Cursus Autismespectrumstoornissen bij kind en jeugd

Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS
diagnostiek en behandelingautisme spectrum stoornissenDSM-5ASSpsychiatrische stoornissen
De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.
09:00 - 17:00
1060
26-30 Punten
Klaslokaal

Prijzen

Regulier € 1060

Beroepen

Jeugdzorgwerker
28 Jan 2025
29 Jan 2026
26 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
28 Jan 2025
29 Jan 2026
26 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ
Pedagoog
28 Jan 2025
29 Jan 2026
26 Punten
SKJ
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
28 Jan 2025
29 Jan 2026
30 Punten
LV POH-GGZ
Praktijkondersteuner Huisarts - Somatiek (POH-S)
28 Jan 2025
29 Jan 2026
30 Punten
LV POH-GGZ

Sprekers

Birgitta Kox

PAO docent
Birgitta Kox is klinisch pedagoog, GZ-psycholoog (BIG) en Orthopedagoog-Generalist (BIG en Kwaliteitsregister NVO). Al sinds 1989 is zij werkzaam in de ambulante GGz, gericht op kinderen, jongeren en volwassenen met een (vermoeden van) autismespectrumstoornis (ASS) en hun gezinnen. Binnen de ambulante setting heeft ze, gericht op ASS, diverse functies vervuld: ze is jarenlang programmaleider ASS geweest en heeft in een derde lijns-GGZ instelling gewerkt. Sinds 2014 werkt ze vanuit haar eigen praktijk, om haar ASS expertise breder, dynamischer en autonomer in te kunnen zetten. Naast diagnostiek en behandeling biedt ze consultatie aan cliënten en collega-professionals en geeft ze supervisie aan psychologen/pedagogen in opleiding tot GZ-psycholoog. Ook verzorgt ze diverse cursussen en lezingen, deels samen met ervarings- en familiedeskundigen. Verder is ze al jarenlang als consulent verbonden aan het Centrum voor Consultatie en Expertise en is ze lid van de kerngroep van het Female Autism Network of the Netherlands (FANN). Ten slotte is Birgitta op vrijwillige basis betrokken (geweest) bij een woonproject en een Aut Café voor volwassenen met een ASS.

Renske Roumen

Opleidingsmanager
Renske is programmamanager en werkt sinds 2016 bij PAO Psychologie. Ze stelt zich graag aan je voor. Mijn ambitie is om het beste uit anderen te halen en de kwaliteit in zorg- en onderwijs te versterken. Hierbij probeer ik altijd te denken in kansen en mogelijkheden. Werken vanuit zingeving staat voor mij centraal. “Als programmamanager ben ik verantwoordelijk voor een deel van de PAO cursussen. Mijn portefeuille bestaat uit cursussen gericht op kind en jeugd. Hierbij acteer ik op verschillende gebieden. Zo denk ik graag mee met jou als deelnemer of organisatie, waarbij ik het belang van de klant altijd voorop stel. Dit doe ik op een professionele maar persoonlijke manier. Op deze wijze hoop ik bij te dragen aan jouw ontwikkeling als deelnemer of organisatie. Wat mij een voldaan gevoel geeft? Wanneer de verwachting van de klant niet alleen wordt behaald, maar zelfs wordt overtroffen door de organisatie van PAO en expertise van onze enthousiaste en zeer bekwame docenten. Heb jij voor mij een tip of vraag op het gebied van cursussen gericht op kind en jeugd , aarzel niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag.”

Doelen

Na afloop van deze cursus:

ben je in staat om gedragskenmerken van autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen in de verschillende levensfasen te herkennen;
beschik je over state of the art kennis met betrekking tot het classificeren van ASS in de DSM 5;
beschik je over state of the art kennis met betrekking tot de informatieverwerking bij ASS en zijn daarmee voldoende in staat gedrag te vertalen vanuit het autistisch denken;
heb je kennis en vaardigheden met betrekking tot het onderscheiden van ASS ten opzichte van andere ontwikkelings- en psychiatrische stoornissen bij kinderen en jeugdigen vergroot.
Omschrijving

Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS

De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.

Een ASS zit veel meer aan de binnenkant en is regelmatig aan de buitenkant meer verborgen, zeker bij kinderen en jongeren met een goede intelligentie en bij meisjes. Om een ASS te herkennen en vast te kunnen stellen wordt daarom een meer genuanceerde kijk op de gedragskenmerken van ASS gevraagd. Waarbij kennis over de verscheidenheid en meer subtiele uitingsvormen, inclusief de verschillen tussen jongens en meisjes, en de impact van camoufleren een belangrijke basis vormen. Ook om op een andere manier vragen te kunnen stellen waarmee belangrijke informatie voor de (differentiaal) diagnostiek kan worden verkregen.

Daarbij zorgt het kennen van de onderliggende cognitieve modellen bij ASS voor een beter begrip van binnenuit, zowel voor de persoon met een ASS zelf als voor zijn of haar omgeving. Inmiddels kennen we naast de meer traditionele modellen als Theory of Mind en Centrale Coherentie ook nieuwe cognitieve modellen als de Predictive Coding Theorie en HIPPEA.

Het zijn deze nieuwe, meer genuanceerde en verdiepende inzichten over ASS die leiden tot andere visies over passende interventies en die (nieuw) perspectief bieden voor kinderen en jongeren met een ASS en hun gezinnen. Zo is in de behandeling en begeleiding meer het accent komen te liggen op het van binnen naar buiten werken: van inzicht geven in ASS en de eigen identiteitsontwikkeling naar het behandelen van co-morbide stoornissen en leren van (sociale en communicatieve) vaardigheden. En is er steeds meer aandacht voor welbevinden en emotionele draagkracht.

Naast behandeling of begeleiding van het individu is het belangrijk om in de behandeling tegelijkertijd oog te hebben voor het gezin en het perspectief van de ouders. Een ASS treft namelijk niet alleen het kind, maar het hele gezin. Soms is sprake van een ouder of ouders met een ASS, wat zowel het opvoederschap als de ouderbegeleiding op een eigen wijze zal inkleuren.

In deze cursus komen alle genoemde thema’s aan bod. Met de nieuw opgedane kennis en vaardigheden op het gebied van de beeldvorming, diagnostiek, behandeling en begeleiding kun jij vervolgens hét verschil maken voor kinderen en jongeren met een ASS en voor hun omgeving.


Kernpunten:

  • Een verdiepende en meer genuanceerde kijk op ASS.
  • State of the art kennis en vaardigheden.
  • Een brede scope aan thema’s binnen het centrale thema van ASS: van herkennen en signaleren tot diagnosticeren en behandelen en begeleiden van kind/jongere én ouders/gezin.
  • Een optimale verbinding tussen theorie en praktijk door de inbreng van eigen casuïstiek van cursisten, voorbeelden uit de praktijk en beeldmateriaal.
  • De docent is én wetenschappelijk én praktijk gericht en generalist binnen het specialisme ASS.


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD

Gerelateerde cursussen