Omgaan met klachten in de gezondheidszorg

Voorkomen is beter dan genezen
communicatietuchtrechtklachtenmanagementschadeclaim
Patiënten zijn mondig en hebben soms onrealistisch (hoge) verwachtingen - maar fouten maken blijft menselijk en de communicatie na afloop verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Een officiële klacht ligt anno 2024 al snel op de loer! De patiënt heeft een scala aan mogelijkheden voor het indienen van een klacht: van een simpel mailtje aan de klachtenfunctionaris tot een tuchtklacht, of zelfs aangifte bij de politie. In alle gevallen heeft dit impact op de betrokkenen. Het is zaak om zorgvuldig met klachten om te gaan en zo escalatie te voorkomen.
445
5 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 445
Inclusief : lunch, naslagwerk, hand-outs en thee/koffie

Beroepen

Anesthesioloog
5 Punten
ABAN
Arts
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
5 Punten
ABAN

Programma

Omschrijving

Patiënten zijn mondig en hebben soms onrealistisch (hoge) verwachtingen - maar fouten maken blijft menselijk en de communicatie na afloop verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Een officiële klacht ligt anno 2024 al snel op de loer!


De patiënt heeft een scala aan mogelijkheden voor het indienen van een klacht: van een simpel mailtje aan de klachtenfunctionaris tot een tuchtklacht, of zelfs aangifte bij de politie. In alle gevallen heeft dit impact op de betrokkenen. Het is zaak om zorgvuldig met klachten om te gaan en zo escalatie te voorkomen. 


Goed klachtenmanagement voorkomt escalatie tot tuchtprocedures, claims en persoonlijke schade voor patiënt, zorgprofessional en instelling.


Onder leiding van Oswald Nunes, de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Haal de angel uit het conflict en voorkom escalatie met patiënten en hun naasten
  • De verschillende klachtenprocedures in de gezondheidszorg – met praktische tips en adviezen
  • Hoe ga je om met complex klaaggedrag – klagers met een psychiatrische stoornis of heftige emoties 
  • Hoe zorg je goed voor jezelf bij een klacht? Ook handig bij andere impactvolle situaties als een incident of calamiteit!


Na afloop van dit congres ga je met vertrouwen om met klachten, weet je wat te doen en hoe je goed voor jezelf zorgt, dus schrijf je nu in. 

Medilex BV

info@medilex.nl
0306933887
7, Dijnselburgerlaan, Zeist, 3705LP

Gerelateerde cursussen

€ 1010UtrechtPhysical course - series08 okt. 2025

Moeilijke mensen, lastige situaties

Advanced Life Support herhaling

€ 585Meerdere locatiesClassroom22 sep. 2025 +1 datum

Advanced Life Support herhaling

Motiverende Gespreksvoering

€ 420Meerdere locatiesPhysical course - series29 sep. 2025 +1 datum

Motiverende Gespreksvoering

NLP door Paramedici

€ 1195AmersfoortPhysical course - series13 nov. 2025

NLP door Paramedici

Training Inzicht in communicatiestijlen

€ 845Classroom08 okt. 2025 +1 datum

Training Inzicht in communicatiestijlen

Training Effectief vergaderen

€ 845Classroom18 sep. 2025 +1 datum

Training Effectief vergaderen

Leergang management in de zorg

€ 5395Meerdere locatiesClassroom17 sep. 2025 +1 datum

Leergang management in de zorg

Training Leiderschap in maatschap en vakgroep

€ 845Classroom19 sep. 2025 +1 datum

Training Leiderschap in maatschap en vakgroep

Training Succesvol onderhandelen

€ 845UtrechtClassroom14 nov. 2025

Training Succesvol onderhandelen

Training Overtuigend overkomen

€ 1325Meerdere locatiesPhysical course - series01 okt. 2025 +1 datum

Training Overtuigend overkomen

€ 845Classroom14 nov. 2025

Training Presenteren met impact

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM

€ 255 - 295Incompany

COMMUNICATIESTIJLEN IN JE TEAM