Organisatie van dementiezorg

dementieorganisatiedementdementiezorg
In 2020 is de Zorgstandaard Dementie herzien. Hierin wordt een visie uiteengezet voor het hele dementietraject, vanuit het perspectief van personen met dementie en hun mantelzorgers. De Zorgstandaard Dementie vormt het uitgangspunt van deze cursus. Aan bod komen de drie fasen van dementie, waarbij we aandacht besteden aan het proces van Advance Care Planning.
Op aanvraag
2 Punten
E-learning

Prijzen

Op aanvraag
Opmerking : De prijs van deze curus is afhankelijk van uw CME-online abonnement

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
2 Punten
ABC1

Sprekers

drs. Françoise Langens

Speaker

drs. Amnon Weinberg

Speaker

Doelen

Na afloop van deze cursus:

weet u welke fasen van dementie er worden onderscheiden in de Zorgstandaard Dementie
herkent u signalen die kunnen wijzen op een dementieel beeld
bent u zich bewust van het belang van Advance Care Planning
weet u wanneer en met wie u de samenwerking kunt zoeken om tot een optimaal begeleidingstraject te komen
Omschrijving

In 2020 is de Zorgstandaard Dementie herzien. Hierin wordt een visie uiteengezet voor het hele dementietraject, vanuit het perspectief van personen met dementie en hun mantelzorgers. De Zorgstandaard Dementie vormt het uitgangspunt van deze cursus. Aan bod komen de drie fasen van dementie, waarbij we aandacht besteden aan het proces van Advance Care Planning.

Het gaat op de reis van de patiënt en diens naasten continu om preventie en veiligheid en dus het voorkómen van onnodige achteruitgang, verlies van zelfstandigheid, overbelasting van mantelzorgers, complicaties, medicatiegebruik, ziekenhuisverwijzingen, crisissituaties. Het betreft ouderen met dementie thuis, in kleinschalige woonvormen, in het ziekenhuis; daar waar over de muren eenduidige medische coördinatie moet plaatsvinden. Vragen die in deze cursus aan de orde komen zijn:

  • Hoe kan de medische coördinatie over netwerkzorg het beste worden gevoerd?
  • Welke taakherschikking is mogelijk?
  • Hoe verloopt het multidisciplinaire samenwerkingsproces?
  • Wat is de rol van experts zoals de specialist ouderengeneeskunde, de klinisch geriater/internist ouderengeneeskunde en de ouderenpsychiater? 


Ook gaat het om samenwerking met het sociaal domein en de inrichting van wijkzorg als onderdeel van de dementievriendelijke gemeente. Een huisarts, specialist ouderengeneeskunde en een geriater schuiven aan om hierover samen in gesprek te gaan.

CME-Online

info@CME-Online.nl
0302644100
40, Janssoniuslaan, Utrecht, 3528AJ

Gerelateerde cursussen

CME-Online

E-learning
2
In 2020 is de Zorgstandaard Dementie herzien. Hierin wordt een visie uiteengezet voor het hele dementietraject, vanuit het perspectief van personen met dementie en hun mantelzorgers. De Zorgstandaard Dementie vormt het uitgangspunt van deze cursus. Aan bod komen de drie fasen van dementie, waarbij we aandacht besteden aan het proces van Advance Care Planning.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Gedrag is een probleem als de patiënt en/of de omgeving hier lijdensdruk of gevaar door ervaart. Probleemgedrag bij dementie komt voor bij meer dan 90% van de thuiswonende mensen met dementie en bij meer dan 85% van de psychogeriatrische bewoners in de intramurale setting. Probleemgedrag veroorzaakt veel lijdensdruk bij de patiënt zelf en bij informele en formele mantelzorgers, maar ook bij medebewoners in de intramurale setting.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
1
Het stellen van een diagnose dementie is belangrijk met het oog op het instellen van de juiste zorg en begeleiding. Een deel van de huisartsen verwijst daarom de patiënt voor deze diagnose naar de specialist ouderengeneeskunde of medisch specialisten in het ziekenhuis.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
3
Dat palliatieve zorg ook voordelen biedt bij dementie, is niet bij iedereen bekend. Daarbij verstaan zorgverleners verschillende zaken onder palliatieve zorg – bijvoorbeeld – dat het hetzelfde is als terminale zorg of, in het verpleeghuis, dat iedereen er ‘palliatief is’ waardoor het onderscheid en signaleren van veranderingen in conditie of behoeften wellicht niet steeds aandacht krijgen. Palliatieve zorg bij dementie is echter een sterk anticiperende vorm van dementiezorg. Het is ook anders dan palliatieve zorg voor mensen met ongeneeslijke kanker, alleen al vanwege de veranderende communicatie met de patiënt, de familie die daarom nog meer rollen krijgt, en het onzekere beloop van de dementie. De belangrijkste domeinen van palliatieve zorg bij dementie zijn echter universeel: het bieden van optimale symptoombehandeling en comfort, en persoonsgerichte zorg waarbij een goede communicatie hoort en het gezamenlijk maken van keuzes, en daarbij is bij dementie proactieve zorgplanning en het betrekken van familie daarbij, extra van belang. De elementen en werkzaamheid van interventies die geschikt zijn voor verpleeghuizen en die zich richten op deze domeinen worden in deze cursus geïllustreerd.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
3
In deze cursus leert u de verschillende vormen van dementie kennen. U leert waarom het stellen van de diagnose dementie belangrijk is. U krijgt inzicht in de epidemiologie van dementie. Verder maakt u kennis met de diagnostische criteria voor het dementiesyndroom, de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie, dementie met Lewy bodies, dementie door Parkinson en milde cognitieve stoornissen (mild cognitive impairment, MCI).
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Met de toenemende vergrijzing in ons land zal er ook een toename plaatsvinden van het aantal ouderen met dementie. Dementie, met als voornaamste oorzaak de ziekte van Alzheimer, wordt in het algemeen vooral gezien als een ziekte waarbij cognitieve problemen optreden. Dat er ook al in een vroeg stadium motorische stoornissen optreden, is veel minder bekend.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
3
In deze cursus leert u de verschillende vormen van dementie kennen. U leert waarom het stellen van de diagnose dementie belangrijk is. U krijgt inzicht in de epidemiologie van dementie. Verder maakt u kennis met de diagnostische criteria voor het dementiesyndroom, de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie, dementie met Lewy bodies, dementie door Parkinson en milde cognitieve stoornissen (mild cognitive impairment, MCI).
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
2
Het diagnosticeren van een delier bij dementie is een lastige uitdaging vanuit klinisch perspectief. Bij patiënten met delier bij dementie is het moeilijk het kernsymptoom van delier, een acute aandachts- en bewustzijnsstoornis met fluctuerend beloop, nauwkeurig te karakteriseren. Bovendien is het buitengewoon moeilijk om bij reeds bestaande cognitieve stoornissen, toegenomen stoornissen in oriëntatie, geheugen, denken en gedrag te onderscheiden als symptomen van delier. De associatie van delier bij dementie met ernstig probleemgedrag, een slechte prognose, het intense lijden bij patiënten en de grote belasting voor (mantel)zorgers vereist tijdige en adequate multidisciplinaire behandeling en zorg. In deze cursus zal dieper ingegaan worden op de herkenning en het diagnosticeren van delier bij dementie en de behandeling en begeleiding van direct betrokkenen in de zorg.
Op aanvraag

CME-Online

E-learning
1.5
Autorijden is voor veel mensen belangrijk. Het symboliseert volwassenheid en het geeft vrijheid en onafhankelijkheid. Wanneer door ziekte de rijvaardigheid ter discussie komt te staan, is dit een uiterst pijnlijke aangelegenheid. Mensen schatten hun eigen rijvaardigheid ondanks cognitieve of lichamelijke achteruitgang vaak nog hoog in en precies door de toenemende beperkingen zijn ze meer afhankelijk van de auto. Het niet meer mogen rijden, de lege parkeerplek voor de deur en het aangewezen zijn op ander vervoer (de kinderen, de buurttaxi, de bus, de scootmobiel) worden ervaren als gezichtsverlies.
Op aanvraag
15
Aug
2023
15
Aug
2025

Ergo Learning

E-learning
2.5
Herken je het ook dat je zoveel tijd kwijt bent aan andere zaken dan je eigenlijke werk? Dat je blij bent dat je aan het einde van de dag de patiënten hebt geholpen en je taken hebt gedaan? Maar dat de volgende dag dezelfde workload weer op je wacht? Vreselijk, want je krijgt geen stress van het werk wat je gedaan hebt, maar van het werk wat niet gedaan is. In deze e-learning gaan we in op een manier om je werk zo te structureren dat je niet steeds harder gaat werken, maar slimmer.
€ 75