Gehechtheid; inleiding in theorie, diagnostiek en behandeling
Leer in deze cursus over gehechtheid, van theorie tot behandeling. Ontdek hoe je de aard en ernst van problematische gehechtheid kunt onderkennen en een passend behandelplan kunt opstellen. Leer hoe je gehechtheidsproblemen kunt diagnosticeren en behandelen in je eigen werksituatie en wanneer doorverwijzen naar specialistische hulpverlening nodig is.09:30 - 16:45
625
18 Punten
Classroom
Prijzen
Regulier € 625
Datum en locatie
19 mei 2025
09:30
23 jun. 2025
16:45
Hoogoorddreef 5, 1101BA, Amsterdam
03 okt. 2025
09:30
07 nov. 2025
16:45
Stationsplein 11, 3511CA, Utrecht
Beroepen
Jeugdzorgwerker
18 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
18 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
18 Punten
SKJ
Psycholoog NIP | Kinder- en jeugdpsycholoog
18 Punten
NIPK&J/NVO
Sprekers
Alexandra Valdink
Docent
Alexandra Valdink is vanaf 2011 werkzaam als GZ-psycholoog kinder- en jeugd. Na haar studie pedagogische wetenschappen aan de universiteit in Leiden heeft zij ruime ervaring opgedaan bij diverse zorgverlenende instanties. Zij heeft met name ervaring in het werken met jongeren in een forensisch kader en in het werken met jongeren en hun ouders met verslavingsproblematiek. Ze heeft jarenlang in verschillende justitiële jeugdinrichtingen gewerkt, voordat ze de overstap maakte naar het werken op een polikliniek. Op dit moment combineert zij het werken op een forensische polikliniek waar zij werkt in de zorglijn jeugd en jongvolwassenen met het werken in een eigen BGGZ-praktijk. Hier behandelt ze volwassenen met traumaklachten, angstklachten en stemmingsproblematiek. Ze is EMDR-therapeut en in opleiding tot systeemtherapeut NVRG.Mirjam Putman
Docent
Mirjam Putman is Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut binnen de specialistische GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van problematische gehechtheid en trauma bij kinderen, jongeren en volwassenen. Voordat zij zich specialiseerde heeft ze ruime ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van diverse ontwikkelingsstoornissen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Haar expertise ligt op het behandelen van vroegkinderlijk trauma en problematische gehechtheid in diverse leeftijdscategoriën. Ze heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Fasetherapie, een behandelmethode voor kinderen met problematische gehechtheid. Naast de klinische praktijk ligt haar affiniteit bij lesgeven. Mirjam werkt bij Melody PsyCare GGZ, een sggz-instelling met expertise op gebied van gehechtheid en trauma.Nelleke van der Boon
Docent
Nelleke van der Boon is Klinisch Psycholoog, Traumapsychotherapeut en IMH-specialist en heeft inmiddels meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van de diagnostiek en behandeling van psychotrauma bij complex getraumatiseerde volwassenen en kinderen. Op basis van haar klinische ervaringen is zij overtuigd geraakt van het belang van vroeg en snel ingrijpen als het gaat om trauma en vooral als het gaat om traumatische ervaringen binnen in de intimiteit van de (vroege)ouder-kindrelatie. Een zoektocht naar effectieve interventies voor de doelgroep jonge getraumatiseerde ouders en hun kinderen bracht haar bij de Modified Interaction Guidance. In samenwerking met Prof. Hedwig van Bakel heeft zij deze methodiek, ontwikkelt door Prof. Diane Benoit, niet alleen vertaald naar het Nederlands maar er ook een verdieping aan toegevoegd onder de naam Trauma Focused Videofeedback Interventie. In 2017 is deze bewerking uitgebracht onder de titel Modified Interaction Guidance. Nelleke van der Boon werkt bij Melody PsyCare GGZ, een sggz-instelling met expertise op gebied van gehechtheid en trauma en zij is tevens verbonden aan de RINO-groep als hoofddocent/supervisor bij de IMH-opleiding.Doelen
Inzicht krijgen in:
Theorie over gehechtheid
Theorie over problematische gehechtheid en gehechtheidstoornissen
Uitingsvormen van problematische gehechtheid
Diagnostiek en classificatie van problematische gehechtheid en het (advies)gesprek daarover
Intergenerationele gehechtheidsproblemen en relationele trauma’s
Gehechtheid in relatie tot (vroegkinderlijke) traumatisering en dissociatie
Kwaliteit van de ouder-kind relatie
Behandelmogelijkheden van problematische gehechtheid bij kinderen en jeugdigen in hun systeem
Eigen gehechtheid; overdracht en tegenoverdracht
Omschrijving
De cursus 'Gehechtheid; inleiding in theorie, diagnostiek en behandeling' biedt theoretische kennis en praktische handvatten voor het herkennen, diagnosticeren en behandelen van problematische gehechtheid en (vroegkinderlijke) traumatisering bij kinderen, jeugdigen en volwassenen. Aan de hand van concepten als de ‘Window of Tolerance’, ‘Cirkels van veiligheid en vertrouwen’ en het ‘Mentaliserend vermogen’ worden inzichten gegeven in de verschillende vormen van gehechtheidsstijlen en de kwaliteit van ouder-kindrelaties. Na deze cursus is de deelnemer in staat om passende behandelplannen op te stellen en te beoordelen wanneer doorverwijzing naar specialistische hulpverlening nodig is.
King Nascholing
Hoge Kwaliteit postacademische nascholing voor een betaalbare prijs. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van onze filosofie. Ben jij werkzaam als psycholoog of orthopedagoog in de Jeugdzorg, GGZ of in het onderwijs? Dan kun je bij ons terecht voor kwalitatief hoogwaardige én betaalbare cursussen. De huidige ontwikkelingen binnen ons vakgebied stellen steeds meer eisen aan (na)scholing. Wij vinden dat een prima ontwikkeling, maar realiseren ons ook dat het behalen van aanvullende registraties tijdrovend en bovendien erg kostbaar is. Wij willen professionals in de jeugdzorg helpen om continu up-to-date te blijven en bieden daarom een breed aanbod aan van betaalbare cursussen en trainingen voor hulpverleners in de GGZ, jeugdzorg en onderwijs.
info@kingnascholing.nl
0202443165
111, Czaar Peterstraat, Amsterdam, 1018PE
Gerelateerde cursussen
13 May
May
09:30
DE JEUGDZORGACADEMIE
€ 590
28 Oct
Oct
09:25
DE JEUGDZORGACADEMIE
€ 550
08 Sep
Sep
09:30
€ 895
19 Sep
Sep
09:30
RINO Groep Utrecht
€ 495
17 Sep
Sep
09:30
€ 1375
Arjenne Hoeksema, Verloskundige&Coach
€ 1375