Cognitieve gedragstherapie bij trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur)
De cursus 'Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd' biedt verdieping in het behandelen van trauma en angst bij kinderen en jongeren vanuit een cognitief-gedragstherapeutisch kader. Er wordt gewerkt met evidence-based behandelmethoden en er is specifieke aandacht voor het betrekken van ouders, opvoeders en/of leerkrachten. De cursus is geschikt als nascholing voor (her)registratie cognitief gedragstherapeut of supervisor VGCt of voor wie meer kennis wil opdoen over dit onderwerp.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Ilse van Kuilenburg
Docent
Mijn expertise ligt op het gebied van kinderen, jongeren, en jongvolwassenen in de BGGZ en SGGZ. Naast mijn werk als regiebehandelaar binnen een ambulante SGGZ afdeling in Zuid-Holland, heb ik afgelopen zomer (2022) mijn eigen praktijk opgezet voor Generalistische BGGZ (jeugd en volwassenen). In mijn werk heb ik kennis en ervaring opgedaan met een diversiteit aan (complexe) problematiek (bijv. trauma, verslaving, ADHD, angst, persoonlijkheidsproblematiek) en ben ik gewend aan systemisch en multidisciplinair werken. Daarnaast geef ik al jaren met veel plezier les binnen de POH-GGZ opleiding, CGW en CGT opleiding K&J en Volwassenen (VGCt).
Deze Cognitieve gedragstherapie bij Trauma bij Kind en Jeugd (vervolgcursus VGCt 25 uur) is bedoeld voor professionals die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen op het gebied van cognitieve gedragstherapie bij trauma en angst bij kinderen en jeugd. Naast assessment en gedragstherapeutische analyse wordt er specifieke aandacht besteed aan het geven van psycho-educatie en uitleg over de rationale van de cognitieve gedragstherapie bij trauma en angst. Ook het betrekken van ouders, opvoeders en leerkrachten komt aan bod. In de cursus worden technieken gebruikt vanuit evidence-based behandelmethoden, zoals imaginaire exposure behandeling, cognitieve therapie en cognitive-behavioral writing therapy. Ook wordt er aandacht besteed aan angstregulatie en coping, mindfulness en lichaamsgerichte technieken. De focus ligt op het toepassen van interventies bij kinderen en jongeren, waarbij terugvalpreventie en het betrekken van de context van de cliënt belangrijke aspecten zijn. De cursus is geschikt voor professionals die zich willen registreren als cognitief gedragstherapeut VGCt of als supervisor VGCt, of voor nascholing ter (her)registratie.
Doelstelling
Uiteindelijke doelstelling is het kunnen voorbereiden, opzetten en uitvoeren van een gedragstherapeutische (maatwerk) behandeling bij trauma, en daarbij kennis en ervaring hebben met een breed arsenaal aan therapeutische interventies. Subdoel hierin is de ‘maatwerkbehandeling’ ook expliciet te kunnen toespitsen op een jeugdige doelgroep.