Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie
Cognitieve gedragstherapie is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken in de huidige praktijk van de psycholoog. Om je kennis te verdiepen organiseert Forta Opleidingen de basisopleiding cognitieve gedragstherapie. Deze basisopleiding van 100 uur is geaccrediteerd door de Vereniging van Cognitieve Gedragstherapie en voldoet ook als onderdeel van de opleidingsroute tot Cognitief Gedragstherapeut.
Prices
Date and Location
Professions
Uitgangspunten
De opleiding is gericht op de directe toepassing van cognitieve gedragstherapie in de klinische praktijk. De basis van het denken en doen van de cognitieve gedragstherapie wordt aangereikt en verdiept. De belangrijkste methoden en technieken komen aan de orde en worden geoefend tot en met het uitvoeren van evidence-based behandelingen voor de belangrijkste klachtengebieden van een ambulante psychologie praktijk. De docenten zijn supervisoren uit de klinische praktijk en de leermethoden en werkvormen zijn gebaseerd op jarenlange onderwijservaringen. De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).
Doel & methode
In deze opleiding krijgen deelnemers kennis en vaardigheden aangereikt met betrekking tot het toepassen van het cognitief gedragstherapeutisch proces. Het doel van deze opleiding is het aanleren van algemene vaardigheden voor de beginnende cognitieve gedragstherapeut en het toepassen van de belangrijkste CGt-technieken voor de meest voorkomende klachtgebieden binnen een algemene poli psychologie. De basisbegrippen uit de cognitieve gedragstherapie leer je door het bestuderen van de theoretische achtergronden, interactieve bespreking van de leerstof en door oefeningen in de les en in de praktijk. Tijdens de bijeenkomsten oefen je onder andere met het maken van analyses van het probleem. Je leert hoe je functie- en betekenisanalyses kunt maken en hoe je de historische en sociale context van de cliënt uitvraagt en visualiseert (holistische theorie). Op basis van deze analyses stel je behandelplannen op en leer je hoe je deze kunt evalueren. Je oefent met houdingen en technieken zoals: psycho-educatie, bewaken van het therapieproces en sessies, geven van opdrachten, motiveren, cognitieve therapie en lastige cliënt-interacties. Deze algemene vaardigheden komen vervolgens steeds weer aan de orde als rode draad wanneer de specifieke stoornissen worden behandeld. De opleiding geeft kennis over de meest voorkomende klinische beelden van een algemene poli. Op systematische wijze maak je kennis met de methoden en interventies gericht op stoornissen zoals depressie, angststoornissen, trauma, impulscontrole problemen en suïcidaliteit. Binnen iedere les oefen je één à twee specifieke behandeltechnieken onder andere door demonstraties, rollenspellen en opdrachten. Tijdens de praktische oefeningen staat het cognitief gedragstherapeutisch proces en de therapeutische relatie centraal.
Bij succesvolle afronding van de opleiding is men in staat om de belangrijkste technieken van de cognitieve gedragstherapie (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.
Doelgroep
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten en artsen. In het geval van verpleegkundig specialisten moet je aantonen dat de vakken psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden onderdeel van je vooropleiding zijn geweest.
- Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.