Teamtraining: Bespreken en motiveren van therapietrouw
Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding, en van het team, ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding, en van het team, ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten.
Motiverend uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt proberen te vinden worden besproken. Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau mr. Theo Bollerman & Lucie Douwes Dekker, arts.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw apothekersgroep? Vraag informatie aan.
Programma
Het programma duurt 4 uur en bevat de onderdelen:
- Toelichting programma - Snelle inventarisatie vraagpunten, verwachtingen
- Inleiding Therapietrouw: Venijn zit in de START
- Oefening interpretatie op 4 niveaus - reactie op emoties van patiënten
- Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
- Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
- Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
- Vragen stellen en luisteren
- Het Probleem Oplossend Gesprek
- Beïnvloedingsstrategieën
- Casus met nabespreking
- Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie
- Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier
- Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
- Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
- Casus met nabespreking
- Omgaan met weerstanden
- Samenvatting leer- en aandachtspunten