Sensorische informatieverwerking bij kinderen
Al in 1969 schreef Jean Ayres over kinderen en jongeren die te sterk reageren op aanraking in haar artikel over onder andere 'tactiele afweer'. Aanvankelijk ontwikkelde zich een theorie rond 'sensorische integratie' die wetenschappelijk vaak ter discussie stond. Desondanks herkenden steeds meer paramedici bij kinderen en jongeren deze problemen in het te sterk en te zwak reageren op zintuiglijke prikkels. De laatste jaren hebben onder meer...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Sensorische informatieverwerking bij kinderen
(Introductie in achtergronden, diagnostiek en behandeling)
Al in 1969 schreef Jean Ayres over kinderen en jongeren die te sterk reageren op aanraking in haar artikel over onder andere 'tactiele afweer'. Aanvankelijk ontwikkelde zich een theorie rond 'sensorische integratie' die wetenschappelijk vaak ter discussie stond. Desondanks herkenden steeds meer paramedici bij kinderen en jongeren deze problemen in het te sterk en te zwak reageren op zintuiglijke prikkels. De laatste jaren hebben onder meer Lucy Miller en Winnie Dunn op een wetenschappelijk verantwoorde manier gekeken naar 'Sensorische Informatieverwerking'. Recent onderzoek toont aan dat Sensory Processing Disorders geregeld voorkomen, onafhankelijk van en samen met diverse vormen van psychopathologie, zoals ADHD en stoornissen in het autistische spectrum.
De cursus Sensorische informatieverwerking bij kinderen is onderdeel van het aanbod dat de RINO organiseert op het gebied van FloorPlay (voorheen Floortime*: het door Greenspan in de USA ontwikkelde therapiemodel voor kinderen in het autistisch spectrum). Ook sluit de cursus aan bij de methode van het PLAY-project zoals Rick Solomon dat ontwikkeld heeft, ook in de USA, waarbij ouders getraind worden in het intensief en methodisch begeleiden van hun kinderen.
voorwaarde voor deelname
Wilt u deze cursus los volgen, dus niet als onderdeel van de route tot FloorPlay coach of FloorPlay specialist, dan is het belangrijk dat u eerst de FloorPlay Introductie online module volgt.
Inleiding
Al in 1969 schreef Jean Ayres over kinderen en jongeren die te sterk reageren op aanraking in haar artikel over onder andere 'tactiele afweer'. Aanvankelijk ontwikkelde zich een theorie rond 'sensorische integratie' die wetenschappelijk vaak ter discussie stond. Desondanks herkenden steeds meer paramedici bij kinderen en jongeren deze problemen in het te sterk en te zwak reageren op zintuiglijke prikkels. De laatste jaren hebben onder meer Lucy Miller en Winnie Dunn op een wetenschappelijk verantwoorde manier gekeken naar 'Sensorische Informatieverwerking'. Recent onderzoek toont aan dat Sensory Processing Disorders geregeld voorkomen, onafhankelijk van en samen met diverse vormen van psychopathologie, zoals ADHD en stoornissen in het autistische spectrum.
De cursus Sensorische informatieverwerking bij kinderen is onderdeel van het aanbod dat de RINO organiseert op het gebied van FloorPlay en sluit aan bij de methode van het PLAY-project zoals Rick Solomon dat ontwikkeld heeft, ook in de USA, waarbij ouders getraind worden in het intensief en methodisch begeleiden van hun kinderen.
Programma
Thema's die aan bod komen zijn:
- normale verwerking van zintuiglijke informatie;
- neuropsychologische achtergrond van problemen in de SI;
- meetinstrumenten en vragenlijsten;
- Sensory Profiles, van baby's tot volwassenen;
- SI bij stoornissen als ADHD, autisme en DCD;
- uitgangspunten van een SI behandeling;
- ¦principes bij het opstellen van een zintuiglijk activiteitenplan
Leerdoelen
Na afloop van de cursus beschikken de deelnemers over kennis met betrekking tot achtergronden, diagnostiek en behandeling van problemen in de sensorische informatieverwerking (SI). Zij kunnen een Sensory Profile interpreteren en kennen de theoretische uitgangspunten voor behandeling.