Webinar Schrijven moet blijven voor kinderen
Deze webinar is een inleiding op een minicursus die volgend schooljaar wordt aangeboden. De deelnemers krijgen een overzicht van mogelijke routes om hun werk met basisschoolkinderen te verbreden of verdiepen.Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Marjon van Sambeek
Docent
Marjon van Sambeek (Kinderergotherapie Gulpen) en Hans Stroes (Stroes in Beweging), de auteurs van De Schrijfladder & Handiger handschrift. Marjon heeft jarenlange ervaring binnen het regulier en speciaal onderwijs als gespecialiseerd kinderergotherapeut. Zij is daarnaast auteur van `Stimuleren van handigheid bij kinderen` en medeauteur van het artikel voor- en nadelen van het verbonden handschrift en het blokschrift: `Blijven we verbinden of laten we het los?` in het EN magazine 2019. Zij geeft scholingen op basisscholen en Pabo`s.Hans Stroes
Docent
Hans Stroes is eigenaar van een scholings- en adviesbureau op het gebied van bewegen op de basisschool. Naast bewegingsonderwijs liggen zijn specialiteiten op het gebied van motorische remedial teaching en handschriftonderwijs. Hij geeft al meer dan 25 jaar scholingen binnen het onderwijs. Auteur van diverse publicaties zoals de methode Basislessen bewegingsonderwijs, Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen en Motorlab NL. Is docent geweest op ALO Groningen en diverse Pablo’s. Lid van Platform Handschriftontwikkeling.(Kinder-)ergotherapeuten lopen er steeds vaker tegenaan dat bij veel basisschoolkinderen de voorwaarden om te leren schrijven onvoldoende ontwikkeld zijn. Zij richten zich logischerwijs voornamelijk op de behandeldoelen en minder op de voorwaarden o.a. vanwege het beperkte aantal uren welke vergoed worden door de zorgverzekeraar. Daarom is het belangrijk dat deze voorwaarden extra aandacht krijgen op school (en thuis). Hiervoor is een tool ontwikkeld: De Schrijfladder.
In deze webinar wordt een inkijkje gegeven in diverse mogelijkheden om tot een andere (en wellicht effectievere) vorm van samenwerking met het onderwijs te komen.
Na deze webinar is men op de hoogte van de inhoud van de komende mini-cursus, die bestaat uit een studiedag in Utrecht en een online bijeenkomst waarin de deelnemers hun opdracht presenteren.
Leerdoelen
De deelnemer heeft inzicht in verschillende mogelijkheden om kinderen effectiever te behandelen. Het inzetten van de volgende programma`s zal een betere samenwerking tussen specialist, onderwijs en ouders tot gevolg hebben.
- De Schrijfladder
- Handiger handschrift
- Motorlab NL
- Leerlingvolgsysteem Bewegen en spelen – Fijne motoriek & schrijven
- De piramide van zorg voor fijne motoriek & schrijven