• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • WOKK (Wetenschappelijk Onderwijs inzake Kindermishandeling voor Kinderartsen)

    De twee-daagse WOKK-cursus concentreert zich op het herkennen van en het handelen bij (een vermoeden van) kindermishandeling. De cursus is vooral bedoeld voor kinderartsen.

    place Riel
    add 12 punten
    euro_symbol € 900.00
    event 21-01-2019 tot 12-11-2019
    access_time 08:00 - 18:00

    € excl. cursusboek en overnachting, incl. lunches en versnaperingen en cursusdiner op de eerste cursusdag.

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    21-01-2019 t/m 22-01-2019 08:00 - 18:00 Riel
    17-04-2019 t/m 18-04-2019 08:00 - 18:00 Riel
    10-09-2019 t/m 11-09-2019 08:00 - 18:00 Riel
    11-11-2019 t/m 12-11-2019 08:00 - 18:00 Riel
    description

    Omschrijving

    De cursus Herkennen en Omgaan met Kindermishandeling voor Kinderartsen is en 2-daagse cursus.

     

    list

    Programma

    Dag 1

    8.00 - 8.30 Koffie en inschrijving

    8:35 - 9:10 Welkomstwoord en doeleinden van de cursus

    9:10 - 9.25 Lecture: Inleiding tot kindermishandeling

    9:25 - 10:00 Interactieve Lecture: Herkenning van lichamelijke kindermishandeling

    10:00 - 10:20 Koffie kennismaking met mentor

    10:20 - 10:40 Lecture: Hersenletsel

    10:40 - 11:00 Lecture: Huidletsel en brandwonden

    11:00 - 11:15 Lecture: Paediatric Condition Fasification

    11:15 - 12:15 Skillstations

    12:15-12:35 Demonstratie Anamnese training (set) / (inst1) / (inst2)/ (kand)/ (kritiek) lok.2

    12:35-13:25 LUNCH

    13:25 -14:30 Skillstations

    14:30 -17:50 Communicatietraining (zie schema – onderbroken door theepauze) 

    17:50 -18:00 Overleg met mentor

    18:00 Einde vd eerste dag

    19:00 Cursusdiner

    Dag 2

    7.45 Koffie

    8.00-8.30 Interactieve lecture: Herkenning van seksueel misbruik

    8.30- 8.50 Lecture: Anatomie en bevindingen bij een vermoeden van seksueel misbruik

    8:50-10:50 Skillstations seksueel misbruik

    10:20-10.40 Koffie pauze

    11:10 -11:30 Lecture: Rol van overige instanties

    11:30 -11:55 Lecture: Bewijslast

    11:55 -14:40 Skillstation / discussie

    14:40 -15:00 Scenario demonstratie (set) / (inst) / (kand) / (kritiek) lok. 2

    15.00-15.15 THEE pauze

    15:15 -17.15 Scenario onderwijs

    17:00 -17:20 Post-cursus MCQ

    17:30 -17:40 Overleg met mentor

    17.40 -17.50 Afsluiting

    gps_fixed

    Leerdoelen

    De leerdoelen zijn gestructureerd rondom de volgende competenties:

    • Diagnose van ‘mogelijke kindermishandeling’ stellen, dan wel met zekerheid stellen dat er zeker geen sprake is van kindermishandeling.
    • Herkennen van signalen van lichamelijke kindermishandeling en verwaarlozing.
    • Voeren van een effectief gesprek met ouders van een kind waarbij kindermishandeling wordt vermoed.
    • Afnemen van een anamnese gericht op kindermishandeling en de differentiaal diagnose van kindermishandeling opstellen.
    • Vervolgtraject bij (vermoeden) van kindermishandeling inzetten.
    • Herkennen van seksueel misbruik en gedragsproblemen die erbij voor kunnen komen.
    • Beoordelen of advies van, of een melding aan, het AMK of andere instantie, geboden is.
    • Uitvoeren en beoordelen van lichamelijk onderzoek, bij verdenking lichamelijke kindermishandeling.
    • Inschatten van het gedrag van het kind in combinatie met het vermoeden van kindermishandeling en het verloop van het gesprek.
    • Voeren van een effectief gesprek met een kind waarbij kindermishandeling wordt vermoed.
    • Herkennen van psychische gevolgen van kindermishandeling.
    • Omgaan met juridische zaken.
    • Adequaat gebruik van beeldvormend onderzoek bij vraagstelling kindermishandeling.
    • Rekening houden met cultuurverschillen en pedagogisch handelen.
    • Omgaan met agressie.
    business

    Organisatie

    business Stichting Spoedeisende Hulp bij Kinderen
    mail_outline laura@sshk.nl
    place Alphenseweg 2H 5133 NE Riel
    keyboard_arrow_up