Com-In-Actie
De cursus is bedoeld voor HBO geschoolde fysiotherapeuten die hun gespreksvaardigheden willen verbeteren tijdens het eerste consult met patiënten die moeite hebben met gezondheidsbegrippen.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Hanneke Ritzema
Vakdocent hbo fysiotherapie Hogeschool Leiden met specialisatie communicatie
Doelen
Na het volgen van deze cursus:
Omschrijving zie 2.1 van handleiding:
Het doel van deze module is de diagnostisch fase te doorlopen met behulp van een nieuw ontworpen werkblad ‘Samen beginnen’. Bij patiënten die minder vaardig zijn in het kritisch interpreteren van gezondheidsinformatie kan het eerste consult minder vlot verlopen. De fysiotherapeut kan moeite hebben met het verkrijgen van informatie en het werkelijk gezamenlijk beslissen van een behandeling. Het gesprek verloopt stroever dan de fysiotherapeut wil en het lijkt dat fysiotherapeut en patiënt niet op één lijn liggen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de mate van zelfmanagement en de behandelresultaten van de patiënt en kan het stressniveau verhogen van de fysiotherapeut. Het werkblad ‘Samen beginnen’ kan de fysiotherapeut en de patiënt helpen elkaar te begrijpen en sluit aan bij de kNGF richtlijn zelfmanagement.
Naast functionele gezondheidsvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, toegang tot internet) wordt vooral ook de kritisch-interactieve gezondheidsvaardigheden behandeld zoals moeite hebben met het begrijpen en duiden van gezondheidsinformatie ten behoeven van zelfmanagement. Binnen deze module wordt u stap voor stap vaardig in complexe gespreksvaardigheden bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Hoofdcompetentie is: zie handleiding hoofstuk 3.1; 3.2 en 5.
- De fysiotherapeut past complexe gespreksvaardigheden toe, afgestemd op de patiënt met beperkte
gezondheidsvaardigheden, tijdens de diagnostische fase.
Hoofdleerdoelen zijn:
- Pre leerapp (deel A) De fysiotherapeut kan, uitgaande van beschreven/video casuïstiek, zelfstandig een fysiotherapeutische consult communicatieplan opstellen en uitvoeren bij een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden.
- Fysieke en online synchrone training (deel B) De fysiotherapeut kan bij zijn eigen patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden zelfstandig een fysiotherapeutische consult communicatieplan opstellen en uitvoeren.
- Post leerapp (deel C) De fysiotherapeut kan in zijn eigen praktijk aanpassingen doorvoeren ten behoeve van patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden.