Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

mentaliserenmentaliseren bevorderende therapieMBTkinderenMBT-Kgedragsproblemenemotionele problementherapie
Vaak blijkt dat bij gedrags- en emotionele problemen bij kinderen problemen met mentaliseren onderliggend zijn. Met een mentaliseren bevorderende speltherapie in combinatie met oudertherapie kun je de ontwikkeling van het mentaliseren weer op gang brengen.
09:30 - 16:30
1550
0-44 Punten
Klaslokaal

Prijzen

Regulier € 1550
Inclusief : lunch

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
15 May 2025
14 May 2026
30 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
15 May 2025
14 May 2026
30 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
15 May 2025
14 May 2026
30 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
15 May 2025
14 May 2026
30 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
15 May 2025
14 May 2026
30 Punten
FGzPt

Sprekers

Masja Juffermans

Docent

Merlijn Rutten MSc

Docent

Doelen

Je leert over het concept mentaliseren, hoe dit zich ontwikkelt binnen een (veilige) hechtingsrelatie en de specifieke aspecten van mentaliseren bij latentiekinderen.
Je doet inzicht op over de verschillende manieren waarop problemen met mentaliseren ontstaan en hoe je deze kunt herkennen tijdens de behandeling van kinderen.
Je doet ervaring op met hoe je het mentaliserend vermogen van ouders in kaart kan brengen en hoe je het mentaliserend vermogen van ouders bevordert.
Omschrijving

In deze vierdaagse theoretische, maar zeker ook ervaringsgerichte, basiscursus maak je kennis met de theorie en praktische beoefening van MBT-K, mentaliseren bevorderende therapie voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. We besteden aandacht aan verschillende theoretische concepten die samenhangen met de ontwikkeling van het mentaliseren en hoe deze samenkomen in diagnostiek en behandeling van latentiekinderen. Bij de start van een MBT-K traject is goede diagnostiek belangrijk. Je leert hoe je het mentaliserend profiel van een kind en ouders in kaart brengt en dit profiel vervolgens vertaalt naar een behandelplan/focusformulering. Vervolgens is er aandacht voor verschillende interventietechnieken en methodes om behandeling voor kinderen en hun ouders vanuit dit model vorm te geven.


Omdat mentaliseren onder andere zo sterk samenhangt met authenticiteit en ervaren in het contact in het hier en nu wordt ruim aandacht besteed aan ervaringsgerichte werkvormen in deze cursus. Er wordt veel gebruik gemaakt van ervaringsgerichte oefeningen en voorbeelden uit de praktijk van de docenten en van jezelf. Naast de theoretische aspecten is er in deze cursus veel aandacht voor het bevorderen van een mentaliserende houding bij de deelnemers. Dit betekent dat er geregeld gebruik zal worden gemaakt van interactieve vormen en dat er een eigen inbreng van de deelnemers wordt verwacht evenals een bereidheid om naar zichzelf te kijken. Wil je je na deze cursus nog verder verdiepen in MBT-K? Bekijk dan de cursus MBT-K & Trauma van Centrum Hecht.


De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • Introductie mentaliseren
  • Mentaliseren en hechting
  • Ontwikkeling van mentaliseren en de pre-mentaliserende modi
  • Mentaliseren bij latentie-kinderen
  • Problemen met mentaliseren herkennen bij kinderen
  • Mentaliserend vermogen van ouders in kaart brengen
  • MBT-K uitgangspunten
  • Mentaliseren als attitude: de therapeutische relatie


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen