Hoogbegaafdheid in het onderwijs en de GGZ
Hoogbegaafdheid is geen stoornis of probleem. Toch hebben kinderen, jongeren en volwassenen die hoogbegaafd zijn nog al eens problemen met leren, of op een andere gebied, bijvoorbeeld sociaal emotioneel. De oorzaak van problemen met leren wijkt niet eens zo veel af van die van ‘echte’ leerproblemen: het reguliere onderwijsaanbod is niet aangepast aan de behoefte van deze leerling. Dit leidt in veel gevallen tot problemen, die uiteenlopen...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Hoogbegaafdheid is geen stoornis of probleem. Toch hebben kinderen, jongeren en volwassenen die hoogbegaafd zijn nog al eens problemen met leren, of op een andere gebied, bijvoorbeeld sociaal emotioneel. De oorzaak van problemen met leren wijkt niet eens zo veel af van die van ‘echte’ leerproblemen: het reguliere onderwijsaanbod is niet aangepast aan de behoefte van deze leerling. Dit leidt in veel gevallen tot problemen, die uiteenlopen van verveling in de klas tot onaangepast gedrag of depressiviteit.
Doelgroep
Deze cursus is met name bedoeld voor (school)psychologen en orthopedagogen die te maken hebben met schoolgaande kinderen en adolescenten, maar ook voor diegenen die in een psychologische praktijk werken waar ze cliënten tegenkomen die, naast het hebben van andere problemen, ook hoogbegaafd zijn of, ten gevolge van hoogbegaafdheid, tegen problemen aanlopen.
Doelstelling
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat ook die hoogbegaafde kinderen, adolescenten en (jong) volwassenen te zien, waarbij signalering minder voor de hand ligt, omdat ze niet de prestaties laten zien die je bij hoogbegaafdheid zou verwachten. Een ander doel is dat, op het moment dat duidelijk is dat iemand hoogbegaafd is, men ook de handvatten heeft om daar op adequate wijze mee om te gaan.
Inleiding
Hoogbegaafdheid is geen stoornis of probleem. Toch hebben kinderen, jongeren en volwassenen die hoogbegaafd zijn nog al eens problemen met leren, of op een andere gebied, bijvoorbeeld sociaal emotioneel. De oorzaak van problemen met leren wijkt niet eens zo veel af van die van ‘echte’ leerproblemen: het reguliere onderwijsaanbod is niet aangepast aan de behoefte van deze leerling. Dit leidt in veel gevallen tot problemen, die uiteenlopen van verveling in de klas tot onaangepast gedrag of depressiviteit.
Programma
- wanneer spreek je van hoogbegaafdheid? Verschillende definities en modellen worden kort besproken;
- hoe stel je de diagnose hoogbegaafdheid? Welk onderzoeksinstrumentarium gebruik je daarvoor en wat is er nog meer nodig;
- het gaat er in een onderzoek niet om òf iemand hoogbegaafd is, maar of een eventuele hoogbegaafdheid de problemen van iemand kan verklaren, en, zo ja, op welke manier zij of hij daarin kan worden begeleid. Duidelijk zal worden dat hoogbegaafdheid zich op meerdere manieren kan manifesteren. Een belangrijk probleem is onderpresteren, waar dan ook tijdens de cursus verder op in zal worden gegaan;
- welke adviezen geef je in het geval van hoogbegaafdheid (aanpassing schoolprogramma; psycho-educatie ouders en leraren; wanneer is het voldoende om de leerling binnen de eigen klas wat extra leerstof aan te bieden en (wanneer) is het gewenst om een hoogbegaafde leerling naar een speciale school voor hoogbegaafden te laten gaan?;
- soms is alleen een aanpassing van het schoolprogramma niet voldoende en is een vorm van psychotherapie geïndiceerd. Welke therapie is dan het meest geschikt?;
- een speciale groep hoogbegaafde leerlingen zijn leerlingen die naast hun hoogbegaafdheid ook nog lijden aan stoornis, zoals AD(H)D, autisme of een leerprobleem hebben, de zogenaamd ‘double labeled’ leerlingen. Hoe ga je met deze groep om?.