LACCS-programma voor (para)medici en vaktherapeuten

LACCS-denkenverstandelijke beperkinglaccsvaktherapielicht verstandelijke beperkingernstige verstandelijke beperking
Een vierdaagse LACCS-basiscursus voor (para) medici en vaktherapeuten die werkzaam zijn in zorg of onderwijs voor kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen. In de cursus komen de basisonderdelen van het LACCS-programma aan bod. Je leert deze specifieke doelgroep kennen en begrijpen. Je maakt kennis met het kader voor een Goed Leven, waarbinnen je afwegingen kunt maken over de inzet van medische of therapeutische interventies. Dit helpt je om zinvolle en haalbare behandeldoelen op te stellen en uit te voeren. Er wordt uitgebreid ingegaan op het Ontwikkelingsdenken, Contact en Communicatie. Er is steeds ruimte voor het bespreken van jouw rol binnen de basisonderdelen van het LACCS-programma.
1150
27-33 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 1150
Inclusief : koffie, thee en lunch

Beroepen

Ergotherapeut
27 Punten
EN
Fysiotherapeut
33 Punten
KNGF
Logopedist
27 Punten
NVLF

Sprekers

Karin de Geeter

Docent

Doelen

Het doel van de opleiding is drieledig:

Je leert een kader hanteren voor een Goed Leven (LACCS), waarbinnen je afwegingen kunt maken over het inzetten van therapeutische interventies;
Je leert deze specifieke doelgroep kennen en begrijpen, met name aan de hand van de theorie van het ontwikkelingsdenken;
Je leert op basis van bovenstaande punten zinvolle en haalbare behandeldoelen opstellen en uitvoeren.
Omschrijving

Omschrijving

Deze opleiding richt zich op (para)medici en vaktherapeuten die werken met kinderen en volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen. De geëigende medische en therapeutische interventies komen bij deze doelgroep in een ander daglicht te staan. Ten eerste door de beperkte ontwikkelingsperspectieven: kinderen en volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen leren langzaam, en behandeldoelen moeten daarop worden aangepast. Daarnaast brengt het ontwikkelingsniveau van mensen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen vragen met zich mee: wat snapt iemand van de wereld om zich heen en wat zijn realistische verwachtingen? Tot slot is de therapeutische relatie met deze cliënten/leerlingen niet vanzelfsprekend.

Specifiek bij deze doelgroep is dat behandelaren en therapeuten vaak langdurig betrokken zijn, soms zelfs levenslang. Veel interventies richten zich niet zo zeer op de cliënt of leerling zelf, maar op zijn 'systeem' (ouders en begeleiders/leerkrachten), in de vorm van indirecte behandeling. Waar normaliter het doel van therapie vaak is om functies te herstellen of om specifieke vaardigheden te leren, bij deze doelgroep dragen interventies vooral bij aan het verkrijgen of behouden van een Goed Leven. De samenwerking met andere betrokkenen is essentieel. Behandeling aan mensen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen is dan ook per definitie multidisciplinair.

Voor wie

Artsen, logopedisten, fysiotherapeuten, bewegingstherapeuten, ergotherapeuten, muziektherapeuten en speltherapeuten, werkzaam met kinderen of volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen.

Inhoud opleiding  

Tijdens deze training komen de basisonderdelen van het LACCS-programma aan bod: de LACCS-waarden, Ontwikkelingsdenken, afstemmen van Communicatie en Contact. 

De eerste lesdag gaan we vooral in op Goed Leven en de waarden die daarbij horen. Het delen van, en doorleven van de waarden. Zijn ze echt allemaal even belangrijk? Waarom is het delen van de waarden zo belangrijk, en wat kun je ermee met je eigen cliënten/leerlingen? Mensen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen zijn zo afhankelijk van anderen en hebben als gevolg daarvan levenslang veel verschillende (professionele) begeleiders, behandelaren en therapeuten om zich heen. Een overstijgende visie op het doel van de ondersteuning, behandeling en therapie is daarom essentieel. Therapeutische, medische en pedagogische interventie staat uiteraard bij geen enkele doelgroep 'op zich zelf', maar bij deze specifieke doelgroep is het multidisciplinaire aspect zelfs een zeer belangrijk kenmerk van de ondersteuning. We besteden specifiek aandacht aan het onderkennen van dilemma's. Een interventie op het ene LACCS-gebied kan een nadelige invloed hebben op een ander LACCS-gebied. Het voortdurend (multidisciplinair) bespreekbaar maken van deze dilemma's is belangrijk. We oefenen met een zogenaamd Goed-Leven-gesprek. Dit is een check: hoe goed is het leven van deze cliënt/leerling? Op basis van dit gesprek kun je verbeterdoelen voor hem/haar opstellen. 

De tweede lesdag staat in het teken van Ontwikkelingsdenken. Dit is een praktische (en wetenschappelijk onderbouwde) wijze om naar iemands niveau en belevingswereld te kijken. Dit is een essentieel onderdeel van deze opleiding, omdat elke arts/behandelaar voortdurend moet aansluiten bij het begripsniveau van de cliënt/leerling. Zowel in zijn interactie/communicatie/onderzoek, als in de verwachtingen die hij kan hebben van de cliënten/leerling over de betrokkenheid bij en het begrip van de behandeling. Het ontwikkelingsniveau geeft daarnaast inzicht in de leerbaarheid en (sociaal) gedrag van de cliënt/leerling tijdens de behandeling. In de praktijk blijkt dat behandelaren (en andere betrokkenen) dit moeilijk vinden bij mensen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen. Via voorbeelden, oefeningen en videomateriaal (ingebracht door de docent) word je bekend gemaakt met de termen en de betekenis.

De derde lesdag verdiepen we het Ontwikkelingsdenken en maken we de verbinding met de eigen praktijk. Vanuit de tweede lesdag ben je al bekend met de termen, nu leer je hoe je die kunt herkennen bij je eigen cliënten/leerlingen en hoe je dit kunt toepassen in de communicatie tijdens je behandeling. Wat snapt iemand van de communicatie om hem heen? Hoe communiceert hij zelf? Welke keuzes kan een cliënt/leerling maken? Het onderwerp communicatie hangt sterk samen met het Ontwikkelingsdenken. Er is ruimte voor inbreng van eigen casuistiek. Dat is ook belangrijk met het oog op de toepassing in de eigen praktijk. 

Tijdens de vierde lesdag staat het contact centraal. Het aangaan/houden van goed basiscontact is allesbehalve vanzelfsprekend bij mensen met ernstige of matige verstandelijke beprekingen. In de (therapeutische) relatie tussen behandelaar en cliënt/leerling is het contact immers van groot belang. Je leert, aan de hand van videobeelden, de vijf contactprincipes te herkennen en toe te passen. Deze contactprincipes zijn bewezen effectief. Ook word je geprikkeld om te reflecteren en leerdoelen voor jezelf op te stellen op dit gebied. Op de laatste lesdag staan we bovendien stil bij de integratie van alle geleerde onderwerpen. 

Tijdens alle lesdagen is het inbrengen van eigen casuistiek van groot belang. Zo wordt er verbinding gemaakt met de eigen praktijk. Wat herken je bij je eigen cliënten/leerlingen? Daarin staan we, afhankelijk van het onderwerp, stil bij: 

  1. In welke ontwikkelingsfase zit de cliënt/leerling, en wat betekent dit voor de communicatie, de instructie en de verwachtingen met betrekking tot leerbaarheid en gedrag?
  2. Hoe verloopt de interactie met deze persoon, en kan de behandelaar hier nog winst in behalen? 
  3. Hoe denken de verschillende betrokkenen over de kwaliteit van het leven van deze persoon? Is het goed voor elkaar op de verschillende LACCS-gebieden? Belangrijke ethische vraagstukken komen hierbij aan bod. 
  4. Hoe kom je als behandelaar tot overeenstemming op welke LACCS-gebieden interventies nodig zijn? Welke (behandel)doelen stel je op en hoe bereik je deze?
  5. Welke rol kun jij spelen in het Goed Leven gesprek en het Ontwikkelingsfasengesprek?
  6. Hoe kun jij je kennis over het LACCS-programma inzetten? Welke rol kun je nemen? 


De Geeter & Munsterman Orthopedagogen

opleidingen@degeeterenmunsterman.nl
30, Schoolstraat, Annen, 9468BS

Gerelateerde cursussen

Palliaweb

E-learning
In dit webinar on demand kunnen zorgverleners, aan de hand van casussen, kennis opdoen van de specifieke aandachtspunten bij palliatieve zorgverlening aan mensen met een verstandelijke beperking. Wat is de invloed van die beperking op de keuzes van behandeling? Welke specifieke dilemma’s kunnen er spelen in de palliatieve zorg? Hoe kan er aandacht zijn voor alle dimensies van goede palliatieve zorgverlening?
€ 34.95
29 Oct
Oct
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
Hotel Theater Figi
5-5.5
Psychiatrische problematiek binnen de intra- en extramurale zorg
Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning!
€ 445
28 May
May
09:00
€ 445

Medilex BV

Classroom
NH Hotel
0-5
Herken dementie bij mensen met een verstandelijke beperking en leer wat u kunt doen om de kwaliteit van leven hoog te houden.
€ 445
03 Dec
Dec
10:00

De Geeter & Munsterman Orthopedagogen

Physical course - series
Zwolle
24-28
Een vierdaagse cursus voor contact-coaches (bijvoorbeeld logopedisten en gedragskundigen). In deze cursus leer je Vijf olifanten, de methode voor contact-coaching, toe te passen. Je kunt deze methode gebruiken om begeleiders en leerkrachten te coachen in het contact met kinderen/volwassenen met ernstige of matige verstandelijke beperkingen.
€ 1500
27 May
May
10:00
€ 740

Cure & Care Development

Physical course - series
CCD Arnhem
15-17
In deze blended cursus wordt aandacht besteed aan het vormgeven van diagnostiek en behandelingstrajecten voor mensen met problematisch middelengebruik én een verstandelijke beperking. In de training is aandacht voor kennis over beide afzonderlijke sectoren, de combinatieproblematiek, specifieke behandellijnen en het aanpassen van bestaande behandelingen. Ook is er aandacht voor het coachen van begeleiders in het omgaan van deze vorm van dubbeldiagnose problematiek.
€ 740
10 Oct
Oct
09:30
€ 975
€ 925

GERION VUmc

Classroom
GERION
18
Leer de kenmerken van een (licht) verstandelijke beperking bij ouderen herkennen, begrijp de impact van veroudering binnen deze groep en ontwikkel vaardigheden voor effectieve diagnostiek en behandeling. Ontdek tevens specifieke inzichten over dementie en signaalgedrag bij ouderen met een (licht) verstandelijke beperking in de intramurale ouderenzorg.
€ 975
€ 925
05 Nov
Nov
09:00

Ipse de Bruggen - Bureau Bopz

Classroom
Servicepunt Zoetermeer
13-15
Deze training geeft behandelaren een overzicht van de mogelijkheden in diagnostiek en behandeling van pijn. Daarbij leggen we de nadruk op hoe je dat methodisch en interdisciplinair aanpakt, zodat je handvatten hebt om met elkaar simpele en complexe vragen rondom pijn aan te pakken en tot een goede oplossing voor de client te komen.
€ 468
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299
08 Oct
Oct
10:00

PAO Psychologie

Physical course - series
La Vie, Utrecht
32-62
In deze cursus doe je kennis op over het dementiesyndroom en ontwikkel je je expertise voor de diagnostiek.
€ 1565
11 Sep
Sep
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Arena Amsterdam
13-20.8
Ontdek in deze cursus de sterke en zwakke vaardigheden van kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Leer hoe je als professional rekening kunt houden met hun beperkingen in communicatie en bejegening, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vergroot je kennis aan de hand van theorie, onderzoek en casuïstiek en draag bij aan een betere zorg voor deze doelgroep. Meld je nu aan voor deze waardevolle cursus.
€ 420