Herstelondersteunende zorg door verbinding

ggzherstelherstelondersteunende zorg
In dit leertraject ontdekt de deelnemer op welke manier empathisch denken en handelen bijdraagt aan het maken van verbinding. Verbinding, niet alleen met de cliënt maar ook met zichzelf, collega’s en andere betrokkenen in alle netwerken waarin de deelnemer zich beweegt.
Gratis
2 Punten
E-learning

Prijzen

Gratis

Beroepen

Cliëntenvertrouwenspersonen WZD
2 Punten
Registerpl
Cliëntondersteuner
2 Punten
Registerpl
Gezinshuisouder
2 Punten
Registerpl
GGZ-agogen
2 Punten
Registerpl
Jeugdzorgwerker
2 Punten
SKJ, Registerpl
Omschrijving

Leerdoelen

De deelnemer:


  • kan uitleggen welke invloed empathie heeft op het maken van verbinding (in relatie tot de cliënt, en alle betrokkenen in het netwerk van de cliënt);
  • kan het verschil uitleggen tussen medelijden en mededogen;
  • kan uitleggen wat het essentiële belang van verbinding in het herstelgericht werken is (positieve impact);
  • kan op basis van een gegeven praktijkscenario benoemen wanneer sprake is van handelen vanuit empathie en wanneer niet;
  • kan uitleggen wat een kernwaarde is;
  • kan benoemen wat eigen kernwaarden zijn;
  • kan uitleggen dat je als persoon op je omgeving reageert vanuit specifieke kernwaarden;
  • kan uitleggen wat de impact/het effect op een ander is zodra hij/zij reageert vanuit deze kernwaarde;
  • kan benoemen hoe zelfreflectie en inzicht bijdraagt aan het werken vanuit empathie;
  • kan benoemen wat een waardevolle, duurzame verbinding inhoudt;
  • kan uitleggen welke drie netwerken er rondom een cliënt zijn;
  • kan benoemen met welke rol hij/zij speelt in het creëren van verbinding in de netwerken van de cliënt.

GGZ Ecademy

accreditatie@ggzecademy.nl
0634105290
14, Keltenstraat, Tilburg, 5037KD

Gerelateerde cursussen

GGZ Ecademy

E-learning
0-2
In dit leertraject komen de meest recente (theoretische) inzichten over de herstelbeweging aan bod. Je luistert onder meer naar en Martijn Kole, die vanaf het begin betrokken is geweest bij de herstelbeweging in Nederland. Hij heeft aan de basis gestaan van Herstelvisie binnen Lister en is een van de boegbeelden in Nederland als het gaat om de inzet van ervaringsdeskundigheid. Hij vertelt over herstel en herstelondersteunende zorg. Daarnaast bekijk je interviews met professionals en ervaringsdeskundigen en ga je aan de slag met wat herstel voor jou persoonlijk betekent in jouw beroepspraktijk.De afzonderlijke onderdelen van dit leertraject worden telkens afgesloten met een korte toets.
Gratis

MEDtalks.nl

E-learning
1
De ideeën over goede zorg voor mensen met ernstige psychische aandoeningen veranderen. Zowel ontwikkelingen in de praktijk als landelijke beleidsmaatregelen spelen hierbij een rol.
Gratis
05 Nov
Nov
09:30
€ 1245

Medilex BV

Physical course - series
Regardz de Eenhoorn
15
Verdieping in psychiatrische ziektebeelden – voor verpleegkundigen
Leer psychiatrische ziektebeelden bij ouderen herkennen!
€ 1245
09 Oct
Oct
09:30

PAO Psychologie

Physical course - series
0-19
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? En hoe vertaal je die dan naar jouw werk met mensen met een matig tot ernstige verstandelijke beperking? Tijdens deze cursus staan we hierbij stil.
€ 1299

GGZ Ecademy

E-learning
0-3.5
Dit leertraject richt zich op de wet- en regelgeving waar een hulpverlener in de jeugd-ggz mee in aanraking komt, of regelmatig in contact komt met jongeren bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Voor het doorlopen van dit leertraject is het wenselijk dat je ook de basiscursus ‘(Be)handelen volgens de Wet verplichte ggz’ hebben doorlopen.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
3
Dit is een bewustwordingsmodule op het gebied van methodisch & doelgericht werken. Methodisch werken is het gestructureerd organiseren van je werk door de pdca-cyclus te doorlopen van gegevens verzamelen, vooruitkijken (plannen, doelen stellen, afspraken maken), uitvoeren en evalueren (checken, leren, plannen bijstellen). Deze module gaat over het doorlopen van deze cyclus. Hij bevat geen concrete methodieken.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
3
Voor alle cliënten is het belangrijk dat je ze vanuit de juiste grondhouding bejegend. Dit wordt met name bij LVB cliënten als lastig ervaren. Deze werkplekondersteuning zal professionals helpen om hun eigen grondhouding te leren kennen, deze te kunnen herkennen tijdens het werken met een LVB cliënt en de handvatten te gebruiken bij het werken aan hun grondhouding. De grondhouding werkt door in de houding en het gedrag van de professional. Om de professional te helpen veranderen is een persoonlijke benadering nodig die aansluit op zijn dagelijkse praktijk. De professional gaat er pas in geloven als hij ervaart dat het in de praktijk toegepast kan worden, dat het in de praktijk iets verandert.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Dit leertraject is voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking. Het leertraject focust zich echter op de uitvoerend medewerker. De omschrijvingen en casussen zijn vooral gericht op het werken met (jong)volwassenen. Sommige informatie kan ook op kinderen en jeugdigen worden toegepast.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2
GGZ Ecademy heeft rond het thema Motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB twee leerproducten een ontwikkeld: een leertraject en werkplekondersteuning. Het leertraject dient als scholing, waarbij de vaardigheden kunnen worden eigen gemaakt rond MGV bij de specifieke doelgroep van mensen met een lichtverstandelijke beperking.
Gratis

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Het leertraject wordt ingezet om adolescenten van 16-23 jaar betere begeleiding en ondersteuning te geven binnen de ggz. Deze groep wordt deels door de kind- en jeugd-ggz tot -18 behandeld en in veel gevallen overgedragen aan de volwassenen-ggz. Dit komt doordat de kind- en jeugd-ggz door de gemeente wordt gefinancierd en de volwassenen-ggz door de zorgverzekeraars. Dit leertraject geeft tips over de bejegening van adolescenten en op welke manier de behandeling van een jongvolwassene het beste ingezet kan worden.
Gratis