Helaas, deze cursus is verlopen

De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.

Beïnvloeding door de farmaceutische industrie

belanggeneesmiddelenstrategieënmarketingmedicijnenvoorbeeldenreactiestipsinformatiebeïnvloeden
In deze interactieve online scholing krijg je inzicht in belangen van de farmaceutische industrie. Je leert de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen.
Gratis
2 Punten
Live webinar

Prijzen

Gratis
Opmerking : De module 'Beïnvloeding door de farmaceutische industrie' kunnen we kosteloos aanbieden in het kader van het IVM-project MedicijnBalans.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
17 Apr 2024
16 Apr 2026
2 Punten
ABC1
Huisarts
17 Apr 2024
16 Apr 2026
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
17 Apr 2024
16 Apr 2026
2 Punten
ABC1, NAPA
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
17 Apr 2024
16 Apr 2026
2 Punten
NVvPO
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
17 Apr 2024
16 Apr 2026
2 Punten
NVvPO

Competenties

Kennis en wetenschap40 %
Communicatie40 %
Professionaliteit en kwaliteit20 %

Sprekers

Menno van Woerkom

Adviseur IVM

Doelen

Na afloop van de nascholing:

ken je de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie
weet je hoe je informatie kunt doorlichten op belangenverstrengeling
weet je het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen
Omschrijving

Het IVM verzorgt deze interactieve online scholing over het belang van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie en beïnvloedingstrategieën van de farmaceutische industrie. In het college gaan we dieper in op vragen als wat zijn vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, hoe kun je informatie doorlichten op belangenverstrengeling en hoe kom je aan onafhankelijke informatie.


Overtuiging

We gaan kort in op incidenten die de regelgeving rond (nieuwe) medicijnen hebben beïnvloed en komen met veel voorbeelden over de inzet van marketing door de industrie aan de hand van de bekende overtuigingsstrategieën van Robert B. Cialdini.


Gekleurd

We gaan dieper in op een voorbeeld van beïnvloeding en op de reacties die dit in de maatschappij geeft. Ten slotte geven we tips over hoe te kijken naar gekleurde informatie over wetenschappelijk onderzoek.

Instituut Verantwoord Medicijngebruik

info@ivm.nl
0888800400
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV

Gerelateerde cursussen