Cursus angst, depressie en suïcidaliteit in het onderwijs
Steeds meer scholieren en studenten hebben last van burn-out, angsten, depressies of hebben suïcidale gedachten. Als professional in het onderwijs kom je deze jongeren ongetwijfeld tegen. Op welke manier herken je signalen van angst-, stemmingsproblematiek en suïcide? Hoe kun je de scholier of student binnen de schoolsetting ondersteunen of helpen?Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Na afloop van deze cursus:
Programma
Dag 1 | Basiskennis opfrissen en signaleren van problematiek
- kennis over hoe angst- en stemmingsklachten en suïcidaliteit bij jongeren kunnen ontstaan;
- het herkennen van signalen om kwetsbare jongeren te identificeren;
- kennis over de preventievormen en welke effectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn;
- bekwaam worden in het aangaan van een eerste gesprek om depressie en suïcidaliteit bespreekbaar te maken;
- kennis over wat mentoren of medewerkers binnen het zorg/ondersteuningsteam op school kunnen betekenen voor jongeren met deze problematiek;
- kennis over hoe je binnen je school kunt doorverwijzen wanneer je met deze problematiek te maken krijgt.
Dag 2 | Begeleiding en behandeling van angstklachten
- kennis over de laatste inzichten wat betreft preventie en behandeling van angst;
- ideeën ontwikkelen over wat op school op universeel en selectief niveau mogelijk is om het psychisch welbevinden te bevorderen en angstklachten bij leerlingen te voorkomen en te verminderen;
- ideeën ontwikkelen over hoe je leerlingen met angstklachten op school kan begeleiden;
- vertaalslag kunnen maken van wat er in GGZ-behandeling gedaan wordt naar de begeleiding in de school en in de klas;
- het leren van handvaten over hoe je meer kan samenwerken met externe hulpverleners bij angstige leerlingen (geïndiceerde, intensieve interventies).
Dag 3 | Begeleiding en behandeling van stemmingsproblematiek en suïcidaliteit
- ideeën ontwikkelen over wat op school op universeel en selectief niveau mogelijk is om het psychisch welbevinden te bevorderen en stemmingsklachten bij leerlingen te voorkomen en te verminderen;
- kennis over wat de achtergrond is van begeleiding en behandeling met principes van retrieval memory competition in je achterhoofd;
- ideeën ontwikkelen over hoe je leerlingen met stemmingsklachten op school kan begeleiden;
- zicht op hoe je het zelfbeeld van leerlingen kunt verbeteren;
- de stap naar verdere (GGZ)-hulpverlening kunnen voorkomen dan wel vergemakkelijken;
- de samenwerking tussen school en (GGZ)-hulpverlening kunnen bevorderen door toegenomen kennis en afstemming van de behandeling en begeleiding.
Werkwijze
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. In alle drie de bijeenkomsten is veel aandacht voor oefenen van gesprekken en begeleidingstechnieken. Daarnaast krijg je in elke cursusdag een stevige theoretische basis aangeboden.
Voorafgaand aan elke cursusdag volg je een e-learning, met kijkopdrachten, kennisclips of discussiestellingen. Uiteraard lees je ook literatuur voorafgaand aan de bijeenkomsten.
Na iedere bijeenkomst krijg je een opdracht mee om de theorie in de praktijk te brengen. Zo versterken we de verbinding tussen de cursus en jouw praktijk. We sluiten de cursus af met een casusbeschrijving als toets.
Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van 7-8 uur per cursusdag.