Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

gedragagressieomgaan metongewenst gedragomgaan
19:00 - 21:00
340
4 Punten
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 340

Datum en locatie

30 sep. 2025
19:00
07 okt. 2025
21:00

Beroepen

Apothekersassistent
30 Sep 2025
10 Oct 2025
4 Punten
KABIZ
Contactlens specialist
30 Sep 2025
10 Oct 2025
4 Punten
KABIZ
Doktersassistent
30 Sep 2025
10 Oct 2025
4 Punten
CADD, KABIZ
Farmaceutisch Consulent
30 Sep 2025
10 Oct 2025
4 Punten
KABIZ
Huisarts
30 Sep 2025
10 Oct 2025
4 Punten
CvAH

Sprekers

Servaas v.d. Zijden

Speaker
Omschrijving

Online training Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

zorgen voor de ander begint bij jezelf

In de zorg draait alles om compassie, nabijheid en het bieden van veiligheid. Maar wat als die veiligheid onder druk komt te staan? Steeds vaker krijgen zorgprofessionals te maken met patiënten die – figuurlijk – een kort lontje hebben. Ongewenst gedrag of zelfs agressie kan hard aankomen, zeker bij medewerkers die zich met toewijding inzetten voor het welzijn van anderen.

Veel zorgverleners zijn geneigd hun eigen grenzen op te rekken om de zorgverlening niet in gevaar te brengen. Het behouden van een goede relatie met de patiënt staat voorop – soms ten koste van henzelf. Daarin schuilt een risico. Want agressie negeren in de hoop dat het vanzelf verdwijnt, is een hardnekkige misvatting. Wie zwijgt, stemt toe – en dat werkt averechts.

In deze scholing leer je hoe je op een respectvolle én duidelijke manier kunt omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Je krijgt handvatten om de-escalerend te handelen, zonder jezelf uit het oog te verliezen. Een praktische en reflectieve training die recht doet aan de patiënt, aan de relatie – maar vooral aan jou als zorgprofessional.

Inhoud training:

De training bestaat uit twee interactieve avondsessies. In de eerste sessie behandelen we de theorie. De tweede sessie staat volledig in het teken van praktijksimulaties met een acteur.

Als handvat voor deze simulaties ontvangen deelnemers tijdens de training ‘Begrijpen of Begrenzen’. Dit wordt in kleine groepjes besproken in breakout rooms.

Deelnemers ontvangen na afloop een hand-out van de PowerPoint. In verband met het interactieve karakter van deze training wordt het maximum aantal deelnemers gesteld op 10.

Daarnaast stellen wij de deelnemers in de gelegenheid om ons na de training nog (individueel) om advies te vragen. Wij zullen dan samen met de deelnemer een analyse maken en een advies geven. Wij werken volgens het diagnose-receptmodel.

Onderwerpen:

  • Kort voorstellen en eigen ervaringen van de deelnemers;
  • Toelichting vormen van ongewenst gedrag;
  • Praktijkoefening “begrijpen”;
  • Theorie agressie op de persoon-grenzen stellen;
  • Praktijkoefening “begrenzen”;
  • Praktijksimulaties met professionele trainingsacteur (co-trainer).

Leerdoelen:

Het opdoen van kennis en trainen van vaardigheden om doeltreffend te handelen en effectief te reageren in een situatie waarin patiënten weerstand of overschrijdend gedrag vertonen. De deelnemers leren in deze training om zeer snel verschillende gedragingen te herkennen. Vervolgens bieden wij een methode aan die recht doet aan de maatschappelijk zorg, de relatie met de patiënt maar ook aan de eigen grens.

Devizion hanteert het trainingsprincipe ‘gedrag beïnvloedt gedrag’. De getrainde medewerkers maken bij ongewenst gedrag sneller gebruik van de-escalerend gedrag. De deelnemers leren om eerst de ander aan te spreken op ongewenst gedrag en pas daarna naar de inhoud te gaan.

Technische realisatie:

Voor de uitvoering van de training maken wij gebruik van Zoom. De deelnemers moeten in het bezit van een PC, laptop of tablet met internet, geluid en een camera.

Trainers:

De trainers beschikken over veel praktische ervaring in en uit de praktijk. Hierdoor is mogelijk een training aan te bieden die zeer gericht is op de daadwerkelijke eigen werkplek. Vooral doen, afgewisseld met theorie, fascinerende praktijkgerichte cases, praktische tips van de trainers en niet in de laatste plaats gepaste humor. Onze jarenlange ervaring leert ons dat deze manier van trainen bijzonder effectief is en hoog gewaardeerd wordt door de deelnemers.

Accreditatie:

Deze training is geaccrediteerd door ABAN (artsen), Kabiz (doktersassistenten en triagisten), NVvPO (praktijkondersteuners), KNOV (verloskundigen) en KCKZ (kraamverzorgenden) onder ID-nummer 557638.


Stichting DOKh

secretariaat@dokh.nl
0725279100
6, Robijnstraat, Alkmaar, 1812RB

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
2
In de huisartsenpraktijk kunt u te maken krijgen met agressief gedrag. Een gefrustreerde patiënt staat aan de balie omdat hij geen doorverwijzing heeft gekregen. Hij wordt steeds agressiever en begint te schreeuwen. Wat moet u nu doen? En hoe kunt u uw medewerkers hierin begeleiden?
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Binnen de verpleeghuiszorg wordt er weinig over intimiteit en seksualiteit gesproken, zelfs niet door goed opgeleide professionals. Onbekendheid, onervarenheid, onzekerheid (onder andere door gebrek aan beleid) rondom intimiteit en seksualiteit en ouderen spelen daarbij een rol. In deze cursus wordt gesproken over wat intimiteit en seksualiteit is en worden de eigen normen en waarden, en seksuele, culturele stereotyperingen besproken in relatie tot die van cliënten. De nadruk komt echter te liggen op de praktijk. Door middel van praktijkvoorbeelden wordt wilsbekwaamheid besproken en het vinden van een balans tussen ‘willen behandelen’ en ‘wensen van de cliënt’. Verder kun je als behandelteam veel betekenen voor cliënten, aangezien intimiteit en seksualiteit een multidisciplinaire benadering behoeft. Wat is de rol van de specialist ouderengeneeskunde hierin? Het gezegde ‘beter voorkomen, dan genezen’ is zeker op het gebied van problemen met intimiteit en seksualiteit in het verpleeghuis van toepassing. Hoe kunnen problemen op het gebied van intimiteit en seksualiteit voorkomen worden?
Op aanvraag

VvAA

Incompany
6
Hoe om te gaan met agressieve zorgvragers en sociale veiligheid op uw werkplek te borgen.
Als zorgprofessional heeft u regelmatig te maken met ongewenst gedrag van patiënten en diens familieleden. In deze eendaagse incompany training gaan we in op vraagstukken rondom dit thema. De communicatieve, praktische en juridische kanten komen aan bod.
Op aanvraag

Vestalia

Incompany
0-7
Tijdens de training ontvang je concrete handvatten voor het omgaan met slecht nieuws, hoop en wanhoop die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen.
€ 198
06 May
May
09:30

Pro Education BV

Physical course - series
Utrecht
18-24.5
Bied ondersteuning bij gedragsverandering
Verandering van gedrag bevorderen door je cliënt bij de behandelkeuzes te betrekken? Met Motivational Interviewing (MI) leer je een persoonsgerichte gespreksstijl toe te passen waarmee je een gelijkwaardige relatie opbouwt met je cliënt. Je stimuleert eigen verantwoordelijkheid en vrijheid van gedragskeuze, met als resultaat dat de gedragsverandering vanuit je cliënt zelf komt in plaats van buitenaf én dat deze verandering stand houdt op de lange termijn.
€ 1290
12 May
May
09:00
€ 208

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

Physical course - series
Onderwijscentrum UMCG
0-7
In deze training leer je omgaan met agressief of grensoverschrijdend gedrag van patiënten, familie of collega’s. Dat kan fysiek agressief gedrag zijn, maar ook intimiderend, dreigend, boos of seksistisch gedrag. Agressief of grensoverschrijdend gedrag went nooit, maar je kunt wel leren er mee om te gaan. Hoe houd je controle over jezelf en de situatie? Dat staat centraal in de training. Je ontmoet vakgenoten van andere afdelingen/ instellingen en andere disciplines.
€ 208
26 Jun
Jun
09:30

VvAA

Physical course - series
Restaurant Vroeg
18
Leer uw eigen gedrag te sturen om het gewenste effect te bereiken.
In deze driedaagse training draait het om uw persoonlijke identiteit en overtuigingen. Wilt u krachtiger of juist empathischer overkomen? Leer uw eigen gedrag te herkennen in allerlei situaties en te begrijpen wat u in de kern drijft om te doen wat u doet. Vanuit die positie leert u wat leidt tot het gewenste effect bij uw gesprekspartner. Zo boekt u met uw goede ideeën ook écht resultaat.
€ 1325

Hupper

E-learning
9.5-18
Na afronding van dit college weet de leefstijlcoach wanneer verandering bij cliënten mogelijk is en wanneer niet, kan de coach de formule voor duurzame gedragsverandering hanteren en is hij/zij in staat de motivatie van cliënten positief te beïnvloeden.
€ 59
21 May
May
09:00
€ 995

Academie voor Motivatie & Gedragsverandering

Physical course - series
Eindhoven
18-36
Als zorgprofessional / (para)medicus wil je niets liever dan je patiënten helpen om hun gezondheid te verbeteren. Je werkt hard, maar toch doen patiënten te weinig met je adviezen. Het kost je tijd en energie en het is frustrerend dat je patiënten niet echt gemotiveerd krijgt om hun gedrag te veranderen. Je wilt patiënten helpen, maar hoe dan?
€ 995

PAO Psychologie

Incompany
45
Herken jij als onderwijsprofessional dat er veel kinderen zijn met externaliserend (probleem)gedrag? Deze leerlingen komen vaak niet optimaal tot leren. Of ze hebben vaak conflicten met leerkrachten of medeleerlingen.
€ 690