Intercultureel werken in de GGZ

interculturele zorginterculturele communicatieInterculturele SensitiviteitggzIntercultureel werken
De cursus is bedoeld voor behandelaren in de GGZ (psychologen, psychotherapeuten, arts/psychiaters, spv/vs, vaktherapeuten, maatschappelijk werkenden) die hun inzicht en vaardigheden in intercultureel werken willen vergroten. De cursus wordt gegeven op twee vrijdagen in Amsterdam-Centrum. En er is plaats voor maximaal 16 deelnemers per groep.
425
11-15 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 425

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
12 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
12 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
12 Punten
FGzPt
GZ Pyscholoog
12 Punten
FGzPt
Gz-psychologen | Klinisch neuropsycholoog
12 Punten
FGzPt
Omschrijving

Cursusinhoud

  • Culturele bewustwording. Zicht krijgen op eigen culturele bagage en achtergrond en hoe die doorwerkt in de eigen praktijk.
  • Vergroten cultuursensitiviteit en aandacht voor in- en uitsluitingsmechanismen.
  • Kennis verwerven en bewustzijn vergroten over de gevolgen van migratie. Samenhang migratie en psychopathologie.
  • Vaardigheden ontwikkelen gericht op de praktijk.


Voorbereiding voor de cursus:

Voorafgaand aan deelname ontvangt u een literatuurlijst en wordt van u verwacht twee vragenlijsten in te vullen.

Ampersand& opleiding

Ampersand& is een kenniscentrum voor transculturele systeemtherapie. We brengen kennis samen en ontwikkelen en verzorgen opleidingen, trainingen en workshops. We combineren systeemtherapeutische principes met antropologische perspectieven en verbale met non-verbale werkvormen, en we bevorderen reflectie op eigen achtergrond, verwachtingen, aannames en ‘heilige huisjes’ die daaruit voortkomen, zodat mensen meer bewust raken van hun eigen culturele bagage en van de impact van migratie.
info@ampersandopleiding.nl
206202952
29, Herengracht, Amsterdam, 1015BB

Gerelateerde cursussen

MSDAcademy

E-learning
0-2
Binnen de (longkanker)zorg ervaren zorgverleners interculturele dilemma’s. In het Maasstad Ziekenhuis is eerder een onderzoek gedaan bij patiënten met een interculturele achtergrond, uitgevoerd door Ipsos. Ook zorgverleners werden geïnterviewd. Hier werd de behoefte gesignaleerd om de kennis te vergroten rondom interculturele zorg.
Gratis
05 Nov
Nov
09:30
€ 1245

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
15
Verdieping in psychiatrische ziektebeelden – voor verpleegkundigen
Leer psychiatrische ziektebeelden bij ouderen herkennen!
€ 1245
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299

GGZ Ecademy

E-learning
0-3.5
Dit leertraject richt zich op de wet- en regelgeving waar een hulpverlener in de jeugd-ggz mee in aanraking komt, of regelmatig in contact komt met jongeren bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Voor het doorlopen van dit leertraject is het wenselijk dat je ook de basiscursus ‘(Be)handelen volgens de Wet verplichte ggz’ hebben doorlopen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
3
Dit is een bewustwordingsmodule op het gebied van methodisch & doelgericht werken. Methodisch werken is het gestructureerd organiseren van je werk door de pdca-cyclus te doorlopen van gegevens verzamelen, vooruitkijken (plannen, doelen stellen, afspraken maken), uitvoeren en evalueren (checken, leren, plannen bijstellen). Deze module gaat over het doorlopen van deze cyclus. Hij bevat geen concrete methodieken.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
3
Voor alle cliënten is het belangrijk dat je ze vanuit de juiste grondhouding bejegend. Dit wordt met name bij LVB cliënten als lastig ervaren. Deze werkplekondersteuning zal professionals helpen om hun eigen grondhouding te leren kennen, deze te kunnen herkennen tijdens het werken met een LVB cliënt en de handvatten te gebruiken bij het werken aan hun grondhouding. De grondhouding werkt door in de houding en het gedrag van de professional. Om de professional te helpen veranderen is een persoonlijke benadering nodig die aansluit op zijn dagelijkse praktijk. De professional gaat er pas in geloven als hij ervaart dat het in de praktijk toegepast kan worden, dat het in de praktijk iets verandert.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Dit leertraject is voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking. Het leertraject focust zich echter op de uitvoerend medewerker. De omschrijvingen en casussen zijn vooral gericht op het werken met (jong)volwassenen. Sommige informatie kan ook op kinderen en jeugdigen worden toegepast.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
In dit leertraject ontdekt de deelnemer op welke manier empathisch denken en handelen bijdraagt aan het maken van verbinding. Verbinding, niet alleen met de cliënt maar ook met zichzelf, collega’s en andere betrokkenen in alle netwerken waarin de deelnemer zich beweegt.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
GGZ Ecademy heeft rond het thema Motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB twee leerproducten een ontwikkeld: een leertraject en werkplekondersteuning. Het leertraject dient als scholing, waarbij de vaardigheden kunnen worden eigen gemaakt rond MGV bij de specifieke doelgroep van mensen met een lichtverstandelijke beperking.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Het leertraject wordt ingezet om adolescenten van 16-23 jaar betere begeleiding en ondersteuning te geven binnen de ggz. Deze groep wordt deels door de kind- en jeugd-ggz tot -18 behandeld en in veel gevallen overgedragen aan de volwassenen-ggz. Dit komt doordat de kind- en jeugd-ggz door de gemeente wordt gefinancierd en de volwassenen-ggz door de zorgverzekeraars. Dit leertraject geeft tips over de bejegening van adolescenten en op welke manier de behandeling van een jongvolwassene het beste ingezet kan worden.
Gratis