HBO Kwaliteitsmanagement zorg en welzijn
De opleiding HBO Kwaliteitsmanagement Zorg & Welzijn is een zeer praktijkgerichte opleiding die u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijke diploma HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn.Prijzen
Beroepen
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Module 1 Kwaliteit en management
Dag 1, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteitsmanagement modellen
Toepassen van nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Prezo Keurmerk, nieuwe HKZ, Balanced Scorecard, TQM, NIAZ, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI, Programma Welzijn Nieuwe Stijl, IGJ, Somatische en extra-intramuraal Kwaliteit van Zorg Protocollen en richtlijnen.
Deming
Benchmarking
Wkkgz, WTZi, ZvW, Mw, WGBO, BIG, AVG, Wet Zorg en Dwang, WMO, WBP
Lean, six sigma
Dag 2, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Kwaliteit als prestatiecriterium
Kwaliteitsbeleid
Bedrijfskenmerken en hun besturing
Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
Strategisch kwaliteitsmanagement
Ontwerp-, proces- en productkwaliteit
Dag 3, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 05 uur pauze)
Verbeterinstrumenten
Kwaliteit van diensten
Productiviteitsverbetering
Procesbeheersing
Excellente organisatie
Invloed van kwaliteit op kosten en baten.
Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen
Dag 4, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
Leiderschap en cultuur
Leiderschap, cultuur en kwaliteitsmanagement
Voor en achterkant van de organisatie
Invoering van verbeteringen
Management van perceptie
Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager
Dag 5, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze) Management van bedrijfsprocessen
Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
Processen als waardeketens
Proces- en ketenbeheersing
Stappenplan voor procesanalyse
Dag 6, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
Business process management
Business process re-engineering
Virtuele organisaties
Procesbewaking.
Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn
Dag 7, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
Dienstverlening
Kwaliteit binnen dienstverlening
Back office, front office
Klachtenregistratie
Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
Instrumenten en technieken toepassen, CQi, PROM, PREM,,
Dag 8, 10.00-16.00 uur (5,5 uur, 0,5 uur pauze)
Grönroos en Zeithaml
Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
Enquête, interview, gesprekstechnieken
Mysteryman
Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria
Certificering en accreditatie