Cognitief Gedragstherapeutisch Werker (54 uur) - met aandacht voor EPA doelgroep
Je bent zorgprofessional en werkt met mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Je weet dat een groot deel van de EPA-groep veel negatieve gedragspatronen en negatieve gevoelens heeft ontwikkeld. Natuurlijk wil jij je hen zo goed mogelijk behandelen en begeleiden, maar je weet ook hoe lastig en complex dat bij deze doelgroep kan zijn. Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. Deze opleiding reikt je nuttige theorie en praktische handvatten hiervoor aan. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemers werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij jouw klinische praktijk.Prijzen
Beroepen
Competenties
CGT richt zich op het veranderen van negatieve gedachten en gedragingen. Vaak zijn het niet de gebeurtenissen zelf die negatieve gevoelens en bepaald gedrag veroorzaken, maar de manier waarop iemand deze gebeurtenissen ziet. Door te leren anders naar deze gedachten te kijken, ontwikkel je een realistischer beeld van je gevoelens en waarnemingen. Dit helpt om gedrag te veranderen en negatieve gevoelens te verminderen.
In de opleiding leer je over cognitief gedragstherapeutisch werken, het behandelproces, diagnostiek en de basistechnieken van CGT. In het tweede deel van de opleiding leer je hoe je deze methode toepast bij verschillende klachten. Ook wordt er aandacht besteed aan het behandelproces en technieken om cliënten te motiveren.
Het eerste deel van de opleiding gaat over de basisprincipes van cognitieve gedragstherapie. Je leert hoe het behandelproces werkt, hoe je een diagnose stelt en hoe je een behandeling opzet, uitvoert en evalueert.
Daarna leer je hoe CGT wordt toegepast bij angst- en stemmingsstoornissen en bij complexe problemen zoals psychoses en verslaving. Ook komen transdiagnostische factoren (bijvoorbeeld piekeren) en motiverende technieken aan bod.
Werken met mensen met EPA vraagt om veel creativiteit. In de opleiding krijg je handvatten aangereikt die in de praktijk geschikt zijn voor deze doelgroep. Niet alleen de docenten maar ook de andere deelnemers werken met de EPA-doelgroep, waardoor de opleiding goed aansluit bij de klinische praktijk.
De opleiding richt zich op het kiezen en uitvoeren van geschikte behandelmethoden, het volgen van de voortgang en het terugkoppelen van resultaten aan de cognitief gedragstherapeut. Omdat complexe problematiek vaak een samenwerking vereist tussen de CGW-er en de cognitief gedragstherapeut, besteden we hier veel aandacht aan. Dit gebeurt onder andere met praktijkvoorbeelden en opdrachten in de online leeromgeving CANVAS, de zogenoemde ‘Brugopdrachten’.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen:
- Klassieke en operante conditionering
- Het cognitieve model
- Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en opstellen van verklarend model over oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag d.m.v.:
- Verzamelen van info d.m.v. registraties en vragenlijsten
- Holistische theorie
- Functie-en betekenisanalyses
- Ontwerpen van behandelplannen o.b.v. CGT-diagnostiek en CGT-analyses
- Evalueren van behandeling en afstemming in alle fases met de CGT-er
- Toepassen van basistechnieken van CGT:
- Vormgeven en toepassen van cognitieve interventies en exposure (in vivo, interoceptief en imaginair)
- Vaardigheden in het toepassen van cognitieve dagboeken en G-schema’s
- Cognitieve uitdaagtechnieken en het opzetten en uitvoeren van gedragsexperimenten
- Zelfcontroletechnieken
- Piekerexposure en andere piekerinterventies
- Taakconcentratie en andere aandachtsoefeningen
- Motiveringstechnieken
- Toepassing bij problematiek die veel voorkomt in de EPA-doelgroep, o.a. psychose, LVB, verslaving
- Opbouwen van therapeutische werkrelatie
- Samenwerking tussen CGT-er en CGW-er, positionering van de CGW-er binnen de EPA-zorg
