Diagnostiek met FEAS en DC: 0-3 R
Diagnostiek met FEAS en DC:0-3R Van kinderen van 0 tot 5 jaar en hun ouders In deze verdiepingscursus leren de deelnemers hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de diagnostische instrumenten: Functional Emetional Assessment Scale (FEAS), zoals ontwikkeld door Greenspan en Wieder (DIR/Floortime) en de DC:0-3R (Diagnostic Classification Zero to Three), bij het formuleren van een behandelplan voor jonge kinderen en hun ouders. De cursisten...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Diagnostiek met FEAS en DC:0-3R
Van kinderen van 0 tot 5 jaar en hun ouders
In deze verdiepingscursus leren de deelnemers hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de diagnostische instrumenten: Functional Emetional Assessment Scale (FEAS), zoals ontwikkeld door Greenspan en Wieder (DIR/Floortime) en de DC:0-3R (Diagnostic Classification Zero to Three), bij het formuleren van een behandelplan voor jonge kinderen en hun ouders.
De cursisten worden verondersteld eerder de cursus 'Diagnostiek van psychische problemen bij kinderen van 1-7 jaar' en/of 'Psychopathologie bij kinderen van 0-7 jaar' of de tweejarige opleiding Kinderen & ouders of de tweejarige opleiding 'Van-Nul-Tot-Drie' of de vierdaagse DIR/Floortime®-conferentie (Amsterdam, september 2006, of in Washington) te hebben gevolgd. Ook cursisten die op een andere wijze ervaring hebben opgedaan met het observeren van (zeer) jonge kinderen en basiskennis hebben van de benadering van Greenspan en Wieder (DIR/Floortime-model en FEAS) en van de DC: 0-3R kunnen aan de cursus deelnemen.
doelstelling
Leren observatiegegevens systematisch te ordenen, ze samen te vatten in termen van een diagnostische classificatie en ze vervolgens te vertalen in een ontwikkelingsgericht behandelplan.
inhoud
Aan de hand van casussen worden de gegevens uit observaties van kinderen en ouders, en met name van hun onderlinge interactie, geordend vanuit het ontwikkelingsperspectief. Op basis van deze ordening wordt vervolgens een diagnose gesteld en een behandelplan opgesteld.
werkwijze
Iedere cursist brengt een goed gedocumenteerde casus uit de eigen praktijk in van een kind tussen 0 en 5 jaar (o.a. de anamnese en een video-opname van een observatiesessie met het kind en (één van) de ouders). Op basis van deze casussen wordt geoefend met het ordenen van de observatiegegevens, het stellen van een diagnose (o.a. op basis van Greenspan en Wieder, 2006), het classificeren volgens de DC:0-3R (2005) en het opstellen van een behandelplan.