Helaas, deze cursus is verlopen
De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.
Motiverende gespreksvoering
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Gerard de Wit
Trainer
Gerard de Wit is al ruim 20 jaar met bezieling en plezier werkzaam als trainer en coach. Zijn werkplek was lange tijd de jeugdbescherming en reclassering. De laatste jaren traint hij zeer uiteenlopende doelgroepen, zowel binnen commerciële als niet commerciële instellingen. Zijn paradepaardjes zijn Motiverende gespreksvoering en Groepsdynamica. Hoofdvragen daarbij zijn: hoe vergroot je veranderingsbereidheid en hoe optimaliseer je een team? Met betrekking tot Motiverende gespreksvoering maakt hij deel uit van het Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT). Dit internationale gezelschap komt regelmatig bij elkaar om nieuwe wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit te wisselen. De groep is door de grondleggers van motiverende gespreksvoering in het leven geroepen om de werkende elementen van de gespreksstijl kritisch te blijven onderzoeken.Doelen
Na het volgen van deze training:
Wat komt aan bod?
- Wat is Motiverende gespreksvoering
- Vier processen tijdens een gesprek
- Verschillende gesprekstechnieken, waaronder effectief reflecteren
- Het ontlokken en versterken van verandertaal
- Hoe werkt ambivalentie
- Wat kunt u doen met weerstand
Het is een training met veel afwisseling waarbij filmpjes, theorie en oefeningen elkaar in een prettig tempo opvolgen. De training is opgebouwd uit twee aaneengesloten dagen en na een aantal weken een derde dag. Op deze manier kun je in twee dagen motiverende gespreksvoering goed leren kennen en heb je de tools in handen om de gespreksstijl direct toe te passen in je gesprekken. Op de derde dag gaan we een verdiepingsslag maken, met datgene wat je inmiddels in praktijk hebt gebracht. Met elkaar reflecteren we op wat goed ging en kijken we naar wat beter kan en hoe dat beter kan, uiteraard aangevuld met extra oefeningen en theorie die de reeds opgedane ervaring versterken en borgen.
