Signalen van autisme bij het jonge kind herkennen

autismeautisitischautistjonge kinderenkinderensignaleren
Wel of geen autisme? Bij heel jonge kinderen is het lastig om signalen van autisme te herkennen. Het is een vaak gestelde vraag in de jeugdgezondheidszorg. Wil je praktische handvatten die je direct in de JGZ praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online basistraining.
210
3 Punten
Online
Live Webinar

Prijzen

Regulier € 210

Beroepen

Arts beleid en advies KNMG
3 Punten
ABSG
Arts indicatie en advies KNMG
3 Punten
ABSG
Arts infectiebestrijding KNMG
3 Punten
ABSG
Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde KNMG
3 Punten
ABSG
Arts maatschappij en gezondheid
3 Punten
ABSG
Omschrijving

Om kenmerken van autisme te herkennen bij het jonge kind moet je als jeugdverpleegkundige of jeugdarts beschikken over specifieke expertise. Het gaat om een mix van kennis en vaardigheden. Ook hoe je persoonlijk aankijkt tegen een diagnose autisme heeft invloed op hoe jij communiceert met een ouder over dit onderwerp.

Met hulpmiddelen als beeld- en of videomateriaal, de alarmsignalen van Dietz, het juiste gebruik van het van Wiechenschema, het invullen van het COSOS formulier kun je beter de symptomen van ASS herkennen. En daarmee kun je met een ouder, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf het gesprek over dit onderwerp aangaan.

We gaan ervan uit dat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis bij ongeveer 1% van de kinderen aanwezig is. Dat lijkt voor je dagelijkse werk weinig, maar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige heeft al snel drie bureaus per week. Dat betekent dat je elke maand een kind met ASS kunt tegenkomen. Een vereiste om symptomen van ASS te kunnen herkennen is dat je er zelf genoeg kennis van moet hebben. Vanuit die kennis kun je de juiste vragen stellen aan de ouder, het gedrag bespreken wat je ziet zonder ook nog maar zelf het woord autisme te noemen. In de JGZ stel je namelijk geen diagnose, toch is het wel je taak te signaleren en de zorgen die je ziet te bespreken. Ook komt het geregeld voor dat een ouder zelf vragen stelt en twijfels heeft over het hebben van autisme bij zijn of haar kind. Om een goed gesprek te kunnen voeren met de ouder is het fijn om samen met de ouder te kijken en te analyseren wat de reden is dat hij/zij deze vraag stelt en hen serieus te nemen. Veel ouders hebben al twee jaar voordat er een diagnose wordt gesteld zorgen over hun kind. Volgens een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Autisme Voorjaar 2020 schiet de specifieke kennis over autisme bij Nederlandse jeugdartsen tekort in vergelijking met andere landen.

NSPOH

De NSPOH (Netherlands School of Public & Occupational Health) levert als non-profit organisatie een waardevolle bijdrage aan de verbetering van de volksgezondheid, de arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie in Nederland.
info@nspoh.nl
0308100500
11, Churchilllaan, Utrecht, 3527GV

Gerelateerde cursussen

23 Sep
Sep
09:15

HAN VDO

Classroom
HAN - GW1
87
Tijdens de basiscursus Kindervoeding & Kinderdiëtetiek heb je kennis/inzicht verworven en leren toepassen. De vervolgcursus sluit hierop aan. Wil je meer weten van kinderen die problemen ontwikkelen bij het aanleren van een gezond eetpatroon van peuterpuber tot ARFID? Volg dan deze cursus bij de HAN
€ 1385

Euregionaal Congresburo

E-learning
9-10
Deze eLearning cursus is gericht op leerkrachten en mentoren, maar ook op andere onderwijsprofessionals die te maken krijgen met leerlingen met autisme in de klas.
€ 69

CME-Online

E-learning
1.5
Ongeveer een op drie kinderen jonger dan zes jaar presenteren zich op een of meerdere momenten bij de huisarts met episodisch piepen of zagen (Engels: ‘wheezing’). Episodisch expiratoir piepen is een symptoomdiagnose bij jonge kinderen die een piepende/zagende ademhaling hebben, vooral ten tijde van een virale luchtweginfectie. Dit is de meest voorkomende klacht bij jonge kinderen in de huisartspraktijk.
Op aanvraag

GGZ Ecademy

E-learning
2-3
Voor elke cliënt zijn er bepaalde momenten in het leven waarin autisme extra naar voren komt. In dit leertraject ervaart de deelnemer dat bij cliënten autisme al in het hele leven speelt en wat je als deelnemer in elke fase in het leven kunt doen.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
0
Farmacotherapeutisch overleg
Op aanvraag
10 Nov
Nov
09:30

King Nascholing

Physical course - series
BCN Eindhoven
12
Slaapproblemen kunnen leiden tot geheugenproblemen, groeiproblemen, overgewicht, stemmingsklachten, aandacht- en concentratieproblemen en gedragsproblemen. In deze cursus doe je kennis op en krijg je handvatten om slaapproblemen bij de doelgroep 0-6 jaar te behandelen.
€ 420

IMH Nederland

Incompany
15-25
Het doel van deze introductiecursus is om professionals die werken met gezinnen met jonge kinderen kennis te laten maken met de basisprincipes van Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk. De blended basiscursus stelt enerzijds theoretische uitgangspunten van Infant Mental Health centraal en wil tevens een accent leggen op praktische toepasbaarheid. Om dit laatste te bereiken, wordt binnen de blended basiscursus Infant Mental Health het Ecologisch model van Belsky als uitgangspunt genomen. Indien de cursus incompany wordt aangeboden, streeft de introductiecursus er tevens na dat je intern dezelfde taal gaat spreken, zodat je met elkaar op een eenduidige manier binnen je organisatie kan handelen met betrekking tot zwangeren en gezinnen met jonge kinderen.
€ 455

CME-Online

E-learning
3
Geslaagde suïcides zijn het spreekwoordelijke topje van de ijsberg: op jaarbasis zijn er honderdduizenden mensen die aan suïcide denken en tienduizenden die suïcidepogingen doen. Dit vraagt veelvuldig inzet van onder meer huisarts, SEH en crisisdienst GGZ. Inherent aan pogingen is onmiddellijke (lichamelijke) schade en direct lijden bij wie de pogingen doen, bij naasten en bij andere betrokkenen. Onderzoek wijst uit dat nagenoeg alle mensen die zich suïcideren of een poging daartoe doen, kort daarvoor hulpverleningscontacten hebben gehad. Zij hebben zich daarin niet altijd expliciet uitgesproken, maar ook blijkt dat hulpverleners (ook huisartsen) niet altijd doordringen tot de ernst van de situatie. Professionals kunnen huiverig zijn het thema aan te kaarten. Onderzoek toont juist een preventieve werking van directe communicatie over zelfdodingsoverwegingen. De patiënt waardeert de tegemoetkoming bij zijn aarzeling of schaamte.
Op aanvraag
19 Sep
Sep
09:30

RINO Groep Utrecht

Physical course - series
Utrecht
0-16
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
€ 495

PAOFarmacie

E-learning
4
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. De farmacokinetiek en farmacodynamiek bij baby's, kinderen en volwassenen verschilt sterk. De optimale dosering en de werking van een geneesmiddel kan hierdoor bij een baby of kind anders zijn dan bij een volwassene. Veel geneesmiddelen zijn bovendien niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen en de effecten op groei en ontwikkeling zijn vaak niet bekend.
€ 145