Coaching technieken voor patiëntenzorg
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.Prijzen
Beroepen
Competenties
Doelen
Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft.
Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden.
Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.
Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.
Programma
Het programma duurt 3 uur en bevat de onderdelen:
- Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
- Inleiding
- Communicatie op 4 niveaus
- Oefening interpretatie op 4 niveaus
- Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
- Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
- Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener
- Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
- Managen van verwachtingen
- Vragen stellen en luisteren
- Het probleem oplossende gesprek
- Beïnvloedingsstrategieën
- Casus met nabespreking
- Omgaan met veranderingen - korte oefening - conclusie
- Aandachtopwekkend motiverend uitleggen
- Onderzoek naar de acceptatie - Wet van Maier
- Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
- Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
- Casus met nabespreking
- Omgaan met weerstanden
- Samenvatting leer- en aandachtspunten