Training in beoordelen, begeleiden en feedback geven aan verpleegkundigen in opleiding tot specialist (VIOS)

De Master opleiding Advanced Nursing Practice (MANP) van Hogeschool Utrecht wil praktijkopleiders van verpleegkundig specialisten in opleiding ondersteunen in hun opleidingstaak. Uit onderzoek blijkt dat het begeleiden bij leerprocessen en het geven van feedback tegelijkertijd essentieel is voor leren en het bereiken van doelen maar dat dit in de praktijk te weinig gebeurt (P. L. P. Brand & Boendermaker, 2009). De belangrijkste problemen...
Gratis
3 Punten
Physical course - series

Prijzen

Gratis
Opmerking : nvt

Beroepen

Anesthesioloog
10 Oct 2017
09 Oct 2018
3 Punten
ABAN
Arts
10 Oct 2017
09 Oct 2018
3 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
10 Oct 2017
09 Oct 2018
3 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
10 Oct 2017
09 Oct 2018
3 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
10 Oct 2017
09 Oct 2018
3 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie20 %
Professionaliteit en kwaliteit40 %
Omschrijving

Omschrijving

De Master opleiding Advanced Nursing Practice (MANP) van Hogeschool Utrecht wil praktijkopleiders van verpleegkundig specialisten in opleiding ondersteunen in hun opleidingstaak. Uit onderzoek blijkt dat het begeleiden bij leerprocessen en het geven van feedback tegelijkertijd essentieel is voor leren en het bereiken van doelen maar dat dit in de praktijk te weinig gebeurt (P. L. P. Brand & Boendermaker, 2009). De belangrijkste problemen die kunnen optreden hebben te maken met onvoldoende kennis en vaardigheden van praktijkopleiders het geven van effectieve feedback. Ook nemen zij doorgaans te weinig tijd om de samen met de student de geobserveerde taak na te bespreken, de essentiële leerpunten te benoemen en vervolgafspraken te maken. Dit laatste is belangrijk voor de continuïteit van het leerproces (Norcini & Burch, 2007).

De training richt zich daarom zowel op inhoudelijke kennis over begeleiden en feedback geven als het opdoen van vaardigheden. Deelnemers krijgen van te voren twee artikelen opgestuurd om zich theoretisch voor te bereiden.

Algemeen doel van de training

Praktijkopleiders geven effectieve feedback aan verpleegkundig specialisten in opleiding op leerprocessen en functioneren in de praktijk

Specifieke doelen

De doelstelling wordt onderscheiden in een kennis, vaardigheids en attitude doel.

Deelnemers hebben kennis van de kenmerken van effectieve feedback

Deelnemers kunnen effectieve feedback geven  die gericht is op stimuleren van leerprocessen en verbeteren van het functioneren in de praktijk.

Deelnemers kennen persoonlijke sterke en minder sterke kanten in het geven van effectieve feedback.

Hogeschool Utrecht MANP

gemmie.vandertol@hu.nl
101, Bolognalaan, Utrecht, 3584CJ