Klinisch redeneren bij complexe hoofd-hals oncologische problematiek

klinisch redenerencomplexe problematiekhoofd-halsoncologie
Het doel van deze cursus is om kennis en vaardigheden t.a.v. complexe problematiek na hoofd-hals oncologie te verbreden en verdiepen. Voor oncologie fysiotherapeuten zal er ook vernieuwende kennis aanwezig zijn daar waar de cursus zich specifiek richt op het hoofd-hals gebied, inclusief onderzoek van het kauwstelsel. Voor de orofaciaal fysiotherapeut is er vernieuwende kennis t.a.v. lymfedrainage.
570
13 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 570

Beroepen

Fysiotherapeut
13 Punten
KNGF, KRF

Sprekers

Dr. Caroline Speksnijder

Orofaciaal fysiotherapeut, bewegingswetenschapper, epidemioloog UMC Utrecht

Drs. Gerben van Hinte

Orofaciaal fysiotherapeut, klinisch gezondheidswetenschapper, zorgprogrammaleider Radboudumc

Jacco Schekkerman

Orofaciaal fysiotherapeut, manueel therapeut Head and Neck Center Docent SOMT

Dr. Eric Dik

Mond-, kaak- en aangezichtschirurg Radboudumc

Drs. Jos Ijspeert

Fysiotherapeut, klinisch gezondheidswetenschapper Radboudumc

Dr. Lisette van der Molen

Logopedist

Ir. Annemieke Kok

Diëtist

Doelen

Na afloop bent u in staat om:

Te beschrijven wat het effect van medische ingrepen op het bewegend en dagelijks functioneren van het kauwstelsel en nek-schouder regio kunnen zijn
De rol van de orofaciaal en oncologie fysiotherapeut, logopedist, diëtist, tandarts en kaakchirurg te beschrijven bij patiënten met hoofd-hals oncologische problematiek
Het klinisch redeneerproces (focus op diagnostiek en behandeling) te doorlopen bij casussen van patiënten met hoofd-hals oncologische problematiek
Te beargumenteren wanneer lymfedrainage geïndiceerd is en dit zelf uit te voeren of gericht door te verwijzen naar een collega met de juist expertise
Omschrijving

Hoofd-hals oncologie is een complexe aandoening. De behandeling is over het algemeen mutilerend en veroorzaakt naast de kanker comorbiditeiten. De behandeling kan bestaan uit chirurgie, radiotherapie en/of chemotherapie of immunotherapie. De effecten van de medische ingrepen op het bewegend en dagelijks functioneren van het kauwstelsel en de nek-schouder regio komen aan bod, omdat dit dé aanknopingspunten zijn waar de orofaciaal fysiotherapeut een belangrijke bijdrage kan leveren in het revalidatieproces. Daarnaast speelt algemeen fysiek functioneren een grote rol bij herstel bij kanker, waar de oncologie fysiotherapeut op ingezet kan worden. Interdisciplinaire samenwerking is vanwege het complexe karakter van deze problemen noodzakelijk. In het onderwijs zullen dan ook verschillende disciplines ingaan op hun rol in het zorgproces en waar de fysiotherapeut op moet letten tijdens het klinisch redeneerproces. In dit onderwijs staat het klinisch redeneren dan ook centraal: Wat is het effect van de behandeling? Welke functie kunnen we verwachten en wat zijn aanknopingspunten voor therapie? Wat is de evidentie voor gebruikte meetinstrumenten en behandelinterventies? Tevens zal een deel van de besproken interventiemogelijkheden ook praktisch aan bod komen. Door deze zaken te bespreken en te oefenen zal de cursist uiteindelijk met nieuwe kennis en vaardigheden naar huis gaan, inclusief inzicht in de kennis en kunde van andere specialisten die zich met deze problematiek bezig houden.


SOMT

SOMT University of Physiotherapy beoogt alle fysiotherapeuten en artsen in Nederland op te leiden tot specialisten op het gebied van het menselijk bewegen. Door HBO en universitair onderwijs te combineren met onderzoek en expertise zijn we het startpunt van duurzaam en verantwoorde zorg op hoog niveau en volwaardig gesprekspartner binnen een multidisciplinaire en academische setting.
info@somtuniversity.nl
334560737
5, Softwareweg, Amersfoort, 3821BN

Gerelateerde cursussen

27 Oct
Oct
09:30

NSPOH

Physical course - series
Utrecht
40
Ben jij op zoek naar hoe je je rol als GGD-professional in de regio kunt verstevigen en samen met anderen de ingewikkelde problemen hanteerbaar kunt maken? Doe dan mee aan deze zevendaagse opleiding Toekomstgerichte publieke gezondheid.
€ 4709
21 Nov
Nov
09:00

EMDR Kind en Jeugd

Physical course - series
Hotel Ernst Sillem Hoeve
0-35
Een vervolg training op de basiscursus ´EMDR bij kinderen en adolescenten´.
€ 1195

Lorentzhuis

Incompany
40
Hulpverleners die werken met mensen met psychopathologie hebben vaak onvoldoende oog voor escalaties en geweldsdynamieken. Hulpverleners die werken met geweld hebben vaak onvoldoende oog voor psychopathologie. Het gaat hier om complexe problematiek waarvoor een systemische visie en aanpak onontbeerlijk is.
Op aanvraag
23 Jan
Jan
10:00

PAO Psychologie

Physical course - series
Den Bosch, ZLTO – Agri & Food Plaza
51.5-52
Een brede 50-uurs vervolgcursus VGCt
De training combineert effectieve elementen uit verschillende gedragstherapeutische manieren van werken, dit alles met een focus op de 4e generatie gedragstherapie, de positieve cognitieve gedragstherapie dus. Je leert cgt op een creatieve manier toe te passen in jouw behandeling.
€ 1875
26 Jun
Jun
13:00

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden UMCG

Classroom
Onderwijscentrum UMCG
2
Tijdens deze cursus leer je hoe je een wondanamnese kunt afnemen. Daarnaast leer je op gestructureerde wijze te kijken naar een wond en te komen tot je wondbehandeling. Je past classificatiemodellen toe en leert over het adequaat inzetten van geavanceerde wondproducten.
€ 70

PAOFarmacie

Incompany
3.5
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Op aanvraag
€ 27.5

SDB groep B.V.

E-learning
3
In de e-learning maak je kennis met de "zes stappen oplossingsstrategie" voor patiëntgerelateerde problematiek. Ook wordt inzicht gegeven in het gebruik van andere benaderingswijzes, zoals EWS/SBAR en ABCDE. De gemiddelde doorlooptijd van deze e-learning is ongeveer vier uur.
€ 27.5
€ 52.5

EDU-line

E-learning
De methodische benadering bij de opvang van een patiënt met gezondheidsproblemen van wisselende urgentie en complexiteit vormt, naast klinisch redeneren, de rode draad.
Professionals die werkzaam zijn in de acute zorg krijgen dagelijks te maken met situaties waarin sprake kan zijn van snelle verandering van de gezondheidstoestand van patiënten. Soms is een situatie stabiel, voorspelbaar, met voldoende reactietijd en is er weinig risico om een fout te maken. Een situatie kan echter ook zeer complex zijn (wisselend, onvoorspelbaar, levensbedreigend), terwijl de noodzakelijke interventies zich in zo’n geval laten typeren als ingewikkeld, met kans op fouten, bijwerkingen en complicaties. Kenmerkend is dat de behandeling, vooral in laatstgenoemde situaties, gebaseerd is op stabilisatie van vitale functies en op symptoombestrijding, in afwachting van een definitieve diagnose en behandelplan. In de acute zorg wordt duidelijk hoe belangrijk directe toepasbaarheid van kennis en vaardigheden is. Beslissingen moeten vaak worden genomen op basis van minimale informatie over de patiënt en niet altijd kan uitputtend onderzoek worden verricht wat leidt naar een definitieve diagnose voordat de patiënt wordt opgenomen of naar huis gaat. Dat maakt dat het werken in de acute zorg en de doelen die gesteld worden vaak wezenlijk anders zijn dan in andere delen van de zorg.
€ 52.5

Zorgplan Expertisecentrum

E-learning
1
Wil jij weten hoe je door klinisch redeneren inzicht krijgt in de gezondheidsproblemen van je cliënt? En hoe je daarmee tot de passende interventie komt? Dan is deze e-learning iets voor jou!
€ 22
23
Sep
2024
23
Sep
2025
€ 32.5

EDU-line

E-learning
8
Deze e-learning vormt een theoretische basis voor klinisch redeneren tijdens de zorg voor de ouder wordende zorgvrager. Start op elk gewenst moment en heb 1 jaar lang toegang.
We gaan in op verschillende aspecten van klinische redeneren, zoals het verzamelen en interpreteren van observaties en gegevens, het opstellen van passende zorgplannen en adequaat inzetten van acties en interventies en het effectief communiceren binnen multidisciplinaire teams om holistische zorg te bieden. De e-learning biedt een waardevolle kans aan zorgverleners om hun kennis en inzicht te vergroten en daarmee de kwaliteit van leven van deze zorgvragers positief te beïnvloeden. Het effectief kunnen analyseren van gezondheidssituaties, het ontdekken van relevante informatie en het nemen van weloverwogen beslissingen zijn cruciaal in het geven van optimale zorg. Accreditatie is mogelijk op aanvraag. Start op elk gewenst moment en heb 1 jaar lang toegang.
€ 32.5