Workshop LEAN in de huisartsenpraktijk

Lean werkenleanhuisartsenhuisarts

Kijken door de ogen van de patiënt en het identificeren van waarde toevoegende en niet-waarde toevoegen de stappen in ieder proces is de start op weg naar een LEAN-organisatie.

Op aanvraag
4 Punten
Nascholing
Incompany

Prijzen

Op aanvraag
Opmerking :U ontvangt zo snel mogelijk een offerte op maat.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
4 Punten
ABC1
Huisarts
4 Punten
ABC1
Physician Assistant
4 Punten
ABC1
Praktijkmanager
4 Punten
KPM
Praktijkondersteuner Huisarts - kind en jeugd (POH-GGZ Kind & Jeugd)
4 Punten
NVvPO

Competenties

Professionaliteit en kwaliteit 100 %

Sprekers

Margareth Heuveling

trainer Margareth Heuveling Consultancy

Doelen

Werken volgens LEAN helpt je te richten op hoofdzaken in de praktijkvoering: de principes richten zich op waarde toevoegende activiteiten en het reduceren van alle overige activiteiten.
Het gaat om procesverbetering als normaal onderdeel van ieders werk. Iedere medewerker is verantwoordelijk voor het eigen handelen en krijgt daardoor meer uitdaging in het werk.
LEAN werken gaat uit van de bestaande situatie waarin al het goede behouden wordt. Het gaat niet uit van het principe ‘alles moet anders’.
Omschrijving

Al decennia lang is het een manier van werken die van bewezen nut is in het bedrijfsleven, de laatste jaren wordt het langzaam steeds meer ingebed in de gezondheidszorg. En ook in de huisartsenpraktijk.


In de huisartsenpraktijk is verspilling van tijd, geld, voorraad en goede wil iets wat dagelijks gebeurt. Veel dingen lopen zoals ze lopen. Regelmatig moeten bijvoorbeeld medewerkers zoeken naar spullen in de praktijk en is er geen tijd om na te denken over hoe dit verbeterd zou kunnen worden. Het wordt vaak geaccepteerd, maar de irritaties hierdoor kunnen wel oplopen of de processenkosten veel meer tijd of geld dan eigenlijk nodig is. LEAN werken kan een huisartsenpraktijk helpen om deze verspillingen aanzienlijk te verminderen. Het zorgt ervoor dat alle activiteiten die uitgevoerd worden, van waarde zijn voor een proces. En in een huisartsenpraktijk zijn veel verschillende processen die dagelijks uitgevoerd worden.


Kijken door de ogen van de patiënt en het identificeren van waarde toevoegende en niet-waarde toevoegen de stappen in ieder proces is de start op weg naar een LEAN-organisatie. En het toepassen van LEAN principes zal een positieve verbetering betekenen op het gebied van productiviteit, kosten, kwaliteit, levertijden, service, veiligheid en werkplezier! Er komt meer rust in de praktijk, met meer tijd voor de patiënt en voor jezelf!


WORKSHOP

Tijdens de workshop geven we allereerst wat algemene informatie over LEAN werken en de achtergrond ervan. Het ontstaan van LEAN en wat het betekent staan hierbij centraal. Na deze uitleg gaan we middels een simulatiespel in drie rondes met alle deelnemers letterlijk aan de slag om een bestaand productieproces uit te voeren, te analyseren en te optimaliseren. Het gaat hier niet om de medische inhoud, maar om het leren procesmatig te denken en te verbeteren.

Vervolgens geven we met behulp van praktische voorbeelden uit de huisartsenpraktijk aan hoe LEAN geïmplementeerd kan worden in de praktijk en welke LEAN tools hiervoor gebruikt kunnen worden.

Deze LEAN tools worden uiteindelijk ook toegepast in het simulatiespel, waardoor de derde ronde van dit spel uiteindelijk vlekkeloos verloopt en de deelnemers het effect van LEAN zowel zien als ervaren.

Tenslotte is er nog uitgebreid de tijd om samen te kijken naar wat LEAN kan opleveren en om in te gaan op vragen of knelpunten van de deelnemers.

Federatie WDH Midden-Nederland

info@wdhmn.nl
61, Dalplein, Soest, 3762BN