Tweedaagse cursus Werkbegeleiding en supervisie
Wat zijn de kaders van werkbegeleiding en supervisie? In deze cursus worden deze verschillende rollen verhelderd, met de daarbij horende taken en verantwoordelijkheden. We verbinden de theorie hierover met de ervaringen en casuïstiek van de deelnemers. Je leert de dilemma’s die je in deze rollen kunt tegenkomen herkennen en hanteren. Er is veel aandacht voor leerprocessen: hoe help je de deelnemer om professionele vaardigheden en de bijbehorende attitude te ontwikkelen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
drs. José van Reijen
Docent
José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.
dr. Salvatore Vitale PhD
Docent
Salvatore Vitale is klinisch psycholoog-psychotherapeut, supervisor NVP. Hij is werkzaam in eigen praktijk. Hij verzorgt tevens postdoctoraal onderwijs voor de RINO Groep in Utrecht. Daarnaast is hij Specialistisch groepstherapeut en supervisor NVGP.
Inhoud
In de cursus komen theoretische achtergronden en leeraspecten van supervisie en werkbegeleiding aan bod, waarbij we ingaan op overeenkomsten en verschillen en de brede context van de (BIG-) opleiding. Tevens besteden we aandacht aan de afbakening ten opzichte van psychotherapie en leertherapie, en aan parallelle kenmerken in de processen in deze begeleidingsvormen. Centraal staat hierbij wat de werkbegeleider/supervisor kan bijdragen aan het leren en ontwikkelen van de beginnend professional.
In deze cursus maak je kennis met modellen en didactische werkvormen die bruikbaar zijn in het vormgeven van werkbegeleiding en supervisie. Daarbij gaat het onder andere over hoe je gesprekken vormgeeft en aansluit bij de ontwikkeling en fase van de opleiding. De aangereikte werkvormen zijn gebaseerd op didactische kennis, en op wetenschappelijk onderzochte supervisiemodellen. Het onderwerp stagnaties in werkbegeleiding en supervisie komt aan bod, waarbij casuïstiek van de deelnemers wordt uitgewerkt en de aangereikte werkwijzen en modellen gebruikt worden om het proces op gang te helpen. Tijdens de cursus maakt iedere werkbegeleider/supervisor een sterkte/zwakte analyse van de eigen competenties als werkbegeleider/supervisor. Ook is er ruimte om stil te staan bij (de ontwikkeling van) een eigen stijl als werkbegeleider en supervisor. Door de lesdagen heen illustreren de docenten verschillende onderdelen aan de hand van videomateriaal en demonstraties.
Doelgroep
- Werkbegeleiders die al enige ervaring hebben met het geven van werkbegeleiding
- (Beginnende) supervisoren (behandeling en diagnostiek)