Training in beoordelen, begeleiden en feedback geven aan verpleegkundigen in opleiding tot specialist (VIOS)
De Master opleiding Advanced Nursing Practice (MANP) van Hogeschool Utrecht wil praktijkopleiders van verpleegkundig specialisten in opleiding ondersteunen in hun opleidingstaak. Uit onderzoek blijkt dat het begeleiden bij leerprocessen en het geven van feedback tegelijkertijd essentieel is voor leren en het bereiken van doelen maar dat dit in de praktijk te weinig gebeurt (P. L. P. Brand & Boendermaker, 2009). De belangrijkste problemen...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
De Master opleiding Advanced Nursing Practice (MANP) van Hogeschool Utrecht wil praktijkopleiders van verpleegkundig specialisten in opleiding ondersteunen in hun opleidingstaak. Uit onderzoek blijkt dat het begeleiden bij leerprocessen en het geven van feedback tegelijkertijd essentieel is voor leren en het bereiken van doelen maar dat dit in de praktijk te weinig gebeurt (P. L. P. Brand & Boendermaker, 2009). De belangrijkste problemen die kunnen optreden hebben te maken met onvoldoende kennis en vaardigheden van praktijkopleiders het geven van effectieve feedback. Ook nemen zij doorgaans te weinig tijd om de samen met de student de geobserveerde taak na te bespreken, de essentiële leerpunten te benoemen en vervolgafspraken te maken. Dit laatste is belangrijk voor de continuïteit van het leerproces (Norcini & Burch, 2007).
De training richt zich daarom zowel op inhoudelijke kennis over begeleiden en feedback geven als het opdoen van vaardigheden. Deelnemers krijgen van te voren twee artikelen opgestuurd om zich theoretisch voor te bereiden.
Algemeen doel van de training
Praktijkopleiders geven effectieve feedback aan verpleegkundig specialisten in opleiding op leerprocessen en functioneren in de praktijk
Specifieke doelen
De doelstelling wordt onderscheiden in een kennis, vaardigheids en attitude doel.
Deelnemers hebben kennis van de kenmerken van effectieve feedback
Deelnemers kunnen effectieve feedback geven die gericht is op stimuleren van leerprocessen en verbeteren van het functioneren in de praktijk.
Deelnemers kennen persoonlijke sterke en minder sterke kanten in het geven van effectieve feedback.