Cursus | Intercollegiaal coachen

90% van het leren gebeurt door interactie met collega's en leren in de praktijk. Hoe kunt u optimaal leren van elkaars deskundigheid en ervaring? Welke coachings-methodieken kunt u inzetten? En hoe coacht u bij conflicten? Of bij moeilijkheden met de organisatie van werkzaamheden? Of juist bij persoons- en loopbaanontwikkeling?  Alles wat u moet weten om als intercollegiale coach uw collega’s en daarmee de organisatie verder te helpen!
1495
25 Punten
Classroom

Prijzen

Regulier € 1495
Opmerking : De kosten voor deze cursus bedragen € 1495,- voor vijf dagen inclusief hand-outs, literatuur (Boek “Coachen met collega’s” Erik de haan en Yvonne Burger), koffie/thee, uitgebreide lunch en exclusief BTW en kortingen.

Beroepen

Competenties

Samenwerken40 %
Communicatie20 %
Professionaliteit en kwaliteit40 %
Omschrijving

Omschrijving

Miranda Vanbrabant, trainer, coach en docent, verzorgt alle vijf de cursusdagen die globaal verdeeld zijn in:

Dag 1: basiskennis coachen – onderzoek persoonlijke normen en waarden

Dag 2: emotieleer en emotiemanagement – afweermechanisme en weerstandgedrag

Dag 3: feedback geven en ontvangen – oefenen met coachingsgesprekken

Dag 4: diverse soorten coachingsgesprekken aanleren en oefenen (vervolg)

Dag 5: persoonlijke en authentieke coachingsstijl en het effect hiervan 

Er is veel ruimte voor casuïstiek, oefenen en intervisie waardoor u op een plezierige manier uw eigen coachingsstijl ontwikkelt!





Inleiding

90% van het leren gebeurt door interactie met collega's en leren in de praktijk. Hoe kunt u optimaal leren van elkaars deskundigheid en ervaring? Welke coachings-methodieken kunt u inzetten? En hoe coacht u bij conflicten? Of bij moeilijkheden met de organisatie van werkzaamheden? Of juist bij persoons- en loopbaanontwikkeling?


Alles wat u moet weten om als intercollegiale coach uw collega’s en daarmee de organisatie verder te helpen!

Programma

Dag 1 

Basiskennis coachen – onderzoek persoonlijke normen en waarden

  • Wat is het verschil tussen een coach en een intercollegiale coach?
  • Welke belemmerende persoonlijke normen en waarden bezit u?
  • Maak uw coachingsvraag SMART
  • Hoe gaat u om met eigenaarschap van een probleem?

Dag 2

Emotieleer en emotiemanagement - afweermechanisme en weerstandgedrag

  • Wat houdt de onderstroom en bovenstroom in? En hoe differentieert u daarop?
  • Wat zijn de verschillen in reactie wanneer u reageert vanuit een emotie, de ratio of vanuit beide?
  • Welke communicatieve vaardigheden helpen u het gewenste resultaat te bereiken?
  • Welke afweermechanisme gebruikt u zelf? En welke afweermechanismen kan de collega die u coacht gebruiken?

Dag 3 

Feedback geven en ontvangen – oefenen met coaching gesprekken

  • Wat zijn de vuistregels van feedback geven?
  • Wat is het verschil tussen feedback geven en een grens stellen?
  • Feedback geven op gedrag en denkpatronen en het effect daarvan op de resultaten
  • Oefenen met de GROW-methode

Dag 4 

Diverse soorten coaching gesprekken aanleren en oefenen (vervolg)

  • Oefenen met de oplossingsgerichte methode
  • Oefenen met de counselingmethode
  • Oefenen met de laddermethode
  • Voor- en nadelen van de diverse methodes

Dag 5

Persoonlijke en authentieke coachingsstijl en het effect hiervan

  • Wat is uw persoonlijke coaching stijl?
  • Welk effect heeft uw coaching stijl op de collega’s die u coacht?
  • Verfijnen van coachvaardigheden

Medilex BV

m.hop@medilex.nl
0306933887
7, Dijnselburgerlaan, Zeist, 3705LP