Deze cursus is verlopen

Nascholing: Effectief communiceren

Goede communicatie is een voorwaarde voor effectieve samenwerking. Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?

159
3 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 159

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
10 Sep 2020
10 Sep 2022
3 Punten
ABC1
Huisarts
10 Sep 2020
10 Sep 2022
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
10 Sep 2020
10 Sep 2022
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
10 Sep 2020
10 Sep 2022
3 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 40 %
Maatschappelijk handelen en preventie 30 %
Professionaliteit en kwaliteit 30 %
Omschrijving

Omschrijving

Tijdens deze training leer je aan de hand van het communicatiestijlenmodel van Merrill & Reid[1]om effectief te communiceren met verschillende gesprekspartners en onder variërende omstandigheden. Je leert je eigen dominante stijl van communiceren kennen en je bent na afloop van de training in staat om de voorkeursstijl van je gesprekspartner te achterhalen. Je leert je eigen stijl aan te passen aan de stijl van je gesprekspartner.

Aan de orde komt onder andere hoe je een gesprek vormgeeft, hoe je negatieve feedback geeft en ontvangt en hoe je conflicten hanteert. Daarnaast oefen je met de verschillende communicatiestijlen aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek. Dit alles leidt uiteindelijk tot effectieve(re) communicatie, zowel binnen de praktijk als met patiënten.

[1] Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal Styles and Effective Performance. Bradner, PA: Chilton Book Company.

Inleiding

Goede communicatie is een voorwaarde voor effectieve samenwerking. Vaak gaan er in de communicatie tussen twee personen dingen mis: de patiënt reageert bijvoorbeeld anders dan verwacht, de collega of medewerker begrijpt je niet goed, of je bereikt niet het gewenste resultaat en blijft achter met frustratie of ergernis. Hoe komt dit en wat kun je doen om dit te voorkomen?

Programma

De inhoud van de training richt zich op vier hoofdvragen:

  • Wat is effectieve communicatie en hoe beïnvloedt dit uw gesprekken en relaties?
  • Welke communicatiestijlen zijn er en wat is uw eigen dominante stijl?
  • Wat zijn de voordelen die voortkomen uit uw inzicht in de communicatiestijlen?
  • Hoe bepaalt u wat de voorkeursstijl van uw gesprekspartner is?

Leerdoelen

  • Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van uw eigen communicatiestijl en die van uw gesprekspartner

Leerpunt KOEL

info@leerpuntkoel.nl
0786193068
34, IJsselmeer, Zwijndrecht, 3332EX