Mentale Balanstraining voor de POH-GGZ

POH-GGZggzbalanscontroleMentale BalanstrainingMentale Balans
In je werk als POH-GGZ zie je een veelheid aan cliënten met allerlei problemen, er worden veel verhalen en emoties met je gedeeld. Je bewaart je rust, hanteert je eigen gedachten en gevoelens en helpt je cliënten. Naast je werk heb je ook nog een privé leven waarin van alles kan spelen. Problemen met de balans leiden tot een lek aan energie met alle gevolgen van dien. Om dit te voorkomen is het waardevol om ook, of misschien wel juist als hulpverlener, preventief aandacht te schenken aan balans.
320
6 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 320

Beroepen

Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
6 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
6 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts (POH)
6 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
6 Punten
LV POH-GGZ

Sprekers

Barbara Mulder MSc

Docent
Barbara Mulder is A&O psycholoog en is vanaf 2007 werkzaam geweest in het bedrijfsleven als consultant, teamleider en coach. In 2011 richtte zij psychologenpraktijk Slaapmakend op. Slaapmakend is een psychologenpraktijk in de BasisGGZ, momenteel gevestigd in Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Dolder, Zwolle en Baarn en is gespecialiseerd in het behandelen van slaapproblemen, waaronder met name insomnie, en gerelateerde comorbiditeit.
Omschrijving

In je werk als POH-GGZ zie je een veelheid aan cliënten met allerlei problemen. Tijdens een werkdag worden veel verhalen en emoties met je gedeeld. Je bewaart je rust, hanteert je eigen gedachten en gevoelens en helpt je cliënten. Naast je werk heb je ook nog een privéleven waarin van alles kan spelen of waarin je op z’n minst verwachtingen en wensen voor jezelf hebt. Problemen met de balans leiden tot een lek aan energie met alle gevolgen van dien. Om dit te voorkomen is het waardevol om, ook of misschien wel juist als hulpverlener, preventief aandacht te schenken aan balans. Het zal je niet onbekend zijn dat werken vanuit balans zorgt dat je je kunt richten op het behalen van positieve uitkomsten in plaats van het vermijden van negatieve uitkomsten. Uit psychologische inzichten blijkt dat mensen die dit goed toepassen gelukkiger en effectiever zijn.


Iets weten en toepassen op je cliënten is iets anders dan hier bewust voor jezelf mee aan de slag gaan. Denk aan het welbekende cliché dat bij de loodgieter de kraan ook altijd lekt. In deze training sta je twee dagdelen expliciet stil bij je eigen balans en hoe je deze positief houdt of verbetert. Daarnaast helpen de verkregen/opgefriste kennis en je eigen inzichten je om je begeleiding aan cliënten te optimaliseren.


Onderwerpen die aan bod komen, zijn:

  • de ideale balans
  • de haalbare balans
  • factoren die van invloed zijn op balans
  • groene, oranje en rode signalen 
  • verschil voelen tussen balans en disbalans
  • energiegevers en energienemers
  • inzicht in omgang met onprettige emoties waaronder spanning
  • ontspanning vergroten
  • bewustere keuzes maken aansluitend bij waarden


Deze training bestaat uit twee dagdelen. Het eerste dagdeel start in ons zalencentrum en vindt voor een gedeelte buiten plaats. We weten namelijk dat de natuur een positief effect heeft op ons welbevinden. Een paar weken later kom je met de groep samen via Zoom. Tijdens dit online dagdeel doe je ook diverse oefeningen weg van de computer. Je neemt deel in een groep van maximaal 12 personen zodat er voldoende ruimte is voor persoonlijke inbreng en veiligheid.


De toegevoegde waarde voor je werkgever

Een medewerker die in balans is, is productiever, gelukkiger en creatiever. Om deze reden zien we dat steeds meer werkgevers investeren in het welzijn van hun medewerkers of bijvoorbeeld een vitaliteitsbudget beschikbaar stellen. Je kunt de volgende aanvullende overwegingen meegeven:

  • door stress-signalen beter te herkennen en serieus te nemen word je stressbestendiger;
  • een betere mentale balans leidt tot energieker en productiever werk en daarmee tot betere prestaties;
  • werknemers die actief stilstaan bij hun mentale balans en hierin investeren zullen minder snel uitvallen op het werk;
  • je weet sneller hulp in te schakelen voor jezelf.


RINO Groep Utrecht

infodesk@rinogroep.nl
0302308450
6, Oudenoord, Utrecht, 3511BS

Gerelateerde cursussen

GGZ Ecademy

E-learning
1
Voor de POH-GGZ zijn patiënten met een (mogelijk) riskant gebruik van middelen soms moeilijk te signaleren. Omdat de symptomen veroorzaakt kunnen worden door middelengebruik of overeen kunnen komen met stoornissen wordt niet altijd aan middelengebruik gedacht. Ook het bespreekbaar maken van middelengebruik (waaronder alcohol) is minder gebruikelijk. Patiënten kunnen het middel voorgeschreven hebben gekregen van de huisarts of gebruik van middelen wordt als ‘normaal’ gezien. Zowel bij POH-GGZ als bij de patiënt ontbreekt soms de kennis over de samenhang tussen het middelengebruik en de verschillende klachten. Binnen het leertraject wordt de POH-GGZ geleerd om dit te signaleren, bespreekbaar te maken en door het probleembesef erover te vergroten, de cliënt te motiveren voor gedragsverandering.
Gratis

Kempenhaeghe

E-learning
4
Chronische slapeloosheid (insomnie) heeft een belangrijke negatieve impact op de kwaliteit van leven en het psychologisch welzijn van patiënten. Onbehandelde insomnie vergroot bovendien de kans op het krijgen van een psychopathologie zoals een angst- of stemmingsstoornis. Lange tijd is gedacht dat slaapproblemen vanzelf verdwijnen als men de psychopathologie zou behandelen. Vaak is dat echter niet het geval omdat de patiënt in een vicieuze cirkel van slecht slapen is beland. Cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGT-i) – kortweg slaaptherapie – is de evidence based eerste keus behandeling voor chronische slapeloosheid (insomnie).
€ 199
09 Oct
Oct
09:30

RINO Groep Utrecht

Classroom
Utrecht
0-33
Dementie en psychiatrie in ouderenzorg en ggz
Onbegrepen gedrag of probleemgedrag komt heel vaak voor bij mensen met dementie. Om hen goed te kunnen begeleiden, is het belangrijk dat je hun gedrag en de achterliggende oorzaken begrijpt. In deze cursus leer je om een betere inschatting te maken van de mogelijke achtergronden/ziekten van je cliënten. Ook krijg je handvatten voor hoe je zo goed mogelijk met hen kunt omgaan.
€ 875

CME-Online

E-learning
2
De toegenomen maatschappelijke acceptatie van genderdiversiteit heeft geleid tot een toename van het aantal zorgzoekende personen, nieuwe zorgaanbieders en wetenschappelijke kennis. Traditioneel werd transgenderzorg volledig geleverd door genderpoli’s, maar een deel van de hulpvraag omvat ook huisartsgeneeskundige zorg, zoals ondersteuning bij cyclusregulatie, comorbiditeiten en het bieden van nazorg. Door de drukte in de huisartsenpraktijk en de beperkte aandacht voor de rol van de huisarts in de richtlijnen blijven deze zorgvragen echter vaak onbeantwoord.
Op aanvraag
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299

GGZ Ecademy

E-learning
0-3.5
Dit leertraject richt zich op de wet- en regelgeving waar een hulpverlener in de jeugd-ggz mee in aanraking komt, of regelmatig in contact komt met jongeren bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Voor het doorlopen van dit leertraject is het wenselijk dat je ook de basiscursus ‘(Be)handelen volgens de Wet verplichte ggz’ hebben doorlopen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
3
Dit is een bewustwordingsmodule op het gebied van methodisch & doelgericht werken. Methodisch werken is het gestructureerd organiseren van je werk door de pdca-cyclus te doorlopen van gegevens verzamelen, vooruitkijken (plannen, doelen stellen, afspraken maken), uitvoeren en evalueren (checken, leren, plannen bijstellen). Deze module gaat over het doorlopen van deze cyclus. Hij bevat geen concrete methodieken.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
3
Voor alle cliënten is het belangrijk dat je ze vanuit de juiste grondhouding bejegend. Dit wordt met name bij LVB cliënten als lastig ervaren. Deze werkplekondersteuning zal professionals helpen om hun eigen grondhouding te leren kennen, deze te kunnen herkennen tijdens het werken met een LVB cliënt en de handvatten te gebruiken bij het werken aan hun grondhouding. De grondhouding werkt door in de houding en het gedrag van de professional. Om de professional te helpen veranderen is een persoonlijke benadering nodig die aansluit op zijn dagelijkse praktijk. De professional gaat er pas in geloven als hij ervaart dat het in de praktijk toegepast kan worden, dat het in de praktijk iets verandert.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Dit leertraject is voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking. Het leertraject focust zich echter op de uitvoerend medewerker. De omschrijvingen en casussen zijn vooral gericht op het werken met (jong)volwassenen. Sommige informatie kan ook op kinderen en jeugdigen worden toegepast.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
GGZ Ecademy heeft rond het thema Motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB twee leerproducten een ontwikkeld: een leertraject en werkplekondersteuning. Het leertraject dient als scholing, waarbij de vaardigheden kunnen worden eigen gemaakt rond MGV bij de specifieke doelgroep van mensen met een lichtverstandelijke beperking.
Gratis