Didactische vaardigheden
Hoe breng je kennis over? Hoe geef je handvatten voor de praktijk? Hoe motiveer je medewerkers om met inhoudelijke kennis aan de slag te gaan? Het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk staat in deze cursus centraal.Prijzen
Beroepen
Hoewel zij daar meestal niet voor zijn opgeleid hebben therapeuten, gedragskundigen en gedragskundig medewerkers, werkzaam in de zorg of het onderwijs, in hun praktijk te maken met het trainen van groepen of teams. Deze trainingen hebben veelal een inhoudelijk karakter. Kennis van de inhoud is bij deze beroepsgroepen niet het probleem. Maar, hoe je kennis overbrengt, hoe je handvatten geeft voor de praktijk en hoe je medewerkers motiveert om met de kennis aan de slag te gaan, wordt veelal als lastig ervaren. Daarom richt deze cursus didactische vaardigheden zich op deze uitdagingen. Bij het geven van trainingen gaat het om het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk. Dat staat in deze cursus centraal.
Het doel van de cursus is het ontwikkelen van de benodigde kennis en vaardigheden om een training te ontwerpen en om trainingen uit te voeren. Deze kennis en vaardigheden worden voortdurend gekoppeld aan de inhoud van de zorg of het onderwijs. Daarom wordt gedurende deze cursus proces en inhoud nadrukkelijk gekoppeld. Het beoogde effect van deze cursus is dat de genoemde beroepsgroepen didactische vaardigheden ontwikkelen waarmee zij zelfbewust, doelgericht, zelfstandig en interactief trainingen kunnen geven. Thema’s zijn: omgaan met weerstand, leerstijlen en het gebruik van werkvormen.