Helaas, deze cursus is verlopen
De accreditatieperiode voor deze cursus is verstreken. Op onze hoofdpagina kunt u andere beschikbare cursussen vinden.
De verkorte opleiding leefstijlcoaching voor artsen
Prijzen
Beroepen
Doelen
INHOUD VAN DE OPLEIDING/COMPETENTIES
Kennis
Je leert meer over:
- voeding
- bewegen
- stress en stressreductie
- slaap en bioritme
- bevolkingsgroepen/leeftijdsgroepen
- ziektebeelden/leefstijlgerelateerde aandoeningen
- gedragsverandering
- leefstijlcoaching en interventies.
Vaardigheden
Je leert:
- motiverende gesprekken voeren
- aansluiten bij de patiënt
- aanzetten tot actie bij de patiënt
- omgaan met weerstand
- meer over positieve gezondheid
- fases van gedragsverandering herkennen
- meer over stress herkennen
- meer over de (invloed van de) sociale context
- draagvlak creëren binnen het eigen netwerk.
- de competenties op een rij
DUUR VAN DE OPLEIDING
12 lessen, op locatie.
STUDIEBELASTING
- 78 contacturen
- Gemiddeld 300 uren zelfstudie (gemiddeld 8 uur per week).
MODULES
De opleiding telt 12 groepsbijeenkomsten, verdeeld over 3 modules:
- Coach jezelf
- Coach de ander
- De arts binnen zijn netwerk
Iedere module wordt afgesloten met een examen. De kennis bieden we vooral aan via E-learning. In de groepsbijeenkomsten op locatie en online oefenen we met het in de praktijk brengen van nieuwe vaardigheden. In de lessen besteden we veel aandacht aan rollenspellen en drama-werkvormen. In een leercontract stel je je individuele leerdoelen op. Thuis werk je aan individuele opdrachten en gedurende de studie pas je de kennis direct toe in je praktijk.
Toets 1: casus en zelfreflectie (hier werk je thuis aan).
Toets 2: praktijktoets van 10 minuten waarin je met een acteur als patiënt laat zien wat je geleerde vaardigheden zijn.
Examen: een theorie-examen en een presentatie.
In module 3 werk je daarnaast aan een individuele opdracht: het toekomstplan. Hierbij draait het om de implementatie van het geleerde in je eigen praktijk. Dit is voor iedereen verschillend. De ene arts zal eerst draagvlak moeten creëren. Een andere deelnemer werkt bijvoorbeeld aan een opdracht 'nudging' in de spreekkamer.
