Evidence Based Practice

Iedere zorgprofessional neemt gedurende een werkdag continu beslissingen, bijvoorbeeld over welke onderzoeken en behandeling uitgevoerd moeten worden en over wel of niet doorverwijzen. Bij het nemen van een beslissing spelen meerdere factoren een rol. Allereerst is er de eigen expertise, daarnaast heeft de patiënt of cliënt een stem en hangt een en ander af van de beschikbare middelen (bijvoorbeeld geld en tijd). Om tot optimale zorg te...
545
12 Punten
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 545
Opmerking : incl. koffie, thee en lunches

Beroepen

Anesthesioloog
25 Sep 2019
24 Sep 2020
12 Punten
ABAN
Arts
25 Sep 2019
24 Sep 2020
12 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
25 Sep 2019
24 Sep 2020
12 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
25 Sep 2019
24 Sep 2020
12 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
25 Sep 2019
24 Sep 2020
12 Punten
ABAN

Competenties

Kennis en wetenschap100 %
Omschrijving

Omschrijving

Inhoud

De verschillende stappen van EBP zullen aan de orde komen. De nadruk zal in deze cursus liggen op het formuleren van een beantwoordbare klinische vraag betreffende therapie, het zoeken van de beste literatuur (evidence) om deze vraag te beantwoorden en het kritisch beoordelen van de gevonden literatuur. Vergelijkend onderzoek, waaronder randomized controlled trials (RCTS), en systematische reviews ervan staan centraal. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de vertaalslag van evidence naar toepassing in de klinische praktijk of in een protocol/richtlijn en aan manieren om EBP in de dagelijkse praktijk te implementeren.


Accreditatie

Accreditatie voor de cursus Evidence-Based Practice is aangevraagd voor de volgende doelgroepen:

  • Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register voor verpleegkundig specialisten
  • Accreditatiecommissie Kwaliteitsregister V&V, voor verpleegkundigen
  • Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN), voor artsen en medisch specialisten

Inleiding

Iedere zorgprofessional neemt gedurende een werkdag continu beslissingen, bijvoorbeeld over welke onderzoeken en behandeling uitgevoerd moeten worden en over wel of niet doorverwijzen. Bij het nemen van een beslissing spelen meerdere factoren een rol. Allereerst is er de eigen expertise, daarnaast heeft de patiënt of cliënt een stem en hangt een en ander af van de beschikbare middelen (bijvoorbeeld geld en tijd). Om tot optimale zorg te komen, dienen beslissingen, naast deze drie factoren, ook te worden gebaseerd op wat er bekend is over een bepaalde behandeling of aandoening. Er worden continu nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Het integreren van deze evidence uit klinisch onderzoek maakt beslissingen ‘evidence based’. Evidence-based practice (EBP) is het expliciet en afgewogen toepassen van de resultaten van goed wetenschappelijk onderzoek in de klinische praktijk. Inmiddels is op allerlei terreinen veel evidence in de literatuur te vinden. Deze tweedaagse cursus is gericht op het zoeken, beoordelen en toepassen van deze evidence in de dagelijkse klinische praktijk.


Programma

De cursus bestaat uit plenaire voordrachten, een computerpracticum en kleinschalige werkgroepen.

In de plenaire bijeenkomsten worden de principes van EBP uiteengezet. De regels voor het interpreteren van evidence rond therapeutische vraagstukken worden uitgebreid besproken.

Binnen de cursus neemt het computerpracticum een prominente plaats in. Er is alle tijd en ruimte om, aan de hand van goed geformuleerde vragen, te oefenen in het zoeken naar literatuur. Daarbij wordt naast PubMed ook gebruik gemaakt van andere (gratis toegankelijke) databases.

In de werkgroepen is aandacht voor het toepassen van EBP. Aan de hand van

praktijkvoorbeelden wordt geoefend in het definiëren van een goed geformuleerde vraag, het kritisch lezen en beoordelen van de gevonden evidence, het interpreteren van de resultaten en toepassen ervan. Het kleinschalige karakter van de werkgroepen biedt ruimte voor onderlinge discussie en maakt de drempel tot het stellen van vragen laag.

Ter voorbereiding op de cursus wordt de cursisten gevraagd om enkele hoofdstukken uit het boek *‘Inleiding in Evidence-Based Medicine’ en enkele artikelen door te lezen.


*Als basis voor de cursus wordt onderstaand boek gebruikt. Ter voorbereiding wordt cursisten gevraagd om enkele hoofdstukken hieruit door te lezen. Het boek dient door de cursisten zelf aangeschaft te worden (prijs ongeveer €50,-).

Scholten RJPM, Offringa M, Assendelft WJJ (red.). Inleiding in Evidence-Based Medicine. Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Vijfde herziene druk. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 2018; ISBN9789036819770 

Leerdoelen

Doel van deze intensieve tweedaagse cursus is zorgprofessionals kennis te laten maken met EBP en ze EBP te leren toepassen in hun dagelijkse praktijk. Na afloop van de cursus is de deelnemer zelfstandig in staat tot:

  • het opstellen van een goed geformuleerde, beantwoordbare vraag voor therapeutische vraagstukken;
  • het opzoeken van de meest geschikte literatuur (evidence) om dergelijke vragen te beantwoorden;
  • het kritisch beoordelen van de gevonden literatuur;
  • het interpreteren van de resultaten van de gevonden literatuur en de toepassing ervan in de klinische praktijk of in een protocol/richtlijn.

Julius Centrum Onderwijs, UMC Utrecht

paojuliuscenter@umcutrecht.nl
100, Universiteitsweg, Utrecht, 3584CG