Taal van de Toekomst in de zorg

Hoe kom jij over? Hoe 'lees' jij de ander? Ontwikkel jouw EQ, empathie én deskundigheid in je non-verbale communicatie.
communicatienon-verbaaleqpersoonlijkheidstypenleiderschapinvloed uitoefenenovertuigingskrachtdeskundigheidpresentatievaardighedenlichaamstaalstressreductieempathieteambuilding

Wist jij dat jouw communicatie een (onbewust) verstorende impact kan hebben op zowel patiënten als zorgcollega's? Vaak is dit de oorzaak van misverstanden en een toename van stress om jou heen? Het gebeurt vaker dan je je bewust bent en heeft voor maar liefst 70% invloed op je communicatie. Het leren herkennen van deze effecten aan de hand van praktische voorbeelden en wetenschappelijk onderzoek is cruciaal voor jouw veerkracht en de mensen waarvoor jij zorg verleent. Deze baanbrekende training is specifiek ontwikkeld voor zorgprofessionals door zorgprofessionals i.s.m. academische ziekenhuizen. Jouw collega’s geven hem gemiddeld een 9,2!

03 sep. 2024
999
0-16 Points
Meerdere cursusdagen
Physical course - series

Prices

Regular € 999
Note :Inclusief lunch, koffie/thee/fris, materialen, ex BTW.

Date and Location

03 sep. 2024
10:00
04 sep. 2024
16:00
Rhijnauwenselaan 14B, 3981HH, Bunnik
05 sep. 2024
10:00
06 sep. 2024
06:00
Rigtersbleek-Zandvoort 10, 7521BE, Enschede- De Spinnerij
17 okt. 2024
10:00
18 okt. 2024
16:00
Rhijnauwenselaan 14B, 3981HH, Bunnik

Professions

Anesthesioloog
Accreditation in request
ABAN
Apothekersassistent
10 Apr 2024
10 Apr 2025
10.5 Points
OF
Arts
Accreditation in request
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
Accreditation in request
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
Accreditation in request
ABAN

Skills

Kennis en wetenschap 10 %
Communicatie 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 30 %

Speakers

Debby Mureau

Oprichter en eigenaar Twentify / senior trainer
Oprichter en mede-eigenaar van Twentify. Auteur, keynote speaker en specialist op het gebied van mensgerichte communicatie. Sinds 2010 stem- presentatie en communicatietrainer NOS, RTL, Regionale Publieke Omroepen. Vanuit meer dan 25 jaar paramedische, psychologische en systemische werkervaring in het bedrijfsleven en de media ontwikkelt zij geaccrediteerde leerlijnen en innovatieve communicatietechnieken binnen het onderwijs en de zakelijke markt.

Joanne Lameris

Stem en communicatie deskundige
Joanne Lameris is deskundige op het gebied van stem en communicatie. Haar opleidingen en ervaring (logopedie, journalistiek en psychologie) hebben geleid tot een brede kijk op menselijk gedrag. Joanne levert waarde binnen organisaties op het gebied van duurzaam stemgebruik, profilering, eigenaarschap en leiderschap.

Goals

Het in kaart brengen van je non-verbale talenten en schaduwkanten, bewust in leren zetten nieuwe vaardigheden

Wetenschappelijke achtergronden over emotionele intelligentie en de VORM van communicatie.
Hoe kom jij zelf over, wat laat jij zien? Je eigen profiel in kaart gebracht.
Welke talenten heb je, welke vaardigheden mis je nog en waar ga je gericht op trainen?
Hoe lees je de ander, welk profiel zie je in de ander, hoe kun je anderen positief en 'ecologisch verantwoord beïnvloeden?
Hoe gedraag jij je onder druk? Welke 'maskers' zet jij op onder stress?
Hoe laat ik leiderschap, deskundigheid en tegelijkertijd empathie zien?
Description

De verbinding en duurzaamheid binnen je zorgteam vergroten én tegelijkertijd de kwaliteit van je zorg verbeteren? Deze innovatieve training scoort hoog (9,2) en heeft in 2023 een Award gewonnen binnen het Erasmus MC. Nu is deze ook voor veel zorgberoepen, ook in de huisartsenpraktijk, geaccrediteerd.


Je patiënten

Emotionele intelligentie, dat wat we voelen, begrijpen en uitstralen, is iets dat we alleen maar kunnen waarnemen via non-verbale communicatie. Dit speelt een meer dan cruciale rol in de interactie tussen jou als zorgverlener en je patiënten of collega's. Hoewel je het vaak over het hoofd ziet, kunnen je non- verbale signalen veel diepere boodschappen overbrengen dan je verbale communicatie. Het bepaalt voor maar liefst 70% het effect van je boodschap. Een (onbewuste) afstandelijke lichaamstaal kan gevoelens van ongemak of afwijzing bij patiënten veroorzaken, zelfs als je verbale communicatie geruststellend bedoeld is. Het tonen van empathie en betrokkenheid via non-verbale signalen creëert een gevoel van vertrouwen en veiligheid.


Je team

Communicatie speelt niet alleen bij je patiënten maar ook bij je team een cruciale rol. Onoprechtheid in je lichaamstaal kan namelijk leiden tot wantrouwen en de samenwerking in gevaar brengen. Het is daarom belangrijk om congruent te communiceren, waarbij verbale en non-verbale signalen in overeenstemming zijn met de situatie en de rol die je op dat moment hebt.We leren je in deze cursus om d.m.v. beter congruent te communiceren een sfeer van openheid en vertrouwen kunt creëren. Ruis op de lijn voorkomen. Het is belangrijk om niet alleen te letten op wat er gezegd wordt, maar ook op wat er niet gezegd wordt. Door bewust te zijn van je schaduwkanten in je gedrag en te streven naar oprechte en respectvolle interacties, kun je als zorgverlener met deskundigheid én betrokkenheid verbinding maken met anderen en de kwaliteit van de zorg direct verbeteren.


Resultaat op je eigen duurzaamheid

Na afloop van deze training ben jij je meer bewust van de wijze waarop jij communiceert en hoe jij overkomt. Je weet ook op welke manier dit (on)bewust anderen op jouw werkplek beïnvloedt. Je weet hoe je andere mensen kunt ‘lezen’ en waar bepaald gedrag vandaan komt. Je emotionele vaardigheden zijn verbeterd. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat betere communicatieve vaardigheden en meer emotionele intelligentie leidt tot vitaliteit, betere (werk-)relaties en minder burn-out.


De training

Na de training heb jij jouw (non-)verbale communicatie helder in kaart en heb je zicht op je valkuilen en hoe je op verschillende persoonlijkheidstypes kunt afstemmen.


Programma inhoud

Dag 1 van 10:00 tot 16:30

  • De basistheorie over je lichaamstaal, stemgebruik en mimiek.
  • Interactieve kennismaking met non-verbale communicatie
  • Hoe kom jij zelf over, wat laat jij zien?
  • Hoe kun je mensen beïnvloeden op een 'ecologisch verantwoorde manier?


Dag 2 van 10:00 tot 16:30

  • Vaardigheden trainen - hoe laat ik leiderschap en empathie zien?
  • Gespreksvoering en non-verbale technieken
  • Wat lees je in de ander en wat betekent dit?
  • Toepassen wat je geleerd hebt.

Twentify

Door het begrijpen en effectief overbrengen van gedrag en communicatie (EQ) naar anderen, kunnen mensen constructievere relaties opbouwen en problemen efficiënter oplossen. Dit leidt tot een verbeterde samenwerking, zowel binnen zorginstellingen als in bredere sociale contexten. Bovendien draagt het bevorderen van groei en professionalisering van organisaties bij aan economische ontwikkeling en het creëren van waardevolle kansen voor individuen en gemeenschappen. We bereiken dit door het ontwikkelen van innovatieve gecertificeerde leertrajecten en door samen te werken met vooraanstaande universiteiten en onderwijsinstellingen, gesteund door de Europese commissie.
info@twentify.nl
10, Rigtersbleek-Zandvoort, Enschede, 7521BE