Coaching technieken voor patiëntenzorg

Apothekersapotheekcoachingcoaching technieken
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.
Op aanvraag
In aanvraag
Incompany

Prijzen

Op aanvraag

Beroepen

Apotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA, ZA
Apotheker - Openbare Farmacie
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
OA
Apotheker - Ziekenhuisapotheker
Accreditatie in aanvraag
3 Punten
ZA

Competenties

Medisch handelen20 %
Samenwerken20 %
Communicatie60 %

Doelen

U heeft inzicht in de invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik.
U heeft inzicht in eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik.
U heeft inzicht in zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan.
U heeft inzicht in patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt.
U heeft inzicht in motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw.
U heeft inzicht in het gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen.
U heeft inzicht in het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatie meetlat.
Omschrijving

Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft.


Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden.


Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.


Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen.  


Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.


Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.


Programma

Het programma duurt 3 uur en bevat de onderdelen: 

  • Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
  • Inleiding
  • Communicatie op 4 niveaus 
  • Oefening interpretatie op 4 niveaus
  • Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
  • Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
  • Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener
  • Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
  • Managen van verwachtingen
  • Vragen stellen en luisteren
  • Het probleem oplossende gesprek
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie
  • Aandachtopwekkend motiverend uitleggen
  • Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier
  • Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
  • Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
  • Casus met nabespreking
  • Omgaan met weerstanden
  • Samenvatting leer- en aandachtspunten

PAOFarmacie

info@paofarmacie.nl
0303040100
31, Rembrandtlaan, Bilthoven, 3723BG

Gerelateerde cursussen

Uitgiftegesprekken

€ 195Incompany

Uitgiftegesprekken

Antistolling en antidepressiva praktisch toegepast in de eerste lijn, workshop

Op aanvraagIncompany

Antistolling en antidepressiva praktisch toegepast in de eerste lijn, workshop

Farmacotherapie na bariatrische chirurgie

Op aanvraagIncompany

Farmacotherapie na bariatrische chirurgie

Farmabuddy module ’Palliatieve zorg’

€ 650Incompany

Farmabuddy module ’Palliatieve zorg’

Communicatie bij vaccinatie

Op aanvraagIncompany

Communicatie bij vaccinatie

Privacy in de openbare apotheek

€ 120Incompany

Privacy in de openbare apotheek

Klinisch redeneren bij anemie en vitamine deficiënties

Op aanvraagIncompany

Klinisch redeneren bij anemie en vitamine deficiënties

Farmacogenetica in de praktijk, verdiepingscursus

Op aanvraagIncompany

Farmacogenetica in de praktijk, verdiepingscursus

Darmaandoeningen

€ 195Incompany

Darmaandoeningen

Meet the expert: update nieuwe geneesmiddelen

Op aanvraagIncompany

Meet the expert: update nieuwe geneesmiddelen

Klinische chemie: Hart- en vaatziekten

Op aanvraagIncompany

Klinische chemie: Hart- en vaatziekten

Online training: Coachen in zorg en onderwijs

€ 229.9E-learning

Online training: Coachen in zorg en onderwijs