Helaas, deze cursus is verlopen
De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.
Vervolgtraining motiverende gespreksvoering
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Marlies Jellema
Docent
Verdieping theorie (kennis, inzicht) en praktijk (toepassing) van:
Motivatie
- De deelnemer kent het begrip motivatie en weet hoe zich dit als psychologisch proces ontwikkeld.
- De deelnemer begrijpt hoe motivatie gedrag beïnvloedt.
- De deelnemer begrijpt hoe belang en vertrouwen motivatie beïnvloeden en waardoor deze kunnen worden ontlokt.
Verdieping theorie (kennis, inzicht) en praktijk (toepassing) van de gespreksvaardigheden:
- Open vragen
- Reflecties
- Bekrachtigen/bevestigen
- De deelnemer kent de gesprekstechnieken
- De deelnemer herkent de gesprekstechnieken
- De deelnemer kan de gesprekstechnieken op gevorderd toepassen en leert hoe daarin lerend te blijven.
Verdieping theorie en praktijk van de basishouding/spirit
- Accepteren, aanvaarden autonomie
- Samenwerken
- Ontlokken
- Compassie
- De deelnemer kent de basishouding van motiverende gespreksvoering.
- De deelnemer herkent de basishouding van motiverende gespreksvoering.
- De deelnemer experimenteert met het integreren van de basishouding van motiverende gespreksvoering binnen de basishouding van het initiële beroep.
- De deelnemer is zich hierbij bewust van de sterke kanten en ontwikkelpunten voor in de toekomst en ontdekt hoe hij zichzelf daarin aan kan blijven sturen.
Verdieping theorie en praktijk van de processen van MGV
- De deelnemer kent en herkent de processen die spelen bij veranderprocessen van klanten of cliënten.
- De deelnemer weet welke interventies tijdens welk proces effectief zijn.
- De deelnemer kan in de praktijk afwegingen maken om de juiste interventie te kiezen afhankelijk van het proces.
Introductie Theorie en praktijk van de vier processen van MGV;
- De deelnemer ken de vier processen, kan deze herkennen in een gesprek van anderen en kan tijdens het gesprek beschrijven in welke proces men zich bevindt en dit indien nodig aansturen.
De vier processen die we behandelen:
- Engageren
- Focussen
- Ontlokken
- Plannen
Theorie en praktijk van de begrippen verandertaal en behoudtaal aan de hand van de acroniemen:
De deelnemer kent en herkent de taal en kan hierbij de juiste interventie vanuit de juist houding plaatsen. Het gaat hierom behoudtaal en verandertaal te onderscheiden in:
- WeRKeN -> Wensen, redenen, kunnen en noodzaak
- En CAS -> Commitment, actietaal en stappen zetten
