Hanteren van problemen en dilemma’s in werkbegeleiding en supervisie
In deze verdiepende cursus staan we stil bij (complexe) dilemma’s en stagnaties in de supervisie en werkbegeleiding. Aan de hand van een aantal supervisiemodellen bieden we handvatten die je kunnen helpen om stagnaties in supervisie en werkbegeleiding te begrijpen en te veranderen. De deelnemers kunnen hun eigen (geanonimiseerde) casuïstiek inbrengen en aan de slag gaan met casuïstiek die de docenten aanleveren. Ook werken we diverse interventiemogelijkheden uit.10:00 - 17:00
410
6-9 Punten
Klaslokaal
Prijzen
Regulier € 410
Inclusief : lunch
Beroepen
Cognitief gedragstherapeut
21 Jun 2024
20 Jun 2026
6 Punten
VGCt
Gedragstherapeut
21 Jun 2024
20 Jun 2026
6 Punten
VGCt
Gezondheidszorgpsycholoog
21 Jun 2024
20 Jun 2026
7 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
21 Jun 2024
20 Jun 2026
7 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
21 Jun 2024
20 Jun 2026
7 Punten
FGzPt
Sprekers
drs. José van Reijen
Docent
José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.dr. Salvatore Vitale PhD
Docent
Salvatore Vitale is klinisch psycholoog-psychotherapeut, supervisor NVP. Hij is werkzaam in eigen praktijk. Hij verzorgt tevens postdoctoraal onderwijs voor de RINO Groep in Utrecht. Daarnaast is hij Specialistisch groepstherapeut en supervisor NVGP.Doelen
het kunnen hanteren van het spanningsveld tussen het bieden van een veilige leercontext en het beoordelen van de deelnemer
het bevorderen van de reflectie van de supervisant op het eigen functioneren
reflectie op het eigen functioneren als supervisor en werkbeleider
het herkennen en kunnen hanteren van lastige interactiepatronen en parallelprocessen in de supervisie werkrelatie
het kunnen onderkennen en constructief hanteren van ethische en culturele aspecten ten bate van het leerproces van de deelnemer
Omschrijving
De casussen in deze cursus worden vanuit verschillende invalshoeken geanalyseerd, onder meer met behulp van het Seven Eyed Model en het Integrative Developmental Model.
Drie modellen die een driedimensionele basis kunnen creëren voor werkbegeleiding en supervisie (het CLEAR model, het IDM model en het Seven Eyed model) worden door de docenten in hun samenhang gepresenteerd. De modellen kunnen (onder meer met behulp van een observatielijst) als handvatten dienen bij het analyseren en hanteren van ingewikkelde casuïstiek van de cursisten.
Wat leer je?
- het kunnen hanteren van het spanningsveld tussen het bieden van een veilige leercontext en het beoordelen van de deelnemer
- het bevorderen van de reflectie van de supervisant op het eigen functioneren
- reflectie op het eigen functioneren als supervisor en werkbeleider
- het herkennen en kunnen hanteren van lastige interactiepatronen en parallelprocessen in de supervisie werkrelatie
- het kunnen onderkennen en constructief hanteren van ethische en culturele aspecten ten bate van het leerproces van de deelnemer
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
