Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur)
Hoe werk je professioneel met cognitieve gedragstherapie (CGT)? In dit inleidende deel van de basiscursus ga je praktisch aan de slag met elementen uit het gedragstherapeutisch proces en oefen je het ontwerpen van functie- en betekenisanalyses en therapieplannen. Met deze kennis en vaardigheden kun je zelfstandig onder supervisie de leerprincipes van cognitieve gedragstherapie toepassen.Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
drs. Willemine Heiner
Docent
Willemine Heiner is klinisch psycholoog, kinder-en jeugdpsycholoog specialist NIP, supervisor VGCt. Zij is werkzaam bij Mentaal Beter en in eigen praktijk Heinerpsycholoog.nl.Wat leer je?
In dit inleidende deel ligt de nadruk op het praktisch bezig zijn met elementen uit het gedragstherapeutisch proces. Daarnaast werk je aan het ontwerpen van functieanalyses en therapieplannen.
Inhoud
De volgende thema's komen aan bod:
- filosofische en historische achtergrond van de gedragstherapie
- leermodel en leerprincipes
- functie-analyses
- betekenisanalyse
- holistische theorie
- modificatieprocedures
- overige elementen van het gedragstherapeutische proces zoals: metingen, behandelplan, de relatie therapeut-cliënt en evaluatie van de behandeling.
Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk. Vervolgens worden de verschillende thema's met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid wordt tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep.
Naast de 30 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 105 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten).