goede keuze. Fonologische stoornissen hebben een specifiek gerichte aanpak nodig. Vandaar deze cursus waar iedereen na een stuk theorie, direct praktisch aan de slag gaat met de uitwerking. Zowel tijdens de cursusdagen als tussen de cursusdagen, wordt er veel geoefend, zodat de cursus direct een toegevoegde waarde is voor zowel de logopedist als de behandelde cliënt(en).
04 apr. 2025
09:30 - 17:00
966
54 Punten
Nascholing
Physical course - series
Prijzen
Regulier
€ 966
Datum en locatie
04 apr. 2025
09:30
10 okt. 2025
17:00
Dr. Bloemenlaan 8, 5022KW, Tilburg
04 jul. 2025
09:30
14 nov. 2025
17:00
Parallelweg - Zuid 185, 2914LE, Nieuwerkerk-Rotterdam
26 sep. 2025
09:30
27 mrt. 2026
17:00
Nieuwleusenerdijk 1, 8028PH, Zwolle
Beroepen
Logopedist
54 Punten
NVLF
Sprekers
Edith Hofsteede - Botden
Cursusleider
Edith is all round logopedist sinds 1991. Daarnaast is zij universitair geschoold als spraak-taalpatholoog. Ze behandelt in haar logopediepraktijk in Helvoirt problemen van uiteenlopende aard en is werkzaam als diagnosticus bij het spraak-taalteam van AC Kentalis in Sint-Michielsgestel.
Doelen
De cursist kan:
Fonologische spraakproductieproblemen en spraakperceptie plaatsen in het schema van Levelt
De fonologische ontwikkelingsleeftijd bepalen op basis van de contrastontwikkeling van Mieke Beers
Fonologische processen bepalen en relateren aan de contrastontwikkeling
De resultaten van een FAN-analyse, afkomstig van een AC, lezen en interpreteren
Een diagnose opstellen in ICF-termen
Een behandelcasus oplossen volgens de therapie van Hodson & Paden en/of Metaphon, met gebruikmaking van de stappen van methodisch handelen
De uitvoering van een behandelsessie van een eigen cliënt op eigen handelen (inhoud en inrichting behandelsessie, werkvorm en uitvoering) evalueren en beargumenteren
Beredeneren hoe de theorie van de behandelmethoden volgens Hodson & Paden en Metaphon kan worden uitgelegd aan ouders
Beredeneren welke behandelmethode voor een specifiek kind het meest passend is
Diverse vormen van transfer van geleerde vaardigheden in de spraakproductie bij kinderen duiden
Omschrijving
Programma
- Fonologie in het schema van Levelt
- De ontwikkeling van spraakklanken volgens Mieke Beer (contrastontwikkeling)
- Het bepalen van de fonologische ontwikkelingsleeftijd (denkwijze FAN)
- Het in kaart brengen van fonologische processen
- Relateren van fonologische processen aan de fonologische ontwikkelingsleeftijd
- Diagnose in ICF-vorm
- Behandeling opzetten volgens Metaphon en Hodson & Paden met SMART-doelformulering
- Uitvoeren van de behandeling volgens Metaphon en Hodson & Paden
- Betrekken van ouders in de behandeling / uitleg aan ouders
- Keuzemodel: Metaphon of Hodson & Paden?
- Transfer in spraakproductietraining
Onderdeel van de cursus zijn de huiswerkopdrachten:
- het lezen van de verplichte literatuur
- het maken van een opdracht rondom diagnostiek en behandeling bij een door de cursusleider ingebrachte fonologiecasus
- het maken van een videofragment (3 minuten) van een behandeling van een eigen cliënt