Klinisch redeneren bij complexe hoofd-hals oncologische problematiek
Het doel van deze cursus is om kennis en vaardigheden t.a.v. complexe problematiek na hoofd-hals oncologie te verbreden en verdiepen. Voor oncologie fysiotherapeuten zal er ook vernieuwende kennis aanwezig zijn daar waar de cursus zich specifiek richt op het hoofd-hals gebied, inclusief onderzoek van het kauwstelsel. Voor de orofaciaal fysiotherapeut is er vernieuwende kennis t.a.v. lymfedrainage.Prijzen
Beroepen
Sprekers
Dr. Caroline Speksnijder
Orofaciaal fysiotherapeut, bewegingswetenschapper, epidemioloog UMC Utrecht
Drs. Gerben van Hinte
Orofaciaal fysiotherapeut, klinisch gezondheidswetenschapper, zorgprogrammaleider Radboudumc
Jacco Schekkerman
Orofaciaal fysiotherapeut, manueel therapeut Head and Neck Center Docent SOMT
Dr. Eric Dik
Mond-, kaak- en aangezichtschirurg Radboudumc
Drs. Jos Ijspeert
Fysiotherapeut, klinisch gezondheidswetenschapper Radboudumc
Dr. Lisette van der Molen
Logopedist
Ir. Annemieke Kok
Diëtist
Doelen
Na afloop bent u in staat om:
Hoofd-hals oncologie is een complexe aandoening. De behandeling is over het algemeen mutilerend en veroorzaakt naast de kanker comorbiditeiten. De behandeling kan bestaan uit chirurgie, radiotherapie en/of chemotherapie of immunotherapie. De effecten van de medische ingrepen op het bewegend en dagelijks functioneren van het kauwstelsel en de nek-schouder regio komen aan bod, omdat dit dé aanknopingspunten zijn waar de orofaciaal fysiotherapeut een belangrijke bijdrage kan leveren in het revalidatieproces. Daarnaast speelt algemeen fysiek functioneren een grote rol bij herstel bij kanker, waar de oncologie fysiotherapeut op ingezet kan worden. Interdisciplinaire samenwerking is vanwege het complexe karakter van deze problemen noodzakelijk. In het onderwijs zullen dan ook verschillende disciplines ingaan op hun rol in het zorgproces en waar de fysiotherapeut op moet letten tijdens het klinisch redeneerproces. In dit onderwijs staat het klinisch redeneren dan ook centraal: Wat is het effect van de behandeling? Welke functie kunnen we verwachten en wat zijn aanknopingspunten voor therapie? Wat is de evidentie voor gebruikte meetinstrumenten en behandelinterventies? Tevens zal een deel van de besproken interventiemogelijkheden ook praktisch aan bod komen. Door deze zaken te bespreken en te oefenen zal de cursist uiteindelijk met nieuwe kennis en vaardigheden naar huis gaan, inclusief inzicht in de kennis en kunde van andere specialisten die zich met deze problematiek bezig houden.