Kaderopleiding Eerstelijns Ouderengeneeskunde
De zorg voor ouderen in de eerste lijn is complex. De toegenomen kwetsbaarheid van ouderen met vaak meervoudige problematiek (medisch, psychisch, sociaal, maatschappelijk) maken eerstelijns ouderengeneeskunde tot een uitdaging. Een belangrijke rol is weggelegd voor zowel de huisarts als de specialist ouderengeneeskunde (SO). Om oudere patiënten zoveel mogelijk de regie over het eigen leven te laten voeren, vraagt om denken in termen van...Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Demografische en maatschappelijke ontwikkelingen zorgen voor een sterke toename van het aantal ouderen met complexe zorgvragen in de eerste lijn.Tegelijk zijn er belangrijke verschuivingen in de financiering en moet er bezuinigd worden. We staan met elkaar voor de uitdaging om de kwaliteit van zorg voor deze ouderen te behouden en waar mogelijk te verbeteren.
Kwalitatief goede medische zorg aan deze groep vraagt om een proactieve, multidisciplinaire, samenhangende en functiegerichte benadering. Daarbij is het belangrijk om oog te houden voor de belastbaarheid van de patiënt en om onnodig belastende onderzoeken en ziekenhuisopnames te voorkomen.
De specialist ouderengeneeskunde (SO) houdt zich in de dagelijkse praktijkvoering bezig met al deze aspecten van de ouderengeneeskunde. Huisarts en SO worden zich meer bewust van de noodzaak om samen te werken en nemen daartoe diverse initiatieven. Uit deze veelal positieve ervaringen blijkt dat de aanvullende inbreng van de SO in de eerste lijn voorziet in een behoefte. In november 2014 tekenden LHV en Verenso een convenant dat resulteerde in de in november 2016 verschenen “Handreiking Samenwerking Huisarts en specialist ouderengeneeskunde”. In juli 2016 schrijft staatsecretaris Van Rijn aan de Kamer dat de mogelijkheden voor inzet van specialisten ouderengeneeskunde in de eerste lijn verruimd moeten worden, met als gevolg dat eind 2016 het zorgkantoor de mogelijkheid biedt aan samenwerkingsverbanden van SO’s zich in te schrijven voor de subsidieregeling extramurale behandeling.
Deze ontwikkelingen stellen de SO voor nieuwe uitdagingen. Hij moet over de schutting van de zorginstelling heen kijken en de werkwijze, praktijkvoering, financiering, wet- en regelgeving in de eerste lijn leren kennen. Gewenst is dat hij kennis en vaardigheden ontwikkelt die hem in staat stellen zijn vakmanschap daar te brengen waar het nodig is, onafhankelijk van de verblijfplaats van de patiënt. De toegevoegde waarde van de SO in de eerste lijn wordt niet alleen al doende zichtbaar, SO’s moeten vooral ook leren zichzelf te positioneren. De Kaderopleiding Specialist Ouderengeneeskunde in de eerste lijn biedt de SO deze mogelijkheid. De opleiding beoogt het professioneel zelfbewustzijn te vergroten en wil een initiatiefrijke opstelling van de SO stimuleren.
Voorwaarden voor het behalen van een certificaat U bent tenminste 18 van de 20 onderwijsdagen aanwezig. U schrijft een vernieuwingsplan en voert dit uit in uw dagelijkse praktijk. U refereert over een door u gemaakte CAT in de vorm van een onderwijsbijdrage. Ook maakt u studieopdrachten. Gedurende de opleiding reflecteert u regelmatig op uw leerproces, dat u in de mentorgroep bespreekt. U oefent consultatie-, samenwerkings- en onderhandelingsvaardigheden samen met huisartsen en in de mentorgroep. U houdt zelf uw portfolio bij, met een individueel
opleidingsplan, uitgewerkte opdrachten en reflectieverslagen. Naast de onderwijsdagen loopt u (minimaal) twee dagen stage in de 1e lijn. Totale studiebelasting (incl. onderwijsdagen): ca. 6 uur per week. Welke kennis en vaardigheden doet u op in deze kaderopleiding? De kaderopleiding is opgebouwd rond onderstaande onderwijslijnen:
Inleiding
De zorg voor ouderen in de eerste lijn is complex. De toegenomen kwetsbaarheid van ouderen met vaak meervoudige problematiek (medisch, psychisch, sociaal, maatschappelijk) maken eerstelijns ouderengeneeskunde tot een uitdaging. Een belangrijke rol is weggelegd voor zowel de huisarts als de specialist ouderengeneeskunde (SO). Om oudere patiënten zoveel mogelijk de regie over het eigen leven te laten voeren, vraagt om denken in termen van functioneren en zelfredzaamheid en niet alleen in ziekte en behandeling. Samenwerking tussen betrokken hulpverleners en met de oudere en diens naasten is de sleutel tot goede en werkbare zorg.
Huisartsen en SO’s maken steeds meer gebruik van elkaars expertise en mogelijkheden. Maar hoe werk je goed samen? Wat is je rol als kaderarts? Hoe presenteer je je? Hoe maak je duidelijk wat je te bieden hebt? En wat heb je dan te bieden? De Kaderopleiding Eerstelijns Ouderengeneeskunde leidt huisartsen en SO’s op om te werken aan goede eerstelijns ouderengeneeskunde. Kaderhuisartsen ouderengeneeskunde bieden proactieve samenhangende zorg én stimuleren collega’s dit ook te doen. Zij bevorderen de samenwerking met andere zorgaanbieders en eerstelijnswerkers van zorg én welzijn.
Kaderartsen Specialist Ouderengeneeskunde in de eerste lijn kijken over de schutting van de zorginstelling heen en leren de werkwijze, praktijkvoering, financiering, wet- en regelgeving in de eerste lijn kennen. Samen vormen zij een regionaal aanspreekpunt voor eerstelijnszorg voor ouderen.
Programma
Onderwijsdagen (data onder voorbehoud en ter indicatie)
2018
- Donderdag 11 en vrijdag 12 oktober 2018
- Donderdag 15 november 2018
2019
- Donderdag 31 januari en vrijdag 1 februari 2019
- Donderdag 14 maart 2019
- Donderdag 11 april 2019
- Donderdag 16 mei 2019
- Donderdag 20 en vrijdag 21 juni 2019
- Donderdag 5 september 2019
- Donderdag 26 september 2019
- Donderdag 7 en vrijdag 8 november 2019
2020
- Donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2020
- Donderdag 5 maart 2020
- Donderdag 16 april 2020
- Donderdag 25 en vrijdag 26 juni 2020