Verdiepingstraining klachtenfunctionaris in de zorg

verdiepingkennisverdiepeingomgaan met klachtenklachtenfunctionaris
Deze verdiepingstraining is een vervolg op onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Mocht u deze training niet gevolgd hebben, dan vragen wij u contact met ons op te nemen om na te gaan of de verdiepingstraining bij uw wensen en verwachtingen aansluit.
859
16 Punten
Online
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 859
Inclusief : Studiemateriaal inbegrepen.
Opmerking : De training is vrij van btw.

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
16 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
16 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
16 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
16 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
16 Punten
Registerpl

Doelen

Na de training:

Weet u hoe u moet omgaan met klachten en claims.
Heeft u inzicht in de schriftelijke afhandeling van klachten.
Bent u op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie ten aanzien van klachtenbehandeling.
Weet u welke eisen er op het gebied van privacy gelden.
Heeft u kennis van klaaggedrag, kunt u dit gedrag herkennen en heeft u geoefend in omgaan met klaaggedrag
Heeft u kennis van het begrip escalatie, de fasering in de escalatieladder en heeft u geoefend in omgaan met weerstanden.
Heeft u handvatten om inzicht te verwerven in de cultuur van uw eigen organisatie.
Omschrijving

In onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ maakte u kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. Ook leerde u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kon gaan toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. In de praktijk kunt u echter tegen zaken aanlopen die om extra kennis en vaardigheden vragen. Daarom zoomen wij in deze training op een aantal aspecten in om uw werk als klachtenfunctionaris te verdiepen en uw positie binnen uw organisatie te verstevigen.


De eerste dag staat in het teken van de samenloop van een klacht en een claim. We hebben uitgebreid aandacht voor de schriftelijke afhandeling van klachten. Op deze dag staat ook uw eigen inbreng en het oefenen met casuïstiek centraal.


De tweede dag komen er diverse soorten complex klaaggedrag aan bod en kijken we op welke wijze u met weerstand binnen de organisatie kunt omgaan. Hoe creëert u een cultuur waarin het belang van klachtenbehandeling wordt omarmd?


Dag 1

Tijdens de eerste dag blikken we kort terug op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan tijdens onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Daarna gaan we uitgebreid in op de samenloop van een klacht en een claim. We gaan na op welke wijze u klantvriendelijk en duidelijk schriftelijk kunt communiceren. Waaraan moet een goede ontvangstbevestiging voldoen? Wat zet u in een afsluitbericht? Hoe registreert en monitort u de klachten? Welke bewaartermijnen gelden er en hoe bewaart u de klachtdossiers? Daarbij komt aan de orde wat de wettelijke eisen zijn om de privacy te waarborgen (zoals de AVG en WGBO). Ook staan we stil bij recente ontwikkelingen en jurisprudentie.


Dag 2

De tweede dag komen er verschillende typen lastig gedrag aan bod. Denk hierbij aan gedrag dat veelklagers vertonen en aan medewerkers en/of bestuurders die klachtenbehandeling niet serieus nemen. Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar echt begrijpen? Daarnaast kan dit gedrag bij de klachtenfunctionaris zelf gevoelens van boosheid, frustratie of onmacht oproepen. Wat doet dit met u en hoe kunt u daar voor uzelf de juiste modus in vinden ? We gaan met elkaar in gesprek en oefenen diverse casuïstiek om nieuwe inzichten te verwerven.


Beide dagen is er ruimschoots de gelegenheid om eigen ervaringen en praktijkvoorbeelden in te brengen, te bespreken c.q. feedback te vragen en te ontvangen.

Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg

"Het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ)¨ ondersteunt zorgaanbieders bij hun klachtenmanagement. We helpen u te voldoen aan de wettelijke eisen en bieden professionele ondersteuning bij de onafhankelijke afwikkeling van klachten, incidenten en calamiteiten."
info@cbkz.nl
0183682829
30, Molenstraat, Gorinchem, 4201CX

Gerelateerde cursussen

29 Nov
Nov
09:00

EKWIP

Physical course - series
Mariaheide
7-9
Het uitgangspunt bij deze workshop is dat jij precies uit de workshop kan halen wat je nodig hebt om je verder te ontwikkelen tot specialist bij asymmetrische aandoeningen. Je leert welke signalen, welke afwijkingen kunnen voorspellen. Je weet dan precies wanneer, wat voor hulp nodig is en hoe alles toe te passen in de kinderfysiotherapeutische praktijk. En dat allemaal laagdrempelig leren van èchte experts!
Op aanvraag
07 Nov
Nov
09:00

PAO Psychologie

Physical course - series
Utrecht
0-25
Pas oplossingsgerichte gespreksvoering toe in de coaching en begeleiding van professionals en teams
€ 635

CME-Online

E-learning
2
Welkom bij de cursus ‘Antitrombotica: verdieping en klinische toepassing’. In het eerste deel werd de basis besproken om antitrombotica goed te kunnen begrijpen, met specifiek aandacht voor de hemostase en verschillende antitrombotica in de eerste lijn.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Welkom bij de cursus ‘Antitrombotica: verdieping en klinische toepassing’. In het eerste deel werd de basis besproken om antitrombotica goed te kunnen begrijpen, met specifiek aandacht voor de hemostase en verschillende antitrombotica in de eerste lijn.
Op aanvraag