Motiverende gespreksvoering
Verminder weerstand, vergroot motivatie
Waarschijnlijk herken je het wel: cliënten die moeilijk in beweging komen. Ze lijken gevangen te zitten in het proces van wel én niet willen veranderen. Voor hun geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en hun privé en/of zakelijke relaties zou het goed zijn om hun gedrag te veranderen, toch gebeurt het niet. De voordelen van het nieuwe gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen die hen tegenhouden om de stap écht te zetten.10:00 - 16:30
750
18-36 Punten
Classroom
Prijzen
Regulier € 750
Datum en locatie
21 mei 2025
10:00
25 jun. 2025
16:30
Wilhelminastraat 79, 5141HJ, Waalwijk
06 nov. 2025
10:00
01 dec. 2025
16:30
Wilhelminastraat 79, 5141HJ, Waalwijk
Beroepen
Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
36 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
36 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
36 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
36 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
36 Punten
Registerpl
Competenties
Communicatie80 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %
Sprekers
Gerard de Wit
Trainer
Gerard de Wit is al ruim 20 jaar met bezieling en plezier werkzaam als trainer en coach. Zijn werkplek was lange tijd de jeugdbescherming en reclassering. De laatste jaren traint hij zeer uiteenlopende doelgroepen, zowel binnen commerciële als niet commerciële instellingen. Zijn paradepaardjes zijn Motiverende gespreksvoering en Groepsdynamica. Hoofdvragen daarbij zijn: hoe vergroot je veranderingsbereidheid en hoe optimaliseer je een team? Met betrekking tot Motiverende gespreksvoering maakt hij deel uit van het Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT). Dit internationale gezelschap komt regelmatig bij elkaar om nieuwe wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit te wisselen. De groep is door de grondleggers van motiverende gespreksvoering in het leven geroepen om de werkende elementen van de gespreksstijl kritisch te blijven onderzoeken.Doelen
Na het volgen van deze training:
Zijn je gesprekstechnieken aangevuld
Weet je wat Motiverende gespreksvoering is, hoe het werkt en hoe je het kunt toepassen
Weet je hoe motivatie werkt
Weet je hoe weerstand ontstaat en hoe je er effectief mee omgaat
Kun je de ambivalentie van cliënten verhelderen en helpen oplossen
Kun je verandertaal ontlokken en versterken
Kun je cliënten helpen hun eigen motivatie te vinden
Omschrijving
Wat komt aan bod?
- Wat is Motiverende gespreksvoering
- Vier processen tijdens een gesprek
- Verschillende gesprekstechnieken, waaronder effectief reflecteren
- Het ontlokken en versterken van verandertaal
- Hoe werkt ambivalentie
- Wat kunt u doen met weerstand
Het is een training met veel afwisseling waarbij filmpjes, theorie en oefeningen elkaar in een prettig tempo opvolgen. De training is opgebouwd uit twee aaneengesloten dagen en na een aantal weken een derde dag. Op deze manier kun je in twee dagen motiverende gespreksvoering goed leren kennen en heb je de tools in handen om de gespreksstijl direct toe te passen in je gesprekken. Op de derde dag gaan we een verdiepingsslag maken, met datgene wat je inmiddels in praktijk hebt gebracht. Met elkaar reflecteren we op wat goed ging en kijken we naar wat beter kan en hoe dat beter kan, uiteraard aangevuld met extra oefeningen en theorie die de reeds opgedane ervaring versterken en borgen.
Psychodidact
Gerelateerde cursussen
09 Sep
Sep
09:00
€ 995