Aanpak van osteoporose in de praktijk voor huisartsen en praktijkondersteuners

Bewegingsapparaat
Op welke wijze kan de huisartsenpraktijk osteoporose en fractuurpreventie een plaats geven in de dagelijkse praktijkvoering? Deze geaccrediteerde nascholing wordt al ruim 6 jaar met succes in diverse regio’s gegeven. De basisscholing is bedoeld voor huisartsen, praktijkondersteuners en praktijkassistenten die zich bezig (gaan) houden met de zorg aan mensen met een hoog fractuurrisico.
25
3 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 25
Opmerking : De deelnemer krijgt na afloop het praktische boek: De organisatie van osteoporose in de huisartsenpraktijk.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
09 May 2019
08 May 2020
3 Punten
ABC1
Huisarts
09 May 2019
08 May 2020
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
09 May 2019
08 May 2020
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
09 May 2019
08 May 2020
3 Punten
ABC1

Competenties

Medisch handelen60 %
Organisatie en financiering40 %
Omschrijving

Omschrijving

Met het volgen van deze nascholing vergroot u uw kennis over het ziektebeeld osteoporose, de diagnostiek en de behandelmethodes. Daarnaast krijgt u instrumenten aangeboden over hoe u de osteoporosezorg aan de hand van de NHG- standaard gestructureerd in uw praktijk kunt opzetten en welke financieringsmogelijkheden er zijn.


Deze nascholing wordt gegeven door Monique Troost, samen met Ton Boermans, huisarts en gespecialiseerd in osteoporose.

 

 

 

 



 

Inleiding

Op welke wijze kan de huisartsenpraktijk osteoporose en fractuurpreventie een plaats geven in de dagelijkse praktijkvoering?


Deze geaccrediteerde nascholing wordt al ruim 6 jaar met succes in diverse regio’s gegeven. De basisscholing is bedoeld voor huisartsen, praktijkondersteuners en praktijkassistenten die zich bezig (gaan) houden met de zorg aan mensen met een hoog fractuurrisico.

Programma

Deel 1 door Ton Boermans

Osteoporose, diagnostiek en behandeling ter preventie van fracturen

• Wat is osteoporose?

• Wat zijn de belangrijkste risicofactoren

voor het krijgen van fracturen en hoe wordt de diagnose osteoporose gesteld?

• Wat is het belang van casefinding van osteoporose en welke rol kunt u hierbij innemen?

• Welke behandelopties zijn er en wie komen in aanmerking voor behandeling?

• Welke medicamenten kan men inzetten bij osteoporose?

Leerdoelen:

• Inzicht krijgen in het ziektebeeld en de pathofysiologie van osteoporose;

• Kennis nemen van de NHG standaard 2012 en inzicht krijgen in nieuwe ontwikkelingen in de eerste en tweede lijn;

• Weten hoe risicopatiënten kunnen worden opgespoord;

• Weten wat de belangrijkste risicofactoren zijn voor het krijgen van fracturen, wanneer en hoe een risicoprofiel moet worden opgesteld en kunnen interpreteren van het risicoprofiel bij het bepalen van osteoporose;

• Inzicht krijgen in up-to-date diagnostiek (o.a. DXA, wervelfractuur diagnostiek vitamine D bepaling);

• Weten welke behandelopties er zijn en hoe hier mee om te gaan.

Opzet:

Presentatie over het ziektebeeld osteoporose, casefinding,diagnostiek en medicamenteuze behandeling en de belangrijkste wijzigingen in de NHG standaard 2012 ten opzichte van de NHG standaard 2005. Er wordt door de docent gebruik gemaakt van verschillende casuïstieken.

 

Deel 2 door Monique Troost

Het opzetten van een gestructureerd osteoporosespreekuur

• Hoe zet je een gestructureerd osteoporosespreekuur op in de praktijk aan de hand van 10 stappen;

• Hoe past osteoporosezorg binnen de uitvoering van de chronische zorg in de huisartsenpraktijk? (o.a. COPD, DM en

ouderenzorg);

• Wat komt er aan de orde tijdens het consult bij de huisarts en POH en hoe is de follow-up voor de verschillende risicogroepen?

• Met wie kunt u samenwerken binnen de osteoporosezorg en wat is het belang daarvan?

• Welke financieringsmogelijkheden zijn er om osteoporosezorg op te zetten?

Leerdoelen

• Inzicht krijgen in het belang van gestructureerde

osteoporosezorg;

• Weten hoe u een selectie kunt maken van de gewenste doelgroep;

• Weten op welke wijze osteoporosezorg gestructureerd kan worden ingericht aan de hand van de nieuwe NHG standaard 2012;

• Weten wat er aan de orde komt tijdens het consult bij de huisarts en POH en hoe de follow-up is voor de verschillende risicogroepen;

• Weten met wie u binnen de osteoporosezorg kunt samenwerken en het belang inzien van die samenwerking.

Opzet

Het stapsgewijs opzetten van een spreekuur voor mensen met een verhoogd fractuurrisico. Er wordt ook aandacht besteed aan het integreren van fractuurpreventie in bestaande spreekuren voor chronische patientengroepen.

Monique Troost, zorgmanagement & advies

moniquetroost@live.nl
3, Hogelandstraat, Oldenzaal, 7573CK

Gerelateerde cursussen

30 Oct
Oct
09:00

de Fysio School

Classroom
Komaen
6
Tijdens deze scholingsdag zal Olaf van der Zanden laten zien wat de waarde is van kennis uit de biochemie en immunologie bij klachten aan het bewegingsapparaat. Naast een algemene inleiding in immunologie, zal de relatie tussen activatie van het immuunsysteem en de biochemische gevolgen voor spieren, pezen, ligamenten, kraakbeen en botten worden uitgelegd. Hierbij komen ook de verschillende energiesystemen van ons lichaam aan bod.
€ 310
02 Sep
Sep
09:00

Nederlands Instituut voor Ademfysiologie

Classroom
Rusttheater
6
Voor fysiotherapeuten, osteopaten, manueel therapeuten, ergotherapeuten, chiropractors, oefentherapeuten, cesar therapeuten.
Tijdens deze scholing krijg je fundamenteel inzicht in de complexe werkingsmechanismen en functie van de ademhaling: de chemie, de anatomie, de neurologie allen direct in relatie met het bewegingsapparaat en focus op preventie en herstel. Ongezonde disfunctionele ademhaling, veroorzaakt door een verkeerde houding of onbewust aangeleerde patronen, staat vaak ongemerkt aan de basis van vele klachten, blessures en kwetsuren of belemmert onbewust in prestaties, slaap en herstelvermogen. In slechts een paar ademhalingen treden veranderingen op in pH, temperatuur, hartslag, hartritme variabiliteit, interne chemie, hormoonhuishouding en zuurstofafgifte aan de weefsels. Over de langere termijn zijn de effecten op herstel, prestaties en nachtrust exponentieel. En dit ten goede of ten kwade. Tijdens de scholingsdag leer je hier alles over. Daarnaast heeft de scholing een praktisch karakter. We doen diverse ademoefeningen en een ademtest. We bespreken welke observaties en vragen belangrijk kunnen zijn in de anamnese die nu worden overgeslagen. We bespreken de relatie tussen ademhaling en diverse fysiotherapeutische oefeningen en hoe het effect van deze oefeningen mogelijk wordt verbeterd of juist verslechtert door bewuste regulatie van de ademhaling.
€ 375