Teamtraining: Bespreken en motiveren van therapietrouw

therapietrouwapotheekApothekersfarmacie
Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding, en van het team, ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA

Competenties

Samenwerken20 %
Communicatie80 %

Doelen

U heeft inzicht in de invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik.
U heeft inzicht in eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik.
U heeft inzicht in inzicht in zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan.
U kunt patiëntgericht communiceren: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt.
U heeft inzicht in motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw.
U kunt gebruik maken van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen.
U kunt de motivatie uitvragen m.b.v. een motivatiemeetlat.
U kunt gesprekken met patiënten reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken.
Omschrijving

Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding, en van het team, ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten.


Motiverend uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt proberen te vinden worden besproken. Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau mr. Theo Bollerman & Lucie Douwes Dekker, arts.


Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw apothekersgroep? Vraag informatie aan.


Programma

Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:

  • Toelichting programma - Snelle inventarisatie vraagpunten, verwachtingen
  • Inleiding Therapietrouw: Venijn zit in de START
  • Oefening interpretatie op 4 niveaus - reactie op emoties van patiënten
  • Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
  • Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
  • Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
  • Vragen stellen en luisteren
  • Het Probleem Oplossend Gesprek
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie
  • Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier
  • Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
  • Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met weerstanden
  • Samenvatting leer- en aandachtspunten

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen