Supervisorencursus VGCt
Prijzen
Beroepen
Sprekers
Angeline Smeltink
PAO docent en supervisor
Angeline is VGCt-therapeut, BIG geregistreerd psychotherapeut en GZ-psycholoog. Daarnaast is zij supervisor en leertherapeut voor de VGCt en NVP. Ook geeft ze begeleide intervisie voor het VGCt-registratietraject. Angeline is werkzaam in eigen praktijk, heeft ruim 20 jaar gewerkt in de forensische psychiatrie en is tegenwoordig werkzaam bij het autisme kenniscentrum Dokter Bosman. Sinds eind 2017 is zij lid van de ethische commissie van het NIP. Angeline geeft supervisorentrainingen en basis- en vervolgcursussen Cognitieve en Gedragstherapie.Annemariek Sepers
PAO docent en supervisor
Annemariek is klinisch psycholoog BIG, supervisor VGCT en is werkzaam bij Kind en Gezin team van Arq|Centrum 45. Annemariek geeft supervisie zowel binnen Arq als in eigen praktijk en geeft samen met Angeline Smeltink voor de VGCt de cursus over het begeleiden van een N-1 verslag. Annemariek maakt ook deel uit van de redactie Kind en Adolescent Praktijk.Doelen
Na afloop van deze cursus…
Inhoud van de VGCt supervisor cursus
In deze VGCt supervisorencursus komen verschillende aspecten van superviseren aan bod. Je maakt kennis met verschillende supervisiemodellen. Binnen een supervisie kunnen supervisoren en supervisanten aandacht besteden aan een veelheid van aspecten, waaronder natuurlijk de ontwikkeling van de supervisant en de context waarbinnen de supervisant wordt opgeleid. Supervisiemodellen helpen dit proces te structureren.
Supervisiemodellen en de structuur van supervisie
Naast de procesmatige kant van het supervisie geven, komen ook specifieke inhoudelijke onderdelen van het supervisie geven aan bod; bijvoorbeeld de randvoorwaarden voor supervisie, het maken van een contract, het beoordelen en het stellen van doelen. Bovendien oefenen we veel met verschillende supervisie vaardigheden.
Competentieontwikkeling tijdens de VGCt Supervisor cursus
Tijdens de cursus maak je een plan met daarin de competenties die je wilt ontwikkelen. Hierbij maken we gebruik van het competentieprofiel voor de supervisor en de zelfbeoordelingslijst voor supervisoren zoals beschikbaar gesteld door de VGCt. We oefenen in de cursus met elkaar, en buiten de cursus op supervisanten of (als dat niet mogelijk is) met collega’s.
Kernpunten:
- Vergroten van supervisor vaardigheden;
- Kennisnemen van verschillende visies, supervisiemodellen en leervormen;
- Oefenen van vaardigheden en toepassen in de praktijk.
