Coaching technieken voor patiëntenzorg

Apothekersapotheekcoachingcoaching technieken
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
3 Punten
ZA

Competenties

Medisch handelen20 %
Samenwerken20 %
Communicatie60 %

Doelen

U heeft inzicht in de invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik.
U heeft inzicht in eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik.
U heeft inzicht in zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan.
U heeft inzicht in patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt.
U heeft inzicht in motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw.
U heeft inzicht in het gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen.
U heeft inzicht in het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatie meetlat.
Omschrijving

Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft.


Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden.


Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.


Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen.  


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 3 uur en bevat de onderdelen: 

  • Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
  • Inleiding
  • Communicatie op 4 niveaus 
  • Oefening interpretatie op 4 niveaus
  • Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
  • Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
  • Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener
  • Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
  • Managen van verwachtingen
  • Vragen stellen en luisteren
  • Het probleem oplossende gesprek
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie
  • Aandachtopwekkend motiverend uitleggen
  • Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier
  • Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
  • Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met weerstanden
  • Samenvatting leer- en aandachtspunten

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
2.5
Uitgiftegesprekken voer je iedere dag. Soms verloopt zo’n gesprek geheel naar wens, soms minder. Hoe kun je je uitgiftegesprek zo voeren dat de cliënt zich begrepen voelt, jullie samen de zorgvraag hebben achterhaald en hij zijn geneesmiddelen op een juiste manier gebruikt?
€ 195

PAOFarmacie

Incompany
4
De nascholing Hart- en vaatziekten behandelt de fysiologische rol van lipiden en lipoproteïnen en de oorzaken van afwijkingen in het lipidenspectrum. Daarnaast komt de rol van het laboratoriumonderzoek bij de diagnostiek, risico-inschatting en follow-up van de behandeling van hart- en vaatziekten, zoals hartinfarct en hartfalen, aan de orde.
Op aanvraag

PAOFarmacie

Incompany
3
In de praktijk blijkt het voor veel apothekers lastig te zijn om farmacogenetica toe te passen. Daarom bieden wij de verdiepingscursus Farmacogenetica in de praktijk aan. Na een korte opfrissing van de lesstof van de basiscursus gaat u met behulp van casuïstiek dieper in op de toepasbaarheid van farmacogenetica in de dagelijkse praktijk. U leert waar u op het internet reactievergelijkingen kunt vinden, hoe u een gericht advies kunt opstellen en op welke manier u dit advies het best kunt communiceren naar de aanvrager.
Op aanvraag

SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Incompany
13.5-14
De module palliatieve zorg richt zich op behoeften van patiënten in de palliatieve en terminale fase, farmacotherapeutische behandeling, palliatieve sedatie en euthanasie, communicatie met patiënten en mantelzorgers en aandachtspunten voor implementatie en samenwerking met andere zorgverleners.
€ 650

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je in de apotheek zorgvuldig omgaat met privacy.
€ 120

PAOFarmacie

Incompany
3
De nascholing Farmacotherapie na bariatrische chirurgie gaat in op de effecten die een bariatische ingreep heeft op de farmacokinetiek en farmacodynamiek van geneesmiddelen. De cursus behandelt de middelen die gecontra-indiceerd zijn na bariatrische chirurgie. Ook de geneesmiddelen en supplementen die de patiënt juist wel moet gebruiken komen aan bod. U leert ook voor welke middelen therapeutic drug monitoring noodzakelijk is. Na het volgen van deze cursus bent u in staat het geneesmiddelengebruik van patiënten met een bariatrische ingreep te optimaliseren.
Op aanvraag
13 May
May
09:00
€ 425

PAOFarmacie

Classroom
BCN Utrecht
6.5
Klinische relevantie van nierfunctie, natrium en kalium interpretatie: beyond the basics’
In de nascholing Labwaarden bij medicatiereviews: wat kun je er mee? leert u hoe u de therapie kunt bijsturen op basis van labwaarden en klinisch redeneren. Wanneer is een afwijkende labwaarde nou wel en wanneer niet relevant? Hierbij wordt gedetailleerd ingegaan op labwaarden van nierfunctie, natrium en kalium. Er wordt een fysiologische basis gelegd vanuit de vocht- en elektrolytenhuishouding. Vervolgens wordt er ingegaan op de verschillende medicamenteuze oorzaken voor hypo- en hyperkaliëmie en hypo- en hypernatriëmie. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het interpreteren van een eGFR-waarde.
€ 425

Stichting Bedrijfsfonds Apotheken

Incompany
5
In deze cursus gaan we in op de rol die jij bij cliënten met darmproblemen, chronische darmontstekingen en darmkanker in de apotheek kunt spelen.
€ 195

PAO Psychologie

E-learning
13-36
Een volledige online, praktijkgerichte basiscursus over coaching in de zorg- en onderwijssector
Als professional ga jij regelmatig in gesprek met collega’s, cliënten of leerlingen. Veel van die gesprekken zijn erop gericht om jouw collega’s of cliënten te coachen, van heel algemeen, tot specifiek: om een heel gericht doel te bereiken. Als gedragskundige geef je een collega inhoudelijk advies. Jouw doel is een optimaal resultaat voor de cliënt of leerling. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw collega, die het behandel- of begeleidingscontact heeft, tot dat optimale resultaat komt? Hiervoor is het van belang dat je effectief coacht. Jij schrijft niet een advies voor, maar je wilt het eigen handelen en denkproces versterken. Ook in direct contact met cliënten of leerlingen kom je vaak in coachende situaties terecht. Je wilt een verandering in het gedrag, in het doen en laten van een cliënt of leerling bewerkstelligen. Hoe doe je dit? Kennis en vaardigheden met betrekking tot coaching helpen hierbij. In deze online training leer je de basisprincipes over coaching, die jou verder kunnen helpen in jouw dagelijkse praktijk.
€ 229.9